Byggahus.se

Jordvärme + solfångare = någon ide ?

1. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

Re: Jordvärme + solfångare = någon ide ?

det är lika svårt att värma en sjö som att värma berget...

vist kommer väskan i köldbäraren vara varmvare, specielt på sommaren men då går det inte åt så mycke energi.
    du förbrukar mäst energi kalla vinternätter!!!

bergvärmen i sig ger mycket låg uppvärmningskostnad & et är det som gör att det tar så lång tid att tjäna in den kompleterande utrustningen som går åt!

2. R
    Medlem · 514 inlägg

rogge_vvs_pl

Medlem

Solen lyser även kalla vinterdagar, har sett datakörningar på solvärmeanläggningar som matar 9kwh (16m²) när det varit -17°C en januaridag. (vakuumrör) Tittar du på Euronoms nya så drivs även cirkulationspumpen av solceller, helt gratis värme Carman vilket cop blir det på den?
    rogge

3. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem

Som skall sättas i relletion till vad det hade kostat att värma med värmepumpen, 25 - 30 öre per kWh värme mao 2.5 kr.
    Solen börjar generelt ge energi i mars-april även om det sporadiskt kan ge någon enstaka kWh tidigare.
    den mesta värmen fron solen kommer när det inte föreligger något värmebehov annat än tappvarmvatten som tot är 3000-5000 kWh per år varav max hälften när solen ger någon effekt resten av solvärmen skall då återladda borrhålet vilket inte ger så stor besparing som man skule vilja tro.

Har man inte kunskap och ett enormt eget intresse för teknik, värmepumpar och solfångare så är det bättre att läsa den oberoenda forkning som gjorts än att lägga ned egna pengar i att prova om det ger lönsamhet.
    Jag tror inte att de som installerat kombination värmepump - sol sparar några pengar på det, men om du frågar dom så är dom nöjda med anläggningen av vetskapen att det sitter en solfångare på taket som ger "gratis energi".
    Ingen ting är gratis installationen kostar och skall slås ut på anläggningens livslängd.

Dessa anläggningar har fler pumpar och är mycket svårare att justera in för att få optimal funktion, har man inte intresset och kunskapen själv så låt bli och installera ren bergvärme istället.

/Patrik

4. R
    Medlem · 514 inlägg

rogge_vvs_pl

Medlem

Idag ja med värmepump, men vad kostar elen om 5-10-20-30-40 år?

Enligt tidigare exempels siffror:
    9 kwh x 1 kr = 9kr/tim, 8 timmar sol = 72 kr/dagen.
    April i norrland har cirka 190 soltimmar = 1 710 kr/mån  
    Februarisnitt i hela landet 80 soltimmar =  720 kr/mån
    Totalt i Kiruna 1494 soltimmar = 13 446 kr/år
    Totalt i Lund 1592 soltimmar = 14 328 kr/år

Väldigt enkla att justera in och nästan helt utan servicebehov.
    Bättre att ha något som ger "gratis" energi och valmöjligheter istället för att binda upp sig på ett alternativ som är beroende av elpriset.
    Solen är en av framtidens energikällor som fungerar mycket bra redan idag!
    rogge

5. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

Själva solen är ju gratis, men inte grejorna man måste köpa! för at utnytja solen.

6. R
    Medlem · 514 inlägg

rogge_vvs_pl

Medlem

Allt kostar pengar även din värmepump.
    rogge

7. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem

Nu får du nog förklara dina beräkningar lite mer ingående.

1) Räknar du med 1 kr/kWh så kan det knappast ha något som hellst att göra med kombinationen Sol + bervärme.

2) Hur räknar du kWh/soltimme vid vilken:
    - Storlek på solfångare
    - vinkel mot solen

3) Vad menar du med
    Vid en konventionell solfångar anläggning kan ett hushåll spara ca 2000-4500 kWh. Förbrukningen är inte samtidig med tillgången.

4) Har du läst denna? http://www.byfy.lth.se/publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

Ang EL-energipriset så finns det lite intressant på svenskenergi ang elpriser
    http://www.svenskenergi.se/marknad/underlag/elprisutv.pdf
    Får jag gissa så kommer priset för en vanlig villakonsument att ligga mella 1,5 - 2 kr/kWh + konsumentprisindex de närmsta 10 åren allt där efter är omöjligt och onödigt att sia om i dagsläget.

/Patrik

8. R
    Medlem · 514 inlägg

rogge_vvs_pl

Medlem

Räknade efter nedan exempel som nämns i en post ovan:
    Har läst nedan och där finns mest gammal data, jämförelser tex mellan oglasade och glasade solfångares effektivitet som sammanställts så att det ska framtstå som "fakta" när det egentligen är gammal skåpmat som inte har någon större betydelse idag.
    Jag gissar 5kr/kwh om 10 år och ska satsa på solvärme (vakuumrör) räknar med att spara ca 7000 kwh. 35 000 kr det tionde året. Räknar med att spara minst 150 000 på 10 år ;)
    Solvärme är framtiden :cool:
    rogge

9. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem

Vi skall själva ha solvärme i kombination med vattenmantlad kamin i vårt byggprojekt som startar nu i vår, det är ett lågenergihus välisolerat och med stora fönster mot söder som kan avskärmas utvändigt sommartid.
    Vårt hus har jag beräknat i energiberäkningsprogram som arbetar med en 3D CAD modell av huset och klimatdata för orten och placeringen av huset i väderstreck, programmet tar hänsyn till solen och interna värmekällor som personlaster och värmealstring från maskiner och belysning, även ventilationsystem med värmeåtervinning beräknas.
    Visst tycker jag att solvärme är framtiden, men man kan inte räkna med att alla kWh som solfångaren teoretiskt kan ta emot gör någon nytta i praktiken.

Ang rapporten jag hänvisade till så har du hakat upp dig på fel saker.
    Visst ger vakuumrören mer energi än vanliga plana solfångare framförallt temperaturer mellan 30°-50°C vintertid och vid diffus solstrålning.
    Läs istället vilka förbättringar av värme pumpens effektivitet som systemen ger 2-5% vakuumrör skulle bara förbättra det marginellt. Man kan inte jämställa inlagring i borrhålet med ackumulering av energin i tankar.
    EVI Heat anger som största vinst effektökning 10-20% vilket även går att uppnå med rätt borrdjup till rätt pump, EVI heat skriver ingenting om hur stor vinst i energieffektivitet COP som det kan ge dels för att det generellt är svårt att beräkna men också för att de siffror som man kommit fram till i oberoende tester (2-5%) gör att det inte är ekonomiskt gångbart.

Vill man tillgodogöra sig solenergin maximalt så är det bättre att lagra energin i acktankar och ha extremt lågtempererade värmesystem Men den största vinsten man ha är tappvarmvatten från april-oktober 1500-3000kWh kanske normalfamiljen kan förbruka under den perioden. att plocka ut 4-5000 kWh vintertid som du måste göra för att komma upp till 7000kWh är inte enkelt det spelar ingen roll hur stora och effektiva solfångare du har det är korta dagar när värme förbrukningen är som störst.

Vad har du för uppvärmning förutom den tilltänkta solvärmen?

Om din teori om framtida EL-energipris stämmer så skulle jag investera i aktier hos energibolagen istället för solfångare tror det skulle ge betydligt större avkastning på 10 år.
    Enda anledningen till att säga att elpriserna skulle öka med 400-500% på 10 år är om man vill skrämma småhusägare till att göra investeringar som är ekonomiskt ofördelaktiga, eller att lura sig själv att payoff tiden är kort.

/Patrik

10. R
    Medlem · 514 inlägg

rogge_vvs_pl

Medlem

Eviheat-konceptet använder eventuell överskottsenergi till att värma borrhålet. Deras ide går ut på att använda solenergin så mycket som möjligt för varmvatten, värme o ackumulering, blir det något över så värmer de borrhålet istället för att inte utnyttja det alls. Det är inte lagring av energin i borrhål som är det primära.  
    Elvärme, elberedare och luft-luftpump.
    Det är väl lönande med aktier hos energibolagen redan idag med deras enorma vinster.
    Som sagt solvärme  :cool: = oberoende =  ;D
    rogge

11. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

Vad koster sol grejorna (alla! saker som behövs?)

försöker räkna lite på min anläggning men har inga priser.
    värma & varmvatten för mitt hus "kostar" idag med bergvärmen 5500kW
    om jag gör en 10% besparing så sper jag alltså 550kW/år
    nu vet jag inte vad grejorna kostar, men om dom idag kostar 30 000:-
    & elpriset kostar i snitt 3:-/kW så tar det 18 år innan jag kan börja tjäna in en endaste krona på anläggningen.

Mitt tips är att lägga dom där pengarna på radiatorsystemet & borrhålet istället, på så sät kan du nog tjäna mer & snabbare.

12. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem

Läs på Eviheats hemsida man lovar aldrig stora energibesparingar.

Här är fördelarna enl Eviheat:

Följer du Eviheats länkar "läs mer" så kommer du till rapporten av Elisabeth Kjellsson som jag hänvisat till tidigare efterssom det är den enda oberoende forskning som gjorts på detta.

Sol är oberoende men det är inte pumpenergi och Värmepumpsenergi

Solvärme tillsammans med pellets eller vedeldning är bra kombinationer där solen ger maximalt ekonomiskt utbyte.

Solvärme kombinerat med elberedare för tappvarmvatten ger bra utbyte om man har direktverkande el.

Bervärmepumpar är väldigt energibesparande precis som dom är därför är besparingen liten.

/Patrik

13. P
    Medlem · 833 inlägg

poiu

Medlem

rogge_vvs skrev:

Jag har tittat lite efter sådana lösningar och har inte hittat ngn färdig lösning. Framför allt är det då Nibe jag tittat på eftersom de har ett antal lösningar publicerad, men alla deras bygger på fast kondensering.
    Min tanke var väl närmast en acc med vattenkamin och eventuell solfångare.

De lösningarna du byggt, använder du VP till både VV och värme?
    Kopplar du pumpen mot accen eller mot något rör före efter osv. ?

Det finns ju ganska många olika sätt att koppla in solfångare mot VP, en del av dem kräver ganska avancerade styrsystem. Det gäller väl framför allt när man ska växla mellan att producera värme med solfångarna och att återladda hålet.

Är det någon som har sett data på vad återladdning av ett enkelt hål ger för vinster i COP?
    Det uttrycks många åsikter i ämnet men jag har aldrig sett ngn rapport eller studie i ämnet, bara lite lösa bedömningar/beräkningar.
    Den lösning som verkar gälla för att det överhuvudtaget ska vara riktigt meningsfullt med återladdning är att man borrar ett borrhålslager, med hålen tätt intill varandra.

Vad gäller priset på solfångare så borde man väl införa köpbojkott. Lite plåt lite glas och några rör ska inte kosta flera tusen kr/m^2.

14. P
    Medlem · 879 inlägg

Pasta

Medlem

Med risk för att vara tjatig har du läs denna?:

http://www.byfy.lth.se/publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

/Patrik

15. P
    Medlem · 833 inlägg

poiu

Medlem

Pasta skrev:
    Tjata på! :)

Tja en del av de rapporterna som hänvisas till hade jag läst och i ngt fall glömt.

Konstateranden:

*Det pratas mycket om att borrhål kan stjäla från varandra, men ingen kan redogöra för hur vanligt och stort problemet är.

* Återigen föreslås återladdning av hålet som lösning på underdim. hål, men jag kan inte se att rapporten ger något klart stöd för påståendet.

De system där man kombinerat solfångare och bergvärme som redovisas använd antingen:
    Med en högtemp. solfångare som kompletterar det vanliga systemet. Knappast så förvånande att man förbättrar COP på årsbasis.
    Eller så har man kopplat en stor area lågtempsolfångare på förångarsidan. Det motsvarar snarast en extra jordslinga till det för korta borrhålet. Med andra ord belastas hålet mindre och får längre tid till återhämtning. Det kan knappast kallas aktiv återladdning. Den energi som trots allt laddas till hålet lagras nog snarare i ett korttidslager på någon dm berg, om inte grundvattenrörelser spolierar det hela.

Mycket simulering och lite verifiering!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.