Jorden bryts i säkerhetsbrytare

445 läst  4 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Jag råkade kolla i minireningsverkets säkerhetsbrytare och såg att elektrikern kopplat in fas, nolla och jord i säkerhetsbrytaren med resultatet att även jordningen bryts då man slår av brytaren. Jag trodde att jorden borde ligga på blecket bredvid och alltid vara inkopplad. Är det fel? Vad kan i så fall hända?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1312.JPG

2. L
    Husägare · Nivå 14
    Ja det ser fel ut.
    Det är ingen garanti för att kontakten med jord går till först, och bryter sist.
    Det är bara vid stickpropp och 3 Fas kontakt där jordstiftet är längre.

3. K
    Medlem Nivå 3
    Undrar vilken elektriker som gjort det där.

4. L
    Medlem Nivå 2
    Jag är med på att det är fel men förstår inte riktigt det farliga i felet. Om vi bortser från det ögonblick då brytaren vrids om och jorden teoretiskt kan brytas strax före fas/nolla så borde det inte medföra några risker, eller? Vad är det som gör felet allvarligt?

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det ÄR fel.

Risken är varierande beroende på anläggning och omgivning.
    Det kan vara så att man bryter skyddsutjämningen till en främmande ledande del samtidigt, t.ex.

Men det är inte så svårt, inte dumt heller, och det finns typ aldrig något skäl eller orsak att börja manövrera i gråzonen, ty det är en enkel regel, PE ska aldrig anordnas så den bryts.
    Det ska krävas verktyg för att bryta PE ... eller, naturligtvis, olika stickproppsförbindelser där PE självklart bryts.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: