Jordvärme: Hur fungerar temperatursensorn?

2k läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi har flyttat in i ett hus med jordvärme från 2002 (Thermia) som värmekälla. Vi har vattenfyllda radiatorer både på bv och ov. Jag vet att det sitter en sensor utanpå huset, men är osäker på om det finns en inomhus. Har iaf inte hittat någon (det borde väl finnas en eller?). Vi har den inställd på 22 grader, men jag tycker att det känns som det varierar en del i huset. Jag funderar på hur det fungerar rent tekniskt när inomhustemperaturen ställer in sig. Vad är det som bestämmer hur ofta pumpen ska sätta igång? Vad händer när jag eldar i kaminen? Kan sensorn känna av när det blåser mycket och man får en lägre utomhustemperatur av den anledningen?
    /Från en som inte funderat så mycket över jordvärme förrän nu.

2. K
    Medlem Nivå 7
    Jag har ingen erfarenhet av värmepumpar men utegivare kan användas i alla värmesystem. Vi har utegivare till vårt vedsystem och det funkar riktigt bra. Man behöver inte alltid ha en innegivare. Utegivaren styr genom utetemperaturen shunten för att tillgodose husets värmeenergibehov. Det är dock viktigt att utegivaren är placerad i norrläge där mätningen inte blir felvisande p g a sol eller andra källor som påverkar mätningen av den faktiska temperaturen. Du ska också kunna ställa in en temperaturkurva på utegvaren för att anpassa shuntingen efter just ditt hus energibehov.

Utegivare kan dock fungera mindre bra i vissa fall även om den mäter temperaturen korrekt, exempelvis blir husets energibehov större när det blåser och mindre när solen skiner även om det är kallt ute. I mitt fall fungerar det bra. I andra fall kan man behöva komplettera utegivaren med en innegivare, vilket också kräver en mer avancerad styrning, Innegivaren har också nackdelar exempelvis att den mäter temperaturen på en viss punkt i huset, vilket kan göra att andra delar av huset får för hög eller låg temperatur.

På det hela tagt är det nog många som föredrar innegivare framför utegivare. För oss har dock utegivare fungerat klockrent.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Så då "vet" inte systemet vad det är för temperatur inomhus egentligen om jag har förstått det rätt. Utegivaren bestämmer att när det är si och så kallt ute så ska det puttas in si och så mycket värme. Om jag vill elda i kaminen får jag sänka temperaturen på systemet helt enkelt så att det blir "lagom".
    Jag läste ett inlägg i ett annat forum att utegivaren ibland kunde bli fuktig av kondens och att man då och då kan torka ur den om det behövs. Är det något som känns igen?

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Du behöver inte bekymra dig om utegivaren, att den skulle bli så fuktig att man måste torka den måste vara ett undantag.
    Till Thermia kan man köpa en innegivare som kompletterar utegivaren på ett mycket bra sätt och är att rekommendera.
    Om du har funderingar kring värmepumpen skulle jag vilja rekommendera - http://www.varmepumpsforum.com/ - där kan du få svar på ALLT gällande värmepumpar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: