Byggahus.se

Jordfelsbrytare löser ut vid större last

1. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 391 inlägg

Ymer

Medlem
    Hej.
    I stugan hade jordfelsbrytaren löst ut. Den gick att slå på om jag kopplade ur kylskåpet. Testade att koppla in den på en annan säkring och även då löste den ut. Men sedan märkte jag att även elementet triggade jordfelsbrytaren.
    Har ni här på forumet några förslag på vad som kan vara fel?
    Det går alltså bra att ta ut kanske 500watt men inte 2000watt.

2. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 865 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    Summan av läckströmmarna genom elementet och kylskåpet inkopplade samtidigt överstiger 30 mA.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det kan också vara det klassiska felet med kontakt mellan N och PE någonstans i anläggningen. Då kommer normal belastningsström över ett visst värde att lösa JFBn. Detta fel kan vara lite besvärligt att hitta, men börja med att koppla ur allt som går att koppla ur. Det hjälper inte att slå av säkringar, nollan måste brytas för att det ska få effekt på felet. Om du inte hittar något där behöver man in i centralen och lossa på utgående nollor där samtidigt med en isolationsmätning.

Hur detta fel kan lösa en JFB finns det en bild på i den här tråden:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/jordfelsbrytare-hoeglast.218366/

4. Ymer

Ymer

Medlem
    Mycket bra med några svar, tackar så mycket! Kylskåpet och elementet var aldrig igång samtidigt, det räckte med deras enskilda belastningar för att jfb skulle lösa ut. Jag ska ta med mig en elektrikerpolare någon kväll nästa vecka så får han felsöka.

5. L
    Husägare · Skåne · 3 775 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det finns en förbindelse någonstans mellan nolla och skyddsjord.
    JFB löser inte för detta, det är först när summan av felströmmen överstiger 30mA.
    Om du har en belastning på 1A 230 W nära elcentral samtidigt en förbindelse mellan nolla o jord befinner sig 30-50m bort blir inte felströmmen över 30mA.
    Längd och area till felet spelar roll.

Redigerat 7 okt 2017 19:21
    • Laddar…
  6. Ymer

Ymer

Medlem
    Alla verkar vara inne på samma spår. Lysande. Jag läste även vad Bo länkade till, samma symptom som jag har i stugan.
    För mig är det en central med 16 säkringar och sedan en undercentral 23 meter bort med 4 säkringar.

7. Ymer

Ymer

Medlem
    Lite återkoppling då:
    Det var noll och jord som låg ihop efter genomdragningen av dragfjädern. Uttagen (3 av 10 av de som inte var inkopplade) var inte klara men koppar var ju kvar och tydligen hade jord och nolla följt med av bara farten hela vägen till centralen. Nu är allt fixat och jag har värme, kylskåp och allt, vilken lycka!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.