Hej.

Har en gammal trekammar brunn den är oanvänd sedan 2008 då det grävdes nytt avlopp

Den är i betong av liknande modell

Bild av Tranås trekammarbrunn i betong med tekniska ritningar och produktbeskrivning. Svensktillverkad och kapacitet 2m3 till 6m3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogat några bilder från min.
Närbild av en gammal trekammarbrunn i betong med vatten i botten och en skiljevägg synlig.
Skapa konto
Gammal trekammarbrunn i betong med skiljeväggar, sett ovanifrån. Omgiven av jord och löv.
Skapa konto

Så till frågan. Går det att bila väck skiljeväggarna. Ställa nere en alu stege. Fylla med några cm grus eventuellt en dränkbar pump. Någon form av ventilation. Klä väggarna på insidan med typ Platon matta?

Kommer den rasa samman om jag tar bort innerväggarna?

Tacksam för tankat och ideer. Och jag har läst om många som samlar regnvatten eller liknande i sina gamla men det har jag redan på annat sätt.

Klart det går. Men var beredd på att det kommer lukta bajs lång tid, för det lär ha satt sig en del lukt i betongen.

Det borde finnas armering i den yttre ringen, så att ta bort kamrarna tordes gå.

Trekammarbrunnen borde vara tät för övrigt, eller har vattnet som nu finns i den läckt in sedan den sista tömningen? I så fall behöver du täta läckaget tror jag. Det kommer bli alldeles för hög luftfuktighet om det rinner in vatten som sedan behöver pumpas bort.

Själv skulle jag tröttna på att behöva klättra upp och med via en stege. Det kommer även bli väldigt lite plats kvar för hyllor eller vad du du har tänkt förvara allting på.

Mats-S
Den kommer inte att rasa samman, men jag är tveksam till att ha en jordkällare i en gammal trekammarbrunn.
Tror inte du får bort lukten samt alla bakterier som väl har fastnat i betongen under årens lopp(?) mha en platonmatta.

Som ett exempel kan jag nämna att vi på sommarstället har en lucka i köksgolvet och under den ett litet "jordkällarförråd" som alltid är svalt. Fungerar perfekt, ingen bismak när vi är där. Men tar vi hem något därifrån till Sollentuna känner man en stark bismak av jordkällare 🤮 Det är tom så att öl på aluminiumburkar och flaskor tar åt sig smak, jag vet att det låter otroligt men vi har gjort empiriska tester på personer som inte vet vart ölen (i dricksglas nu) förvarats, och dom kan tydligt peka ut ölen från sommarstället 😎

Med tanke på det undrar jag om din platonmatta kan hålla stånd mot skitodören som måste finnas kvar i betongen 🤔

• Gilla
Bebisen
  • Laddar…
Inga problem med hållfastheten om du tar bort skiljeväggarna, det är den runda formen som håller undan jordtrycket.

Visst känns kombon bajs + mat rätt osmakligt men samtidigt är ju hela finessen med avloppsanläggningen att bakterier snabbt bryter ner äcklet.
Så det kanske klingar av ganska snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.