Byggahus.se

Jordfelsbrytare & porslinssäkringar, sektionering

1. B
    Medlem · Nivå 8
    Jag funderade på detta med sektionering av jordfelsbrytare, hur blir det i en central med porslinssäkringar? Jag antar att det måste kopplas om en del då, eller slutar det rentav med att man får byta hela centralen?

2. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Behöver du fler än en JFB?

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Det beror på. Enstaka grejjor kan läggas utanför i sin egen kapsling om det är något speciellt, och ibland kan man också såga av skenorna. MEN, frågan man alltid skall ställa är om det verkligen behövs. Jag satte en JFB på hela huset istället, och det har fungerat utmärkt, även med motovärmare, uttag och belysning utomhus m.m.

Det är som sagt annars inget fel på en hel diazedcentral, och diazeder har tom fördelar jämfört med dvärgsäkringar, de är typiskt trögare i överbelastningsområdet och ändå snabbare i kortslutningsområdet, vilket oftast är en fördel. Så vi diazedkramare tycker inte att man skall slänga ut en fungerande central bara för att den är "omodern". Det finns ingen anledning.

4. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Har du en gammal gängsäkringscentral och vill komplettera med en JFB så är det oftast en mycket enkel installation.

Faser :Huvudbrytare -> JFB -> Samlingsskena.
    Nolla: PESkena -> JFB -> Nollskena.

Skruva ur nollskruven.

Skall du ha några grupper på en egen JFB och inte vill byta centralen så kan man sätta en lite större normkapsling som rymmer 2 JFB och några extra säkringar.

5. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Eller så sätter man en eller flera personskyddsbrytare mellan HB och JFB som tar resten av centralen.

6. B
    Medlem · Nivå 8
    Jag har egentligen inte så mycket åsikter om vad som behövs. Idag har jag ingen alls, men har tänkt sätta in en. Jag har även tänkt sätta in en värmepump där det står i anvisningarna att den bör ha en egen jordfelsbrytare, hur pass nödvändigt det egentligen är vet jag inte, men det verkar ju vettigt att värmen fortsätter fungera om något annat pajar. Sedan vore det väl trevligt med garage/motorvärmare/utebelysning för sig också, men det är väl kanske överkurs.

Det verkar som att det blir värmen för sig och resten för sig då och så får man antagligen flytta ut den gruppen alternativt om det går att kapa skenorna. (Vad som är bäst överlåter jag åt elektrikern.)

Ungefär hur stor väggyta behövs det utöver den befintliga centralen?