Jordfelsbrytaren löser ut vid last.

421 läst  6 svar

Nästa tråd i El
  1. O
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Vår jordfelsbrytare löste ut i natt och eftersom chansen att få hit en elektriker innan helgen är rätt liten så hoppas jag att någon kan hjälpa mig hitta felet så vi klarar oss tills vi fått hit proffs.

Jordfelsbrytaren slår ifrån så fort det blir last. Slår vi från alla dvärgbrytare utom t.ex. en i ett sovrum så kan vi ladda en mobil eller ficklampa. Allt med lite mer last gör att jfb slår från direkt.
    Den verkar slå från oavsett fas för vi har flyttat runt t.ex. kaffebryggaren till ett par olika uttag som ligger på olika faser. Samma resultat. Mycket last så klipper den direkt.
    Inget nytt är inkopplat.
    Vädret ute är väldigt fuktigt, men det har t.ex. regnat klart värre tidigare i höst.
    Det finns utomhusuttag som jag öppnat upp alla och kollat men de såg torra och fina ut.
    Allt i utomhusuttagen är urkopplat.
    Jag har ingen megger eller annan isolationsmätare.
    Det finns ett spabad, en avloppspump, kyl/frys och värmepump installerat före jfb. Kan något av detta ändå vara orsaken?

Hur kan jag felsöka så vi iallafall kan koppla ur, eller i värsta fall koppla bort, det som bråkar? Just nu står t.ex. en frysbox och blir otrevligt okall...

Tack på förhand

/Ola

2. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    Ditt fall låter klockrent som kontakt mellan N och PE någonstans i anläggningen. Felet kan ligga långt ute i vilken gruppledning som helst, men i ditt fall tror jag det sitter lite närmare centralen. Det hjälper inte att bryta säkringen till misstänkta grupper eftersom den inte bryter N. Enda sättet att hitta felet är att koppla bort utgående N-ledare för grupper i centralen och mäta. Då du verkar ha ett så pass distinkt fel så kan det gå att ohmmäta mellan N - PE i centralen, du kommer förhoppningsvis att se att det finns en ganska god kontakt. Koppla i så fall bort en N-ledare åt gången till dess att felet försvinner.

Nu kan jag ju inte uppmuntra dig till att rota i elcentralen så det gör du bara på eget bevåg om du känner dig bekväm med det. Det är ju lätt att misstänka saker utomhus så du kan ev hitta en kopplingsdosa är N kan kopplas loss om det är lättare. Det går att ohmmäta även där mellan N - PE. Med särkopplad N ser du dessutom om felet ligger utåt denna gruppledning eller om det ligger kvar in mot centralen. Men det ställs lika höga krav på arbetet i en dosa som i centralen. Glömt inte att bryta strömmen först till rätt grupp och dubbelkolla att du inte glömt att återinkoppla någon N-ledare.

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 9
    Tack för svar.

Bryta strömmen, ohmmäta N-PE och koppla loss en N-ledare i taget känner jag nog att jag klarar.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    Ok, då felet uppträdde plötsligt och blev så pass varaktigt skulle jag nästan misstänka en apparat, t.ex frysen... Men du har kanske redan dragit (eller vänt på) stickproppen till allt du har och provat?

Annars får du gå vidare. Bryt huvudbrytare, JFB och alla dvärgar i centralen så att du endast kommer att mäta mellan N - PE i anläggningen. Ohmmät på 2kohm-området mellan N-plint och PE-plint. Förhoppningsvis ger det utslag. Då kan du gå vidare och kopplas loss nollor från N-plinten. Räkna dem så att du inte missar att återansluta någon efteråt.

Om instrumentet reagerar och visar oändligt motstånd när du lossar en N-ledare så har du hittat gruppen. Bekräfta genom att mäta mellan denna N-ledare och PE. Identifiera vilken dvärg den tillhör och lägg den åt sidan. Nu kan du återinkoppla allting utom denna grupp.

Om din ohmmätning inte ger utslag alls så kan felet vara så att det bara uppträder vid en högre provspänning. Det gör fallet besvärligare. Men man kan ju använda brute force och koppla bort hälften av N-ledarna med dess tillhörande dvärg och prova JFBn och på så vis "halvera in" vilken grupp det handlar om.

(Allt detta är givetvis behörighetskrävande så är det sagt för denna tråd.)

5. O
    Medlem Nivå 9
    Inga problem att följa felsökningen och det gick hyfsat fort att hitta felet. Hittade vilken nolla som var kortsluten mot jord. När allt utom den felande nollan var återkopplat och alla brytare på så var det bara att kolla vilket rum som "inte funkade". Det hade exakt en jordad grej. Ett extraelement som funkat utan problem senast ignår.

Så, av med strömmen igen, koppla in nollan och testa på nytt. Poff sa jfb. Koppla ur elementet. Poff, sa den inte längre.

Tack för hjälpen. Jag swishar ett par hundringar till välgörenhet som du väljer som "belöning" och för att jag inte behövde ta hit elektriker för väldigt mycket mer pengar. Vilken vill du att jag tar? Barncancerfonden? Läkare utan gränser?

/O

Redigerat 12 okt 12:04
  6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    Röda korset tack (y)

7. O
    Medlem Nivå 9
    Fixat. Tack igen och ha en bra helg.

/O

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: