2 967 läst · 58 svar
3k läst
58 svar
Jobbsök - psykologiskt test - missbrukas
Jag tycker de där testerna skall rullas ihop och stoppas upp i arslet på personalchefen.
Orsaken är att på den tiden när jag ännu försökte få anställning som ingenjör såg jag hur vissa företag sökte en viss personlighetstyp och en viss bakgrund medan de struntade helt i kompetensen och förmågan att få något arbete uträttat.
Det var direkt diskriminerande mot folk som jag som inte kom från rätt socialklass och inte hade gjort exakt rätt saker i livet eller som någonsin hade varit sjuk. Samtidigt som det enligt bekanta som sedan tidigare arbetade i företagen gjorde det omöjligt att få nya anställda som kunde få någonting vettigt och produktivt uträttat.
När personalavdelningen någon gång lyckades hitta någon med rätt bakgrund och rätt ekonomi och rätt familj och rätt hobbyer och rätt politiska åsikter och rätt inställning till livet och som därför gick att anställa så var denne vanligen en bortskämd rikemansson från stan som hade glidit genom studierna utan att förstå någonting och aldrig hade lärt sig lösa ett tekniskt problem eller sköta ett arbete.
Orsaken är att på den tiden när jag ännu försökte få anställning som ingenjör såg jag hur vissa företag sökte en viss personlighetstyp och en viss bakgrund medan de struntade helt i kompetensen och förmågan att få något arbete uträttat.
Det var direkt diskriminerande mot folk som jag som inte kom från rätt socialklass och inte hade gjort exakt rätt saker i livet eller som någonsin hade varit sjuk. Samtidigt som det enligt bekanta som sedan tidigare arbetade i företagen gjorde det omöjligt att få nya anställda som kunde få någonting vettigt och produktivt uträttat.
När personalavdelningen någon gång lyckades hitta någon med rätt bakgrund och rätt ekonomi och rätt familj och rätt hobbyer och rätt politiska åsikter och rätt inställning till livet och som därför gick att anställa så var denne vanligen en bortskämd rikemansson från stan som hade glidit genom studierna utan att förstå någonting och aldrig hade lärt sig lösa ett tekniskt problem eller sköta ett arbete.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du har fått en inkompetent medarbetare. Det är inte roligt. Men att kolla ett cv är ett sätt att få reda på om någon verkligen har gått en kurs. tänk på att även om du går ut med usla betyg har du gått kursen ingen lögn alltså. Men ett sätt att lösa det problem du pratar om det är att låta några vara med i slutskedet och ställa vettiga frågor.Huddingebo skrev:
Det är inget psykolog test hjälper mot okunnighet.
Tänk på att test som används tidigt i en rekrytering är aldrig lika avancerade som de man skulle sätta in i slutet av rekryteringen.
Det är enkelt de test som görs i början är billiga enkla standardiserade test där datorn rättar allt.
Jag tycker alla Dessa tester är onödiga korkade och meningslösa. Det är bara arbetsgivaren som förlorar på den.
Men skulle jag hamna med något psyktest så skulle jag utan problem kunna lura det.
6 månaders provanställning är annars väldigt vanligt och ger mer info ån de flesta tester
Den typen av tester kan faktiskt ge väldigt mycket information om hur en människa är. Vad som är dina drivkrafter, prioriteringar osv. Olika personligheter passar i olika roller så om man använder dem rätt kan de vara en värdefull pusselbit.ClasseClas skrev:
Man kan dels tycka att många av frågorna är självklara och många är väldigt svåra att välja mellan, men nästa person som gör tester tycker att dina svåra frågor var självklara och tvärt om!
Varje fråga i sig säger ingeting om dig som person, bara för att du ser positivt på din framtid betyder inte att du alltid vänder ryggen åt en person i nöd. Men när du svarat på 50 frågor så syns mönstret om du ex drivs av att hjälpa andra människor, målorienterad, stresstålig osv.
Såna flottiga ord som måååånga skriver i sina CV för att de tror det är bra, men som inte stämmer överens med dem själva överhuvudtaget!
Har man gjort ett sånt test ärligt och sen läser beskrivningen av sig själv sdom är resultatet så är det väldigt träffsäkert! Eller kan vara... Så det ÄR ett komplement.
Man ska ju minnas att även rekryterare än vanliga människor som är bra/dåliga på sitt jobb och behöver hjälpmedel precis som alla andra. Och om ett företag använder enbart tester för att sålla ut 1-2 kandidater så är det DE som kommer drabbas i slutändan. Hos oss gjorde man det som ett sista steg efter ett drogtest. Mest som ett stöd till ens nya chef för att veta hur denna ska kunna motivera.
Många tester lägger ju in motfrågor på samma egenskaper/kunskaper för att hitta verkliga mönstret, säkert samma här.Tomtom79 skrev:
Den typen av tester kan faktiskt ge väldigt mycket information om hur en människa är. Vad som är dina drivkrafter, prioriteringar osv. Olika personligheter passar i olika roller så om man använder dem rätt kan de vara en värdefull pusselbit.
Man kan dels tycka att många av frågorna är självklara och många är väldigt svåra att välja mellan, men nästa person som gör tester tycker att dina svåra frågor var självklara och tvärt om!
Varje fråga i sig säger ingeting om dig som person, bara för att du ser positivt på din framtid betyder inte att du alltid vänder ryggen åt en person i nöd. Men när du svarat på 50 frågor så syns mönstret om du ex drivs av att hjälpa andra människor, målorienterad, stresstålig osv.
Såna flottiga ord som måååånga skriver i sina CV för att de tror det är bra, men som inte stämmer överens med dem själva överhuvudtaget!
Har man gjort ett sånt test ärligt och sen läser beskrivningen av sig själv sdom är resultatet så är det väldigt träffsäkert! Eller kan vara... Så det ÄR ett komplement.
Man ska ju minnas att även rekryterare än vanliga människor som är bra/dåliga på sitt jobb och behöver hjälpmedel precis som alla andra. Och om ett företag använder enbart tester för att sålla ut 1-2 kandidater så är det DE som kommer drabbas i slutändan. Hos oss gjorde man det som ett sista steg efter ett drogtest. Mest som ett stöd till ens nya chef för att veta hur denna ska kunna motivera.
För min del så ser ovan testfrågor ut som "pårökta" rakt av för påståendena är så irrelevanta gentemot varandra och det avslöjar väl en del av min personlighet.
Tex
Jag gillar filmjölk
vs
Jag lämnar hellre prylar på Erikshjälpen än att slänga dem
Så, vad är rätt sätt att svara på ovanstående frågor om man t.ex. söker jobb som truckförare?Tomtom79 skrev:
Men det finns väl inget som talar för att en person som försöker skarva på bilden av sig själv i cv't skulle svara ärligt på testet och därmed avslöja sig.Tomtom79 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 196 inlägg
Jag har gjort något sånt här test, dock i det sista steget precis efter sållning via intervjuer och liknande, resultaten gick genom med rekryteraren så att man själv skulle förstå dem och tanken var att chefen skulle ha det för att underlätta samarbetet. Ställer mig dock tvivlande till om cheferna faktiskt läst det.
För mig har dessa test snarare blivit ett varningstecken.
För mig har dessa test snarare blivit ett varningstecken.
Det är svårare att manipulera testerna än CV:t. Man brukar få dessa tester på kandidaterna och de ger en liten bild av vad det är för personlighet. Om de inte ger samma bild som man får på intervjun börjar man fundera på varför. Gick på en mina nyligen med rekrytering. Intervjun gick jättebra även om jag under intervjun förstod att personen hade justerat sitt CV nedåt och tagit bort tidigare chefsbefattningar. Det skapade ganska snart problem i den nya rollen. Lärdom: Ibland vill man inte ta till sig det man faktiskt ser.Unikt namn skrev:
Det beror på vilka egenskaper man söker. Som jag skrev, enskilda frågor säger ingenting. Tillsammans däremot kan man kanske få fram att en person är försiktig som kan vara en bra egenskap för en truckförare. Jag tror att de flesta som söker ett sådant jobb påstår sig vara försiktig och ha säkerhet i första prio men ändå välts det pallar på löpande band, det till och med dör folk då och då pga olyckor med truckar...C cpalm skrev:
Grejen med ett sådant test är ju att om man svarar oärligt så kommer summeringen säga en viss sak. Om detta då går på tvärs med det intryck man får av personen så kan man kanske förklara det, annars tyder det på att man svarar oärligt.Unikt namn skrev:
Ja, man ska ju också ha i minnet att för 20 år sedan skrev alla sitt CV på egen kammare och försökte skarva efter bästa förmåga. För 10 år sedan började man få professionell hjälp att få CV, personligt brev att se bra ut och även prov-intervjuer för att få feedback på hur man ska kunna få ett jobb (man förmodligen inte är kapabel att utföra).H HenrikHuslöse skrev:Det är svårare att manipulera testerna än CV:t. Man brukar få dessa tester på kandidaterna och de ger en liten bild av vad det är för personlighet. Om de inte ger samma bild som man får på intervjun börjar man fundera på varför. Gick på en mina nyligen med rekrytering. Intervjun gick jättebra även om jag under intervjun förstod att personen hade justerat sitt CV nedåt och tagit bort tidigare chefsbefattningar. Det skapade ganska snart problem i den nya rollen. Lärdom: Ibland vill man inte ta till sig det man faktiskt ser.
Nu har vi AI som lök på laxen. Kombinera det med rygg-dunkande på LinkedIn...
Jag skulle säga att idag borde allt man får in från en sökande som inte produceras här och nu utan möjlighet till fusk sakna värde överhuvudtaget. Jag tror att tester live och intervjuer kommer betyda mer och mer framöver. Just för att komma åt problem med inövade svar på intervjufrågor och minska risken att en personlig kemi mellan intervjuare och sökande ska avgöra.