Hej,

Har varit i kontakt med elfirmor gällande jordning av befintliga uttag.
En firma säger att jordar man vägguttagen så MÅSTE man också jorda lamputtaget i taket.
En annan firma säger att det behöver man inte alls, då det inte är nyinstallation. Det räcker att jorda vägguttagen.

Vad är rätt egentligen?

Bästa svaret

5
A alliria skrev:
Hej,

En firma säger att jordar man vägguttagen så MÅSTE man också jorda lamputtaget i taket.
En annan firma säger att det behöver man inte alls, då det inte är nyinstallation. Det räcker att jorda vägguttagen.

Vad är rätt egentligen?
Antingen ska hela rummet vara jordat eller inte alls.
Vid nyinstallation så jordas hela rummet enligt nuvarande gällande regler.
Att det tidigare inte har varit jordat beror på gamla regler om isolerad miljö.
Om du söker på forumet om isolerad miljö så kan du får ett utförligare svar angående detta:)(y)

Den elfirma som påstår att man kan lämna takuttagen ojordade är helt ute och cyklar, har dom så dålig koll skulle jag aldrig anlita dom då det är ett av dom grundläggande kraven.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för era svar!
Då ska jag hålla lite extra koll på den firman som sa det.

A alliria skrev:
Då ska jag hålla lite extra koll på den firman som sa det.
Varför det, den firman bör man inte anlita alls. Klara de inte den grundregeln, så kommer de garanterat att göra fler, mer svårupptäckta fel.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Varför det, den firman bör man inte anlita alls. Klara de inte den grundregeln, så kommer de garanterat att göra fler, mer svårupptäckta fel.
Menar inte att jag kommer anlita det företaget. Tvärt om.
Men jag har en fortsatt konversation med företaget (för att försöka reda ut vilken kunskap som faktiskt finns), och jag tar alltså alla deras svar med en kraftig nypa salt.

För att avgöra kunskapen hos någon annan bör man nog ha en mycket god kunskap själv, så det blir nog inte så lätt att få koll på deras "nivå".

A alliria skrev:
Hej,

Vad är rätt egentligen?
Inte ett svar på din fråga men varför ska du jorda uttagen? Jag har nästan inga grejer hemma som använder jorden i uttaget, förutom i köket. Jag hade nog nöjt mig med att skaffa en jordfelsbrytare och fortsatt att ha ojordade uttag.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Inte ett svar på din fråga men varför ska du jorda uttagen? Jag har nästan inga grejer hemma som använder jorden i uttaget, förutom i köket. Jag hade nog nöjt mig med att skaffa en jordfelsbrytare och fortsatt att ha ojordade uttag.
Vi kommer dra fram massa nya uttag. Vi har valt att dessa nya ska vara jordade, alltså måste vi ju jorda de existerande :)

• Gilla
daugaard
  • Laddar…
Mikael_L
D daugaard skrev:
Om man t.ex pga renovering av ett eller några rum vill passa på och byta till nya fräscha apparater (man kan ju vara less den nikotingula färgen eller att de är fula, trasiga kantstötta eller nåt) så kan det vara ett bra tillfälle att passa på och byta till jordat på allt.
En del moderna apparatserier finns ju inte ens i ojordat utförande.

E elmont skrev:
För att avgöra kunskapen hos någon annan bör man nog ha en mycket god kunskap själv, så det blir nog inte så lätt att få koll på deras "nivå".
Pratar inte vidare med företaget egentligen.
Försökte bara lista ut vad de tänkte om att man inte behöver jorda även lamputtagen.
Det blev så att företaget idiotförklarade mig.
Jag har lämnat detta bakom mig nu.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man t.ex pga renovering av ett eller några rum vill passa på och byta till nya fräscha apparater (man kan ju vara less den nikotingula färgen eller att de är fula, trasiga kantstötta eller nåt) så kan det vara ett bra tillfälle att passa på och byta till jordat på allt.
Precis.
Att dra fram massa nya ojordade uttag nu känns ju bara löjligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Håller med, framgick inte att det skulle utökas med fler uttag eller att dom gamla va skadade. Man hör rätt ofta att folk vill byta till jordat bara för att och det känns ofta som att kasta pengarna i sjön :)
Och gissar att man får utöka med flera nya uttag i ett rum utan att dra fram jord till hela rummet, så länge inte dom nya uttagen har jord ?

D daugaard skrev:
Håller med, framgick inte att det skulle utökas med fler uttag eller att dom gamla va skadade. Man hör rätt ofta att folk vill byta till jordat bara för att och det känns ofta som att kasta pengarna i sjön :)
Och gissar att man får utöka med flera nya uttag i ett rum utan att dra fram jord till hela rummet, så länge inte dom nya uttagen har jord ?
Nej jag hade inte nämnt det :)
Hade vi inte velat ha extra uttag så hade vi nog struntat i det, men i dagsläget finns enbart 1 uttag i vaje rum och väldigt snålt i köket (som vi bygger nytt och därför behöver lite fler uttag för alla nya moderna grejor).

Ja jag har samma gissning som dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.