Jordfelsbrytare, 30 mA är onödigt högt för badrumsuttag

12k läst  37 svar

1. B
    Medlem · Nivå 11
    För jordfelsbrytare så nämns oftast 30 mA eller 300 mA som gräns för frånkoppling.

I ett test med män kunde alla "komma loss" med 8 mA genom kroppen,
    vid 16 mA kunde hälften komma loss och vid 22 mA kom ingen loss.

30 mA är en kompromiss mellan personsäkerhet och oönskad frånkoppling pga "normala" läckströmmar i apparater. Man räknar kallt med att strömmen vid ett tillbud blir så hög att en 30 mA jordfelsbrytare löser ut.

För en 30 mA JFB gäller att den får bryta vid högst 30 mA.
    Jag kollade en enkel JFB köpt på Jula för 69:- och den bröt vid 18 mA.

De apparater som används vid tvättställ/spegel, t.ex rakapparat, hårtork, locktång
    är ju normalt av typen "klass II" och har ingen anslutning till skyddsjord.
    Den enda läckström som då kan uppstå är den som går genom kroppen,
    och för "klass II" apparater är den max 0,25 mA.
    Dessutom medför det inget större problem om JFB för badrummet skulle lösa ut en gång för mycket.

Det finns 10 mA JFB, t.ex. har jag hittat en 2-polig Hager JFB för fast montage. Det verkar ju mycket bättre för badrumsuttagen. Jag hittade bara 30 mA och 300 mA hos Malmbergs.

Hur vanligt är det med 10 mA JFB?

/Hasse

2. J
    Medlem Nivå 9
    Jag vet inte hur vanligt det är men på en badrums grupp så måste det ju vara bra. Jag ser ingen nackdel med det i alla fall.

3. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    hemma har jag en 30mA som skyddar huset och även gollvvärmen i badrummet (som går på elvärmekretsen, inte badrumskretsen)
    men säkringen för badrummets uttag och belysning är ingen vanlig dvärgbrytare utan en "personskyddsautomat" med en 10A dvärgbrytare och en JFB i samma enhet, den tar upp 2 modulbredder i centralen.
    utlösningsströmmen för den är 10mA,
    i garaget har jag en 50mA därför att jag är ständigt trött på utlösande jfb när man kör vedkapen i regn eller har motorvärmaren kopplad, visst det är större risk för elchock men man kan ju inte hålla på att återställa en JFB en gång i veckan heller..
    alternativet vore väl att koppla motorvärmarna utan JFB men det vore ju inte nåt vidare.
    och anledningen till dom höga läckströmmarna är ju detta förbannade vägsalt som letar sig in i varenda kontakt.
    jag har dock inte mätt upp nån av mina JFB för att kolla..

4. S
    Medlem Nivå 8
    10mA JFB är rätt vanliga, används ofta inom labb och elektriska provplatser och liknande. Har iofs bara sett 2-poliga IRL, men det borde ju räcka då det är enfas det är tal om!

5. M
    Medlem Nivå 2

6. E
    Medlem Nivå 1
    30mA handlar väl mer om att det är gränsen för vad hjärtat klarar av?
    De flesta 30mA-JFB löser ut vid ca 21mA. Gränsvärdena för en sån är minst. 15mA och max 30mA.

7. pefo
    Medlem Nivå 10
    Jösses! Hur utfördes det testet och hur fick man fram 'frivilliga' till det? :p

30mA är vad man betraktar som gränsen icke dödande för en normal person. Men som sagt, det är en övre gräns och JFB brukar lösa med god marginal till det.

8. J
    Medlem Nivå 15
    Sedan har vi ju utlösningstiden också, att man inte kommer loss vid 22 mA är ju oviktigt i och med att jordfelsbrytaren bryter efter 30 ms eller något i den stilen. Då kommer man alltså loss efter 30 ms. Frågan är väl hur farligt det är med 30 mA under den korta tiden. Det har jag inte någon aning om.

9. pefo
    Medlem Nivå 10

10. S
    Medlem Nivå 6
    Vart har du hittat en 50mA? Vilket märke är det på den?

11. E
    Medlem · Nivå 21
    Jag undrar bara vad det var för test?

12. pefo
    Medlem Nivå 10
    0.3s är max tillåten tid. Efter 0.5-1s kan man få allvarliga skador även vid 30mA.

13. B
    Medlem · Nivå 11
    Tyvärr har jag inga detaljer om hur testet gick till.
    Jag fick informationen från det här dokumentet:

http://www.ikp.liu.se/el/elenergi-3.pdf

Man kan ju anta att de inte körde strömmen genom hjärtat.
    Ett sätt kunde ju vara att koppla en elektrod vid axeln eller överarmen och sedan ta tag
    runt den andra elektroden med handen. Är strömmen tillräckligt hög kan man inte öppna handen igen.
    Får man t.ex. 22 mA genom hjärtat så stannar det nog inte, men det är kanske ingen större tröst om ingen kommer till undsättning.

Ett sådant test hade varit en bra film att lägga upp på Youtube (dock inte med strömmen genom hjärtat)!

Jag hittade i alla fall en person som gör tester med JFB och annat på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=uoG_75NkHeE
    Edit: Han kör inte strömmen genom en människa för att testa)

/Hasse

14. J
    Medlem Nivå 15
    Är det alltså 300 ms som den ska bryta efter, inte 30 som jag trodde, eller missförstår jag dig?

15. V
    Medlem Nivå 7
    Kanske är läge att kolla upp vedkapen mm.. du måste väl har gummihandskar när du kapar ved annars?! Hela poängen med JFB är väl att den skall lösa vid fel i utrustningen, att byta till högre utlösningsström på JFB är nog fel väg att gå.
    Jag kör har kört två bilar på samma JFB under lång tid utan något problem.
    Har du läckstömar på över 30 mA i din motorvärmare så skall du nog i räkna med att dom kommer att öka med tiden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: