Hejsan.
Vi har en gammal jordkällare med tjocka stenväggar och även stentak.
Ovanpå en träbyggnad som behöver massa kärlek.
Grunden har börjat släppa fog/bruk, lite poröst är det oxå.
Skulle vilja gräva ur mellan stenarna och fylla med nytt, vill även undvika att dom rör på sej för mycket då en viss kalvning/rörelse finns på några ställen.
Jag har inga måssten att det måsste vara tidsenligt eller naturprodukter.
Jag vill ha det bästa för mitt ändamål.
Att stenarna skall fästa med varandra och bilda en tät vägg.
Vilket typ av bruk kan funka?
Hälsningar janne.
Vi har en gammal jordkällare med tjocka stenväggar och även stentak.
Ovanpå en träbyggnad som behöver massa kärlek.
Grunden har börjat släppa fog/bruk, lite poröst är det oxå.
Skulle vilja gräva ur mellan stenarna och fylla med nytt, vill även undvika att dom rör på sej för mycket då en viss kalvning/rörelse finns på några ställen.
Jag har inga måssten att det måsste vara tidsenligt eller naturprodukter.
Jag vill ha det bästa för mitt ändamål.
Att stenarna skall fästa med varandra och bilda en tät vägg.
Vilket typ av bruk kan funka?
Hälsningar janne.
Byggnadsvårdare
· kristinehamn
· 18 inlägg
Enbart kalkbruk fungerar långsiktigt på stengrunder. Finjas hydrauliska kalkbruk lämpar dig fint i en fuktig miljö som en jordkällare.
Det gäller i detta fall enbart utvändigt, men helt klart är det sten det gäller och inte betonghålsten el liknande.
Är det hållfasthet i kallbruk, som binder ihop stenarna väl?
Är det hållfasthet i kallbruk, som binder ihop stenarna väl?
Byggnadsvårdare
· kristinehamn
· 18 inlägg
Nog finns det hållfasthet i i bruket men dess främsta kvalitet på stenkonstruktioner är att det är mjukt så det sitter kvar fastän grunden rör sig lite.
Reparerar man med cementbruk så stänger man in fukt så hela muren fryser sönder och spricker. kalkbruket släpper ut fukten.
Å andra sidan har kalkbruk ganska dålig hållfasthet men hellre det än att hela muren fryser sönder och faller isär.
Jag ser ingen akut kalvningsrisk på dina bilder bara normala rörelser i grunden.
Å andra sidan har kalkbruk ganska dålig hållfasthet men hellre det än att hela muren fryser sönder och faller isär.
Jag ser ingen akut kalvningsrisk på dina bilder bara normala rörelser i grunden.
Klicka här för att svara