Byggahus.se

Jordfräs som är rena underverket?

1. L
    Medlem · 772 inlägg

LUDDET

Medlem
    Studerar just nu en katalog från Alutema Marketing HB. Det gäller jordfräsen mm mm mm som heter Mantis. Kan den verkligen vara så fantastisk som den beskrives?

Verkligen något för forumet. Är det någon som har den? Blir tacksam för rapporter från potatislandet.

2. H
    Medlem · 1 111 inlägg

Re: Jordfräs som är rena underverket?

En bekant blev sponsrad med en sådan, mot att han gjorde någon slags utvärdering som skulle användas i reklamsammanhang.

Han hade i.a.f ett trädgårdsland fullt i ogräs........enligt honom var allt planerat för att jordfräsen "skulle få bekänna färg mellan grönsaksraderna", enligt mig såg det för jäkligt ut p.g.a att han gett f*n i grönsakslandet hela sommaren  ::)

Jordfräsen startades i.a.f och det var en ettrig, högljudd och yster liten jäkel, verkade nästan ivrigare på att ge sig av ut ur trädgården, än att rensa ogräs.

-Titta vad bra det går........sa föraren
    -Ja eller hur  ::) ....sa jag

Han fortsatte en liten stund, dock såg han allt mer kritisk ut, tillslut ger maskinen upp ett illtjut när en liten sten hade kilat fast sig mellan "hjul" och "stänkskärm", maskinen tjöt några sekunder tills han lyckades stänga av maskineriet.
    Med detta verkade utvärderingen vara färdig, "rödmyran" återbördades med bestämda steg till förrådet, och inte såg jag att denna utvärdering kom till andvändning i någon slags reklam heller  ;D

Möjligen att den kan fungera i väldigt lätt och stenfri jord, är jorden av mer lerig karaktär så är nog maskinen för lätt för att arbeta sig ner i jorden, den koppar mer på ytan  ;D

3. L
    Medlem · 772 inlägg

LUDDET

Medlem

Tack för den upplysningen. Vi har lerjord. Tänker till att börja med fräsa upp ett köksland i gräsmattan.

Det är ju ingen billig pryl. Kostar 5.890:- i basutförande.

Du har ingen möjlighet att fråga din bekant om han har använt den fler gånger?

:-/

4. H
    Medlem · 1 111 inlägg

Nej tyvärr, har inte träffat honom på några år......."f.d bekant" hade kanske vart mer passande uttryck.

Mor å far har en sådan: http://www.blocket.se/vi/9430091.htm?ca=8_s

Tycker det är betydligt vettigare (tyngre) maskin, men att fräsa gräsmatta till trädgårdsland på lerjord låter tungt  :p

5. L
    Medlem · 772 inlägg

LUDDET

Medlem

Tack för tipsen!

Du har sparat bortåt 6.000 åt mig. Har beslutat att lägga ner kökslandet helt. Vi bor omgivna av lantbrukare och torghandlare.

Mitt trädgårdsarbete kommer fortsättningsvis endast att bestå i gräsklippning.
    (Med åkgräsklippare). (3.000 kvm).

Ha en bra dag!

L :)

6. H
    Medlem · 1 111 inlägg

.....stopp där......om du är omgiven av lantbrukare så borde ju någon av dom ha en jordfräs att hänga bak på traktorn, med en sådan så är ju trädgårdslandet kirrat på någon minut, och inte kostar det 6000 kr heller, bara det går att komma åt med en traktorfräs så  :)

7. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

Stiga JB50 står parkerad i förrådet hos oss.. Visst är den okej så länge det är relativt torrt i marken och inte allt för hårt packat. Är det riktigt hårt är den inge bra iallafall.
    Den gör det inte fint om man inte kör samma yta ett X antal ggr. Men för att köra upp en rabatt eller nått duger den fin fint. Är det för hårt står maskinen och "hoppar" på samma ställe..

Sen har vi den bästa.. Simar maskinen.. En stor grön best, riktigt gammal.. typ 438753 år gammal.. Låter som en trimmad moppe utan blås! men tusan va stark och bra den är. Den har massor av knivar som sitter rätt så tätt så den fräser all jord riktigt fint bara genom att köra det en gång. Stora kraftiga däck ger supergrepp, backväxel finns osse. MEN den är rätt så jobbig att starta, man gör det genom att vira upp ett dragband runt svänghjulet framtill och drar.. inte en gång, inte två gånger.. men en massa gånger. Men när man väl fått igång den så går den.. Fräsaggregatet sitter baktill osse vilket är smidigare. Dock är hela maskinen stor, tung och lite klumpig och den tar mycket plats i garaget.

Ser ut ungefär som denna...

Så ska du ha nått riktigt bra.. se om du inte kan låna en riktigt gammal Simar nånstans.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Skåne · 273 inlägg

Casca

Medlem

Den där stora typen av jordfräs kan man faktiskt hyra, jag vet att Cramo har en liknande modell, Ferrari 340 hette den jag hade tag i, slaktade gräsmattan i ett nafs, när min egen antika sak inte orkade.
    Antagligen har även de andra uthyrarna sådana.

MVH Jimmy

• Laddar…
  9. johnjensen
    Medlem · Västra Götaland · 288 inlägg

johnjensen

Medlem
    år - 2017
    Har faktiskt haft en Mantis i över 10 år och använder den till ogräsrensning. För mig är det en mycket bra maskin. Finns nog inte att köpa längre och inte reservdelar heller. Tur att den tål många år med ett tufft liv.

Varför skriver jag i en gammal tråd? Jo för att visa att man inte alltid ska gå efter vad en person skriver på ett forum och som inte ens ägt maskinen utan det är en kompis.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Östergötland · 18 inlägg

bosej

Medlem
    Jag har en Mantis sedan 2001 och är helnöjd med den. Just nu vill den inte varva upp. Har servat den själv hela tiden men behöver nog hjälp nu. Det är ju en amerikansk motor, Echo, så det kanske blir kärvt att hitta någon som kan serva annat än B&S dtc.

11. johnjensen

johnjensen

Medlem
    Min varvar fortfarande upp, dock lite svårstartad. Man blir nostalgisk: https://www.alltombostad.se/mantis-jordfras-och-tradgardsmaskin-26712/nyhet.html

12. Patrik440
    Laddtryckare · V-götaland · 313 inlägg

Patrik440

Laddtryckare
    Min jordfräs är utav "äldre modell" men någon nyare vill jag inte ha.

En Irus U1200K med dieselmotor.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200425_103915.jpg

IMG_20200425_104320.jpg
    IMG_20200425_104244.jpg

Här en bild från några år sedan när jag fräste potatislandet med en likadan maskin.
    IMG_20200425_104713.jpg

Hmm... 47 år sedan var det visst.

Ingen renodlad jordfräs egentligen.
    Det är en tvåhjulstraktor med möjlighet att koppla till t.ex. snöslunga, sopvals, plogblad, sandspridare, gräsklippare, kärra och m.m.
    31243130_752417935145933_3797579837963501568_n.jpg

/Patrik

• Laddar…
  13. johnjensen

johnjensen

Medlem
    Jaoo, de är fräcka och önskar jag också hade en

14. Patrik440
    Laddtryckare · V-götaland · 313 inlägg

Patrik440

Laddtryckare
    Låg en Irus med 10hp dieselmotorn (E780) med jordfräs och snöslunga för 3200:- igår..

Den annonsen försvann förstås innan solen gick upp i morse..

Hade den funnits närmare än Ronneby (40mil kanske?) så hade jag gärna köpt den.

Har man två med diesel kan man ju lika gärna ha tre stycken.

/ Patrik

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.