Hej
(ju mer jag tänker på det så är det nog precis vad man tänkt sig ska hända med en jordfelsbrytare, men jag tänkte kolla med er som kan detta bättra än mig)

Idag kom det en störtflod som dränkte en kabelkoppling med en sån där orange-omsluts-hus man kan köpa på biltema etc som ska skydda mot regn.
Hur som helst kom det nog in fukt i den ändå. Jordfelsbrytaren löste ut och allt blev svart.
Min första tanke, som inte kan något om el egentligen, var att det var konstigt att det inte var säkringen som löste ut.

Om jag inte haft jordfelsbrytaren hade då säkringen på bara denna grupp löst ut?
Eller är det så att säkringen bara skyddar mot överbelastning?

Mvh
Fredrik

Ja, säkringen löser bara ut vid överlast. En 10A. Säkring löser nät du kommer klart över 10A. En jordfelsbrytare löser ut vid 0,03A

• Gilla
them och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, säkringen löser bara ut vid överlast. En 10A. Säkring löser nät du kommer klart över 10A. En jordfelsbrytare löser ut vid 0,03A
Men visst betyder det att om jag inte haft en jordfelsbrytare och bara säkringen så borde väl säkringen lösa ut om det t ex slås i en spik i kabeln så "linjen" kommer mot jord?

Nollan mot jord, skulle det lösa ut säkringen?

Mvh
Fredrik

Säkringen löser ut när strömmen blir högre än säkringens storlek oavsett om den tar vägen Fas->Nolla eller Fas->jord eller en kombination av dessa.

Regnvatten har nog inte tillräcklig ledningsförmåga för att lösa en normal 10A säkring.

Jordfelsbrytaren är oerhört mycket känsligare, 30mA (0,03A) men löser bara på ström från Fas->jord.

skyddsjorden och nollan har egentligen samma potential (dom är ihopkopplade i säkringsskåpet) så att koppla ihop dom löser ingen säkring.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Säkringen löser ut när strömmen blir högre än säkringens storlek oavsett om den tar vägen Fas->Nolla eller Fas->jord eller en kombination av dessa.

Regnvatten har nog inte tillräcklig ledningsförmåga för att lösa en normal 10A säkring.

Jordfelsbrytaren är oerhört mycket känsligare, 30mA (0,03A) men löser bara på ström från Fas->jord.

skyddsjorden och nollan har egentligen samma potential (dom är ihopkopplade i säkringsskåpet) så att koppla ihop dom löser ingen säkring.
Tackar för den förklaringen!

En spik i kabeln som förbinder fas och jord ger en kortslutningsström som får säkringen att läsa ut snabbt.

Men vatten leder inte ström så bra. Fukten i din skyddskapsling kommer att orsaka lite överledning. Det kommer att krypa lite ström på plastutan. Plasten joniseras, ledrr bättre och förkolnar. Sen löser säkringen ut. Utan JFB altså.

Jag fick "rycka ut" kl tre på natten till flickvännen för många år sedan när propparna gick. . Hittade en plastpåse med grenuttag som badade i vatten hängande i en julgran ute.

Klockren kortis. Det gnistrade och small nog ganska bra när hon skruvade dit en ny propp.
Hon vart lite skakis liksom.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Fukten har dock en ruskig förmåga att leta sig in på vintern. Jag hade ett jordfel i en kabel som krävde att jag torkade upp hela kabelvindan i ett par veckor, jag hittade aldrig vart fukten fanns. Den hade stått utomhus under tak och inte ens blivit blöt. Jag har haft den utomhus efter detta på sommaren utan problem, men på vintern kryper fukten in överallt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det problemet finns inte här, mina röda förlängningskablar från Jula( som inte är godkända för utomhusbruk) till min julbelysning kanske torkar upp av felströmmen (som ju blir värme) eftersom jag inte har en enda fast jordfelsbrytare nånstans ;)

blackarrow blackarrow skrev:
Men vatten leder inte ström så bra. Fukten i din skyddskapsling kommer att orsaka lite överledning. Det kommer att krypa lite ström på plastutan. Plasten joniseras, ledrr bättre och förkolnar. Sen löser säkringen ut. Utan JFB altså.
Tål att påpekas. Även om vatten som sagt inte leder ström något vidare så leder den till "brand". Nåja, det blir sällan öppen låga, hurra för flamskyddsmedel, men väl förstörd utrustning och ökad risk.

Jag kommer ihåg en central på båtuppställningsplats där halva centralen i stort sett var svart och upp-brunnen innan jag felanmälde den. Allt pga vatten.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.