14 042 läst ·
40 svar
14k läst
40 svar
Jordfelsbrytare slår till var 20e minut
Sida 1 av 3
Hej!
Har ett jobbigt problem hemma, jordfelsbrytaren har plötsligt börjat slå till jämt och ständigt. Varit då och då under dagen, men precis som igår kväll går den nu var tjugonde minut (nästan exakt på minuten).
Har testat att koppla bort i allt (inkl utebelysning etc.) utan att hitta felet, sent igår trodde jag det var frysen så kopplade bort den och då gick jfb bara ett par gånger under natten.
Nu känns det som om det är frånluftsvärmepanna som är boven...
Några tankar och idéer om vad man kan kolla?
/Jonas
Har ett jobbigt problem hemma, jordfelsbrytaren har plötsligt börjat slå till jämt och ständigt. Varit då och då under dagen, men precis som igår kväll går den nu var tjugonde minut (nästan exakt på minuten).
Har testat att koppla bort i allt (inkl utebelysning etc.) utan att hitta felet, sent igår trodde jag det var frysen så kopplade bort den och då gick jfb bara ett par gånger under natten.
Nu känns det som om det är frånluftsvärmepanna som är boven...
Några tankar och idéer om vad man kan kolla?
/Jonas
Varmvattenberedaren gissar jag på...
Har kommunalt vatten. Tänker att det bara är den (nibe fighter 310p) som har nån typ av "dator" som gör något exakt var tjugonde minut? Men varför funkar det bättre utan frysen (äldre modell, drygt 20 år) funderar jag på... Kan det vara så att den har nått litet fel och pannan nått litet fel som tillsammans slår ut jfb?
VVB har jag också råkat ut för - var inte lätt att hitta felet eftersom att jordfelsbrytaren till en början endast löste ut någon gång per vecka. Sedan ökade frekvensen allteftersom för att till sist resultera i att säkringarna gick.
Med pannan urkopplad verkar det funka, så det får blir till att frysa i natt och försöka få hit nån som kan sånt här imorgon...
Har en elektriker som skulle komma imorgon, tror ni det är nån idé att han kommer om nu felet ligger i pannan?
Kan ju fortfarande vara jordfelsbrytaren som är paj?
Har en elektriker som skulle komma imorgon, tror ni det är nån idé att han kommer om nu felet ligger i pannan?
Kan ju fortfarande vara jordfelsbrytaren som är paj?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Jag är elektriker och skulle säga att det är 99% säkert att det är pannan. Det SKULLE kunna vara så att du redan ligger på 20mA läckström utan pannan, och sen får pannan Jordfelet att tippa över jordfelsbrytarens gräns.jonasknutson skrev:
Tänk på att t.ex datorer har ganska mycket jordfelsströmmar. Saker behöver inte vara trasiga för att det ska bli för stora jordfel för en jordfelsbrytare som täcker en hel central.
Elektrikern kommer mäta hur stor aktuell läckström är, efter det så mäter han samma sak med pannan ikopplad. Men det är svårt om det är precis när en funktion i pannan slår till som den löser, för då kan förloppet vara så snabbt att mätaren helt enkelt inte hinner reagera på det.
Man kan lägga pannan på en separat jordfelsbrytare av 300 mA typ. Den typen utgör ett brandskydd men inget personskydd. Den typen passar bra till pannor.
Redan en felström på 15 mA kan få en 30 mA jfb att lösa ut.
Redan en felström på 15 mA kan få en 30 mA jfb att lösa ut.
Kan vara kompressorn i värmepumpen som är sönder.jonasknutson skrev:
Nibe har en fördröjning på 20 minuter innan kompressorn startar vilket stämmer med dina felsymtom.
Får du inte tag i elektriker kör värmepumpen på "Reservläge" så går inte kompressorn men elvärmen fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag skulle först konsultera bruxet till pannan, det kan speca om vilken typ av JFB som är lämplig. Tycker inte man blint ska kasta in en 300 mA eller egen 30 mA.
Dessutom får kanske lugna oss lite innan vi vet vad det för fel på pannan...
Dessutom får kanske lugna oss lite innan vi vet vad det för fel på pannan...
Redigerat:
Verkar vara kompressorn som är paj, har kört på reseevläge ett par timmar nu utan problem.
Hittade igår ett försäkringsbevis på en 6 års "trygghetsförsäkring" som går ut den 24e april i år
bara hoppas att den gäller för ny kompressor!
Tack för all hjälp alla!
Hittade igår ett försäkringsbevis på en 6 års "trygghetsförsäkring" som går ut den 24e april i år
Tack för all hjälp alla!