2 442 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Jordfräsa kolonilott
Sida 1 av 2
Hej! Jag har en kolonilott på 150 kvm, har haft den i 2 år nu och har fortfarande inte blivit av med ogräss. Så det jag tänkte på att göra är att köra med jordfräs 2 gånger men 1 veckas mellanrum sen täcka det med en tjock markduk. Tror ni att det kommer att funka? Om ja, hur länge måste marken vara täckt? Är väldigt tacksam för svar!
Varför ska du fräsa alls om du ska kväva ogräset med duken? I så fall bättre att fräsa efteråt?
Tror du ska ha det täckt uppemot två år, googla för säkert besked.
Annars täck och odla ovanpå : https://www.sarabackmo.se/sa-har-jag-kvavt-bort-kvickroten/
Tror du ska ha det täckt uppemot två år, googla för säkert besked.
Annars täck och odla ovanpå : https://www.sarabackmo.se/sa-har-jag-kvavt-bort-kvickroten/
Redigerat:
Jag håller nog med Åsa, jordfräsen smular sönder ogräsrötterna och varje bit genererar ny växtlighet. Jordfräs är inget man tar till i första hand därför att den skadar mikrolivet i jorden och tar död på maskarna.
Jorden under markduk är heller ingen höjdare, den blir kompakt för att inget liv som luftar jorden trivs under en markduk. Så jag skulle, för att underlätta täcka endast en liten del av jorden och rensa noggrant den återstående delen. Markduken bör ligga på åtminstone två, helst tre år beroende på vilket ogräs man har
Jorden under markduk är heller ingen höjdare, den blir kompakt för att inget liv som luftar jorden trivs under en markduk. Så jag skulle, för att underlätta täcka endast en liten del av jorden och rensa noggrant den återstående delen. Markduken bör ligga på åtminstone två, helst tre år beroende på vilket ogräs man har
Vitsen med kolonilott är ju att man kommer nära naturen, odlar, får jord under naglarna och blir lycklig. Handlukning är gott för själen. Finluka ett mindre parti, ta partierna efter hand och börja sedan om med det första partiet. Ogräset låter du torka och därefter kompostera. Dina husdjur maskarna gör ett bättre jobb än maskiner som förstör jordens struktur.
Tycker du att det manuella trädgårdsarbetet i en sådan liten koloni är trist och betungande kanske detta inte är rätt för just dig.
Tycker du att det manuella trädgårdsarbetet i en sådan liten koloni är trist och betungande kanske detta inte är rätt för just dig.
Nu verkar ju vissa vara självspäkare och tycka om att rensa.. 
Men vill du bara odla o skörda är det täckodling du är ute efter.
Papper, kartong etc i botten om du har grova ogräsprovlem och sen hö, bark, gräs osv.
Ser du bar jord så gör du fel och har för lite täckmaterial. Kommer ogräs ändå upp viker du ner det och lägger mer täckmaterial på.
Jordfräs kan ha sin plats, kör själv ibland, men skulle nog inte göra det på en kolonilott.
Papper, kartong etc i botten om du har grova ogräsprovlem och sen hö, bark, gräs osv.
Ser du bar jord så gör du fel och har för lite täckmaterial. Kommer ogräs ändå upp viker du ner det och lägger mer täckmaterial på.
Jordfräs kan ha sin plats, kör själv ibland, men skulle nog inte göra det på en kolonilott.
Men en sak har jag altid undrat med täckodling, jorden som man använder köpar man det eller gräver man det från upp och använder det?O [old rusty] skrev:Nu verkar ju vissa vara självspäkare och tycka om att rensa..
Generellt behöver du aldrig köpa jord om du har tillgång till tillräckligt med täckmaterial. Täckmaterialet blir ju jord tillslut.Rana123 skrev:
Har du riktigt kass jord eller vill snabbfylla en odlingsbänk kran man kanske köpa.
Så det du menar är att man kan odla i gräsklipp och annat material fran marken? Man bare plantera i det?O [old rusty] skrev:
Jag har bra jord, så kan jag inte gräva ut lite från marken och andväda det?
Och kan man använda halm?
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Nja, du planterar i jorden, men sedan i takt med att det växer lägger du organiskt material runt omkring plantorna. Materialet bryts ned och ger näring samtidigt som ogräset inte gror.Rana123 skrev:
Halm har jag för mig ska fungera fint.