2 107 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Jordvärme - tryck på utgående rör?
Min far ville ha hjälp med att fylla på trycket som han tyckte var för dåligt på utgående ledning mot elementen.
Det sitter en liten hydrofortank med en avstängningsventil som bara enligt brorsan som var ute efter mig hade ett 0,5bar? tryck - på tanken sitter det en dekal som säger 3bar. - han fyllde på lite men den svarta visaren rörde sig inte mot den röda(max tryck?)
Vilket tryck är önskvärt och varför rörde sig inte mätaren överhuvudtaget - jag vill minnas att min far nyligen luftat något element i huset?
Tips mottages tacksamt....
Det sitter en liten hydrofortank med en avstängningsventil som bara enligt brorsan som var ute efter mig hade ett 0,5bar? tryck - på tanken sitter det en dekal som säger 3bar. - han fyllde på lite men den svarta visaren rörde sig inte mot den röda(max tryck?)
Vilket tryck är önskvärt och varför rörde sig inte mätaren överhuvudtaget - jag vill minnas att min far nyligen luftat något element i huset?
Tips mottages tacksamt....
Normaltryck ca 1 bar på era breddgrader ( inte så hett vatten ) rör sig inte nanometern så kan den vara felaktig , dom har en förmåga att paja efter några/flera år, vid påfyllning ska normalt mätaren öka långsamt och det får inte stängs mot kärlet. kanske det som sägs med stängd ventil mot tanken är att fylla på systemet .. Du säger hydrfontank ( en i galv ) då är den för dricksvattnet, ett tryckkärl för värme är rött ( kan vara felmontage om det är blått )
men fungerar, annars om det sitter ett kärl på vinden ( finns i gamla anläggningar är av öppen typ ) så kommer inte trycket att komma upp i mer än ca 0,5 bar
men fungerar, annars om det sitter ett kärl på vinden ( finns i gamla anläggningar är av öppen typ ) så kommer inte trycket att komma upp i mer än ca 0,5 bar
J jonaserik skrev:Normaltryck ca 1 bar på era breddgrader ( inte så hett vatten ) rör sig inte nanometern så kan den vara felaktig , dom har en förmåga att paja efter några/flera år, vid påfyllning ska normalt mätaren öka långsamt och det får inte stängs mot kärlet. kanske det som sägs med stängd ventil mot tanken är att fylla på systemet .. Du säger hydrfontank ( en i galv ) då är den för dricksvattnet, ett tryckkärl för värme är rött ( kan vara felmontage om det är blått )
Systemet är installerat förra vintern - kärlet är rött - ganska litet - och det verkar som brorsan har fyllt på till det uppgivna trycket 3,0bar som stod som arbetstryck?
Men det får vi sänka imorgon eller ska man inte? - problemet är att farsgubben inte vet var påfyllningen till slingan sitter och det verkar som jag förstått vara anledningen till att trycket är lågt i systemet = luft i systemet sedan han luftat någon element på övervåningen.
Nu gäller det att försöka hitta var påfyllningen sitter - säkert inga problem om man bara hittar den...
Frågan är om pumpen skall vara avstängd när man luftar/fyller på med nytt vatten?
3 bar? då borde säkerhetsventilen öppnat och släppt ut trycket som max bör vara 1,5 bar i ett värmesystem och säkerhetsventilen är vanligen på 1,5 bar.S Sonett III skrev:Systemet är installerat förra vintern - kärlet är rött - ganska litet - och det verkar som brorsan har fyllt på till det uppgivna trycket 3,0bar som stod som arbetstryck?
Men det får vi sänka imorgon eller ska man inte? - problemet är att farsgubben inte vet var påfyllningen till slingan sitter och det verkar som jag förstått vara anledningen till att trycket är lågt i systemet = luft i systemet sedan han luftat någon element på övervåningen.
Nu gäller det att försöka hitta var påfyllningen sitter - säkert inga problem om man bara hittar den...
Frågan är om pumpen skall vara avstängd när man luftar/fyller på med nytt vatten?
Liknande trådar
-
Gammal tryckvakt-hur ändra från- och tillslag?
Vatten & Avlopp -
Passar Assa 6696-trycken till EL580? (en eller två returfjärdrar?)
Fönster & Dörrar -
Var köper jag värme och tryckmätare med pitotrör till en Eryl från -85
Värme allmänt -
Duschblandare FMM 9000E - dåligt tryck
Vatten & Avlopp -
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt