Jobbig situation - granne använder min privata väg till sitt nybygge

60k läst  310 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft ett liknande servitut problem och det jag kan råda dig är att gå in på sidan lawline.se och skicka in din historia till dom samt även servitutet och be dom klargöra vad du har och inte har för rättigheter. Betalar du drygt 900 så har du svaret inom ett par dagar. Jag har själv varit i kontakt med dom ett par gånger och de har då givet mig väldigt bra förklarande svar vilket gjorde att jag visste precis vad jag hade för rättigheter.
    Du kan t.ex även fråga om en så kallad fastställelsetalan kan vara en möjlig väg i ditt fall. Då blir det en process där domstolen fastställer om grannen kan eller inte kan använda din väg sett utifrån hur bl.a. servitutet ser ut. Du kan ju även utifrån svaret från lawline.se informera grannen de sakförhållanden som gäller och vilka påföljder det kan leda till, förutsatt att det finns några sådan enligt lagen. Om det lagligt är till din fördel så kan ju en sådan (skriftlig med rekommederat brev) information om inte annat visa grannen att du är villig att driva en rättslig process där du har stora chanser att vinna. Förhoppningsvis så har du sen inte samma problem. I din försäkring har du ju även ett rättsskydd. Det gäller mig vetligen bara om det blir fråga om en "strid", så var observant på det. T.ex en fastställelsetalan är en "strid" och berättigar till rättsskydd. Var också observant på att om du involverar en advokat så ersätter bara rättskyddet 1677,5 kr/timme minus självrisken (ofta 20%). Blir det domstol och du vinner så blir det motparten som skall stå för den kostnaden, men du kan få ligga ute med pengarna själv ett tag för försäkringsbolagen betalar ibland bara ut halvårsvis när det gäller rättsskydd ( enl. mitt bolag i ala fall ).
    Handlingar från lantmäteriet är bara att begära ut det du vill ha. I alla fall enligt min erfarenhet.

Lycka till

sunqan, verobar, marita08 och 2 till gillar
  2. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Det är anledningen till att jag tycker att TS ska titta på vad som är inskrivet både på den egna fastigheten och hos granne 2.

Det framkommer inte att granne 2 har styckat av något (även om det borde vara så), mitt intryck är att det är två större fastigheter och TS har en liten mellan dem. Att tillfartsvägen hamnar i fastighetsgräns är inte alls konstigt även om den bara tjänar TS fastighet.

3. M
    Medlem Nivå 16
    Det vore visst konstigt att man styckar av en tomt i kanten på en större fastighet, utan att dra ut den sista 4m till kanten.

Men om det är så eller något annat som hände vet jag inte.

4. R
    Medlem Nivå 7
    Hur ser det ut där han svänger av från vägen och ner på sin mark?
    Möjlighet att sätta enklare stängsel (t.ex. stolpar för eltråd) i vägkanten där?
    Något dike, vägkant etc. som förstörs? Fotodokumetera.
    Möjlighet att sätta enklare stängsel (t.ex. stolpar för eltråd) innanför din tomtgräns?

Eller en träbock med handskriven skylt tills något annat blir fixat. Bara det kommer något som otvetydigt måste trotsas aktivt och inte kan misstolkas på plats.

Om dina hinder rubbas/skadas/forceras så dokumentera varje gång.
    Fota samtidigt placeringen av grannens bil på hans tomt där närheten till vägen framgår

5. S
    Medlem Nivå 1
    En annan snabb åtgärd vore att parkera din egen bil på vägen alltid när du är hemma. Vore väl värt besväret, eller hur?

6. A
    Medlem Nivå 2
    Jag har nu pratat med granne 1 som "givit lov" att använda min väg. Han sade öppet att han inte var insatt i vad som juridiskt gällde för vägen. Tillståndet är bara muntligt, jag tror inte det är så mycket mer än "Kör du där, när det behövs".

Granne 1 utryckte intresse av att få reda på vad servitutet i juridisk bemärkelse betyder, så jag tror inte är så involverad i allt detta.

Jag har servitutet på pränt (från tjänsten "min fastighet", lantmäteriets hemsida). Det är en exklusiv rätt (förutom vägens första knappt 50 meter där granne 2 har servitut (att bruka) - det var en gammal vägsnutt där, just i början). (Vägen är drygt 200 meter lång, och leder bara in till min tomt).

7. A
    Medlem Nivå 2
    Tack, ska använda mig av denna ide, närmaste tiden.

8. H
    Medlem Nivå 3
    Då parkerar du din bil eller någon annan gammal bil 50 m in på vägen, tills du ordnat en bom och skyltar. Saken är biff!

9. L
    Medlem · Nivå 14
    Och ta foto på blockering , visa upp det här , då finns ytterligare dokument på det om något försvinner :)

10. H
    Medlem Nivå 3
    Dessutom blir tråden roligare.

11. harry73
    Allvetare · Nivå 16
    Nu har du servitut på väg, inte på parkering. Jag menar du får köra på vägen inte parkera

Om du misstolkar markägaren och han tycker du är besvärligt, medan han är kompis med granne 2, då får de möjlighet att klaga på dig för att du inte får parkera på vägen.

Mikael_L gillar
  12. A
    Medlem Nivå 2
    Har varit givande och roligt för mig att läsa alla konstruktiva svar.

Jag var uppe tidigt och har redan producerat en träbock med stor skylt, text: "Privat väg, obehörig trafik förbjuden". Valde det då jag är helt OK att vägen ibland använts för lantbruk (hästar, köra ved).

Nu står skylten fint på plats på vägen, jag har fin utkik från mitt köksfönster! (Se bild!).

Jag hade på morgon ett till samtal med lantmäteri på förmiddag, de kallade saken "glasklar", vägen är min egendom, lika mycket som min bil.

Jag ska använda mig av att parkera bilen ute på vägen, framför platsen han vill bygga.

Ska prata med SBK - och se vad de säger om min väg och bygglovet.

Är på gång med lite mer avspärrning, just där han börjat gräva bredvid vägen.

Som sagt, har fått några nya uppslag, och kanske viktigast, klarhet i vilken ordning allt bör göras i. PrivatVäg-PåPlats-s.JPG

13. A
    Medlem Nivå 1
    Klart man får parkera på sin egna väg!
    Äger du vägen bestämmer du!

14. HogeN
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    montera en bomm :) är en privatväg

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Ser ju inte ut som om vägen håller för byggtrafik heller.
    Saken kommer i ett helt annat ljus om han skulle fråga dig om han kan använda vägen och återställa den vid behov samt sedan dela kostnaden för underhåll, men det har han ju inte gjort.

Avarage gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: