Jordfelsbrytare löser ut, men bara ibland på natten

17k läst  27 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har ett besynerligt problem. Jag har en jordfelsbrytare på hela huset förutom på värmeväxlaren för fjärrvärmen. Problemet med jfb är att den kan lösa ut, och det på natten och det jobbigaste är att det har hänt nu två gånger denna vinter, en gång i November och så en gång nu i Januari. Hur felsöker man detta? Kan det vara fel på själva jfb som göra att den beter sig så här?
    Jag kommer på grund av det här problemet att koppla in kyl/frys på en egen separat jfb då jag inte kan lita på den nuvarande. Jag mottager gärna tipps på kända felkällor och hur man kan felsöka detta.

2. P
    Medlem Nivå 6
    Det är elektrikerns fasa när felen kommer och går som det gör i ditt fall. Tråkigt men sant för din del är att det kan vara vad som helst. Till slut kommer du till en tidpunkt då det inte längre går att återställa jordfelsbrytaren och då är det enklare och felsöka. Börja med att kontrollera eventuella uttag och lampor utomhus om du har några. Har du gamla vitvaror? Elektrisk varmvattenberedare?

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Man lossar nollorna från nollskenan och meggar varje nolla mot jord tills man hittar jordfelet, naturligtvis måste man se till att man inte får potensialskillnad mellan fas och nolla i gruppen man meggar.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Inga speciella grejor kopplade, fjärrvärme för varmvatten och den är kopplad utanför jfb. En Utelampa som styrs via IR, men den är inne i carporten så den borde inte aktiveras under natten och annars så aktiveras de av mig ganska ofta när jag rör mig där, och det fungerar. Det borade ju vara något som aktiveras under natten och det enda som jag kan tänka mig är kyl/frys, men de är bara året gammla.

5. P
    Medlem Nivå 6
    Eftersom felet kommer och går är det ju inte säkert att det går att megga fram skulle jag tycka. Men det klart ...har man tur så kanske det går. Testa skadar ju aldrig

6. P
    Medlem Nivå 6
    Det är ju märkligt om det har blivit fel på ett såpass nytt kylskåp.. men man vet ju aldrig. Hur är skicket på elinstallationen.. är den relativt ny? Frysbox? Har den löst ut mer än två gånger totalt sett.? Händer det varje dag eller så?

7. E
    Medlem · Nivå 21
    Om tex nolla och jord ligger ihop lite "längre" från en central och är det inte ovanligt att det kan gå bra i långa tider och sedan helt "oförklarligt" få JFB att lösa ut.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi antar att det där med att det händer på natten inte bara är en slump så är det nästan garanterat något utomhus. Det kommer in dagg elelr komdens i något utomhus. Observera att det behöver inte vara en lampa som är tänd för att brytaren skall lösa ut.

Alla nollor i hela huset är ihopkopplade i centralen, om det blir överledning mellan nolla och jord någonstans, ex i ett uttag där det kommer in dagg under natten, så löser brytaren, Då går det ström bakvägen från en annan förbrukare i nollan via sammankopplingspunkten i centralen ut till nollan som det är fel på. Det är inte mycket ström som väljer den vägen, den största strömmen går ut ur huset "rätt" väg genom centralen, men lite ström kommer att välja vägen ut via jordfelet i utomhusuttaget (som exempel).

9. S
    Medlem Nivå 1
    Det jag just kom att tänka på är att jag har en PAX fläkt i toaletten som startar per automatik vid viss luftfuktighet, den är också bara året gammal, men man vet aldrig. Jfb har aldrig löst ut dagtid,bara två gg nattetid, och det är ju inga skillnader mellan nat och dag mer än att fler enheter används under dag tid.
    ELen i huset är relativt ny draget med 100% jordade uttag, med ny el central, första året vo bodde i huset var det inga problem, så det är denna vinter det har hänt. Jag har inte gjort några förändringar som kan åstakomme felet. Det som finns är ju utomhus källor ex. som förlägningsladd, Motorvärmare i bilen har inte varit ikopplade.

Kan för hög belastning på en säkringsgrupp slå ut jfb? eller är det bara säkring som ska gå isåfall? (jag har inte haft några säkrings problem)

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Löser jorfelsbrytaren ut så har du två alternativ, ett jodfel som med största sannolikhet kan mätas fram med en megger eller fel på jordfelsbrytaren vilket är mindre sannorlikt.

11. S
    Medlem Nivå 1
    man tycker att jordefelet borde vara i en apparat då det uppkommer så sällan och sporadiskt, men det kan ju vara fel på själva jfb, kanske man skulle chansa och köpa en ny för provbyta.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur skyddat sitter motorvärmaruttaget? Det spelar som sagt ingen roll om motorvärmaren än inkopplad eller ej.

13. P
    Medlem Nivå 8
    Kan vara termiskt också - något som rör sig när det värms / svalnar. Inte säkert att det är lätt att hitta ens med isolationsmätning. Men det är värt att prova, de flesta fel syns.

14. S
    Medlem Nivå 1
    den ena sitter under carporten och den andra är på husväggen med lock, den kan vara den som är på väggen, de går enkelt att koppla bort, problemet är att det lär ju dröja tills man vet om det är den :), och sedan så är det konstigt att det är på natten i båda fallen den utlöst jfb, men det kan ju vara en tillfällighet

15. S
    Medlem Nivå 1
    Hur gör man en isolationsmätning ?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: