Tjo, första inlägget här

Jag och en kompis spontanköpte solpaneler för drygt ett år sedan när etcel körde kampanj på det. Jag har skruvat upp tio paneler på min gård nu i höst (10x275 W) och nu när snön smält är det dags att koppla in det hela. Jag siktar på ett grid-tie system då det är mindre ingrepp i hus-elen jämfört med hybridinverter.

Nu till min fråga: det är c:a 40 meter till panelerna från huset. Vad skulle ni rekommendera av jordkabel vs luftledning? Jag tänker mig att jordkabel är mycket mer jobb att lägga, men luftledning kräver lite mer speciell kabel (UV-beständig m.m) samt att det nog är nån bestämmelse på rep/vajer som kabeln hänger i. Tankar?

Jag är lur på att dra Cat-6 Ethernetkabel och RG-213 coaxialkabel när jag ändå håller på.

Jag skulle gräva ner kabeln i backen samt samtidigt lägga dit ett rör/slang. Lite mer jobb initialt men mycket mer okänsligt för väder och vind.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle gräva ner kabeln i backen samt samtidigt lägga dit ett rör/slang. Lite mer jobb initialt men mycket mer okänsligt för väder och vind.
Jo, det är lite det jag lutar åt. Jag köpte stolpar och öglor ifall att, men de lär nog komma till pass till något antennprojekt istället.

Hur var det, är det EKKJ som gäller även om man drar i rör? 50 meter 4x2.5 mm² + 2.5 mm² ser ju överkomligt ut

Jag skulle dra N1XV den är enklare att "hantera" och troligtvis billigare. Vilken area du ska ha beror på hur många amper som kommer att gå genom kabel. Och det beror på vilken spänning du har och vart omformaren sitter.
Ps
Prata med den elektriker du måste använda för att få ansluta anläggningen till nätet.

E elmont skrev:
Jag skulle dra N1XV den är enklare att "hantera" och troligtvis billigare. Vilken area du ska ha beror på hur många amper som kommer att gå genom kabel. Och det beror på vilken spänning du har och vart omformaren sitter.
Har sett tipset om N1XV i andra trådar här å, får kika på det.

Det är trefasomformare, så om jag förstår rätt blir det 2750/690 = 4 A. Men jag misstänker att jag lär bygga ut framöver, så lika bra att dra ordentlig kabel.

edit: Jag kikade i databladet på invertrarna jag kikar på (YC1000-3) och nominell ström är 1.3 A per fas, så 4 A bör stämma bra för tre invertrar

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.