Byggahus.se

Jordfelsbrytare löser ut av strömbrytare

1. D
    Medlem Nivå 5
    Hej

Jag har kompletterat belysningen i källaren med ett lysrör. Eftersom det inte alltid behöver vara tänt där satte jag in en extra strömbrytare för bara detta lysrör. En enkel och smärtfri installation. Dessvärre så löser jordfelsbrytaren ut allt som oftast när jag stänger av det nya lösröret, alltså bara när jag släcker. Tänkte att brytaren var kass så jag provade med en annan brytare men problemet kvarstår.

Strömbrytarna är av märket malmbergs. Utanpåliggande.

Tacksam för hjälp

2. A
    Medlem Nivå 15
    Har du provat med en annan, likadan strömbrytare, eller en helt annan? Annars är det nog säkrast att du gör det först. Att säga "Malmbergs" i närheten av elektriker är som att peta med en pinne i ett getingbo.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 5
    Inte så att det är en omkopplare och du anslutit jord till ena polen och därmed kortsluter fas o jord när du släcker?
    En tanke bara, känns väl tveksamt att det skulle vara fel på två brytare...

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Beskriv hur du har kopplat.

Är det så att lysröret "alltid" varit tänt förut? Eller går det att släcka från en annan brytare utan problem?

Rent hypotetiskt kan man tänka sig att det är fel på isolationen, ex. i drosseln. Och när du släcker så uppstår det en induktiv spänningsspik, pga drosseln, (jämför tändspole/tändstift i en bil) den höga spänningen kan då slå igenom en dålig isolation. Men jag tror mer på en felkoppling.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Många teorier här :) Ingen har nämnt lysrörsarmaturen så jag sätter en slant på den. Det var ju bara ibland som JFBn löste!? Är det en begagnad armatur så kontrollera att kondensatorn är hel. Är det en helt ny armatur så lämna tillbaka den! Hur gammal är JFBn förresten?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Drosseln hör ju till armaturen...

• Laddar…
  7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Blir det jordfel av brytaren? verkar konstigt.....tror mer på armaturen eller att det är något helt annat som löser JFB.....

8. D
    Medlem Nivå 5

Jo visst var det så. Stressad så läste jag aldrig kopplingsschemat och förstod således inte att att det var en trapp.... Tyckte den ena såg ut som en kopplingspunkt. Notervärt är även att säljarna inte heller förstod problemet. De första två pratade bara meggning, det var först den tredje som sa att nolla och jord ska gå vid sidan om och inte kopplas i strömbrytaren... Då skämdes jag och gick hem och rättade till min fadäs. Nu funkar det fint.

Tack för hjälpen ändå

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där hade kunnat bli farligt. Du hade kunnat få fasspänning på höljet av lampan.

10. N
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 7
    Ett bra exempel på att forumet ökar på elsäkerheten, och ett bra exempel på varför hempul är olämpligt i vissa fall. Även om TS har rätt att byta en strömbrytare om han har nödig kännedom, vilket han tydligen inte hade. Men nu har han lärt sig några viktiga saker. Glad midsommar på er, och glöm inte jfb när ni drar ut en skarvsladd till firandet på gräsmattan!