Då har även jag drabbats av att en jordfelsbrytare löser ut i fritidshuset.

Skulle precis åka därifrån så löste den ut. Slår man på den så fungerar det i ca 30 sekunder innan den löser igen.

Efter lite laborerande försvann felet om jag bryter två säkringar. Den ena driver luftvärmepumpen (Mitsubishi, ca 1,5 år ). Den andra driver dels en avfuktare i krypgrunden, dels en värmeslinga i vattenledningen. Värmeslingan är en Ebeco som ligger i vattenledningen. Den är självreglerande, men dessutom styrd av en termostat som aktiverar den vid +3 grader, givaren sitter på vattenslangen. Den har funnits där sedan vi fick året runt vatten i somras.

Nu hade jag inga mätinstrument för felsökning igår. Så jag nöjde mig med att låta detta vara avstängt, men ökade värmen lite på elradiatorerna. Normalt låter jag VP ge 10 grader underhållsvärme, och har elradiatorer ställda på +5 som reserv. När detta hände så var värmepumpen inaktiv, jag hade ställt ned värmen från 20 till 10 en stund innan jfb löste ut.

Avfuktaren är inkopplad på ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytarei krypgrunden (installerades av tidigare ägare innan det fanns jordfelsbrytare för hela huset). Jag drar slutsatsen att den extra jordfelsbrytaren inte har löst ut eftersom den heltäckande jfbn löste ut igen senare.

Så min favoritteori är att det är värmekabeln. I så fall dessutom det billigaste felet...

Hur vanligt är det att sådana börjar krångla? Jag har temperaturmätning på vattenledningen. Jag kan se att temperaturen på ledningen troligen hade fallit ned till en nivå där termostaten skulle slå på den ungefär när felet uppstod.

Hoppas kunna komma ut och felsöka i helgen.

ClasseClas
På landet har jag en värmekabel av liknande modell som din och den alltid på. Den har gått sedan 1996 utan problem. Det säger ju kanske ingenting med ett enstaka utfall som mitt men det kan ju vara problem med termostaten och inte själva värmekabeln.

Sedan har jag förstått så behövs det inte att ha en LLVP under JFB, möjligtvis separat med en egen 300 mA JFB. LLVPn är ju fast installerad.

Det kan ju vara så att värmekabel med termostat, LLVP och avfuktaren ger så stora felströmmar ihop så att 30 mA JFB trippar. Har du kyl/frys + VVB påslaget hela tiden?

VVB var avstängd, jag höll på att packa ihop för att åka därifrån.

jag undrade bara lite vilken erfarenhet folk har av värmekablar i vattenledning. Änden verkar ju bara vara isolerad med ngn sorts krympslang. Finns att köpa ett kit med krympslang om man vill kapa kabeln, men den här var färdig från fabrik.

H hempularen skrev:
den här var färdig från fabrik.
Då går det inte att kapa den. Stäng av V-kabeln och håller JFB då, så bara att byta den.

Nej någon reparation av kabeln tänker jag inte ge mig på. Har det trängt in vatten i den så hjälper det nog inte att byta ut den tätande krympslangen. Vattnet lär man inte få ut, möjligen om man kapar och hänger den på tork i några månader.

ClasseClas
Jag skulle köpt en ny värmekabel och tagit med mig. Är det något annat så får värmekabeln gå tillbaka på öppet köp.

Vad gäller felfrekvensen ser har jag inte sett något större utfall (=många trådar) om fallerande kablar de senaste 20 åren på forumet.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle köpt en ny värmekabel och tagit med mig. Är det något annat så får värmekabeln gå tillbaka på öppet köp.

Vad gäller felfrekvensen ser har jag inte sett något större utfall (=många trådar) om fallerande kablar de senaste 20 åren på forumet.
Precis vad jag tänker göra. Bara att det bör vara garanti kvar på kabeln, som nog blir strul om jag redan köpt en ersättningskabel innan jag reklammerar.

ClasseClas
H hempularen skrev:
Precis vad jag tänker göra. Bara att det bör vara garanti kvar på kabeln, som nog blir strul om jag redan köpt en ersättningskabel innan jag reklammerar.
Just det, den är ju bara något halvår gammal. Om du anlitade något företag för inkoppling av vatten + värmekabel så bör du ta det den vägen först.

Nej det är hempulat. Hade företag som grävde fram till krypgrunden och lade ned rör, pumpbrunn (LTA avlopp) osv, resten fixade jag. Vi hade sedan tidigare badrum med vattentoa, toaletten till tank. Så det var bara att koppla om lite i krypgrunden.

Värmekabeln behövs nästan inte. Jag har mätt temperaturen i krypgrunden de senaste åren, den kryper ned till -0,5 ibland om det är mer än 15 grader kallt ut. Men så där slangen passerar under grundmuren antar jag att det blir en köldbrygga, så jag vågar inte köra utan värmekabel.

ClasseClas
För egen del har jag plintgrund så där räcker det inte med isolering enbart.

Då var det fixat. Började med att koppla bort det andra som satt på gruppen. Jfb löser ut om man slår på säkringen.

Nästa steg, megga värmekabeln. Lossar kontakten från termostaten, och ut nästan forsar det vatten. Hela handen blev blöt.

Vid meggning, nu utan en halv dl vatten. Så håller den 1,6 Mohm mot jord.

Det är snustorrt i krypgrunden så vattnet måste ha kommit genom kabeln

Återstår att se om reklamationen godkänns.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Då var det fixat. Började med att koppla bort det andra som satt på gruppen. Jfb löser ut om man slår på säkringen.

Nästa steg, megga värmekabeln. Lossar kontakten från termostaten, och ut nästan forsar det vatten. Hela handen blev blöt.

Och skarven mellan kallkabeln och V-kabeln är utanför innan den går in i slangen. Är det någon metallkrök eller skarv, så kan en kabel på grund av vattenströmningen vibrera och skava. Nästa del är att avslut på V-kabeln inte är tät.

Jag har stött på två värmekablar med jordfel. Den första löste jordfelsbrytaren när jag slog på den på hösten. Den gick utanpå kabeln och jag tänkte att den kanske skulle torka om jag slog på den en stund med urkopplad jordfelsbrytare. Det var en dum idé då det resulterade i ett brännhål i PEM-slangen och att säkringen löste. Den andra hittade jag jordfelet i när jag meggade inför en installation av jordfelsbrytare. Även den gick utanpå kabeln. Båda dessa var gamla.

H hempularen skrev:
KGB löser ut om man slår på säkringen.
Bryr sig de om jordfel?

A Avemo skrev:
Bryr sig de om jordfel?
Autocorrect

ClasseClas
H hempularen skrev:

Bara för att jag babblade i den här tråden så fick jag också jordfel på värmekabeln. Efter 25 år är det inte så mycket att yvas över. Det gick bra att byta kabeln till ett annat fabrikat med oval kabel istf tidigare helt rund kabel. Nu fick det bli en separat PSA på värmekabeln + en termostat så den inte behöver gå konstant.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.