Jobbig situation - granne använder min privata väg till sitt nybygge

59k läst  308 svar

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har svårt att tänka mig att räddningstjänsten har nycklar till varenda vägbom runt om i landet.
    Och det är väl främst skogsbilvägar som är spärrade så?
    Enstaka fastigheter som bommar till om sig har väl klart markerat "lämna mig ifred".

Och vad gör våra vänner som försöker komma på ett spontant fika-besök,
    men möts av en låst bom? Ringer 112?

2. remdrivet
    Byggnadsvårdare Nivå 6
    En liknande situation uppstod i närheten där jag bor. Det slutade med att vägägaren (som ts) satte bom, granne 2 i sambandet började klippa lås och anmäldes för skadegörelse, sen fällde han allé-träd brevid bommen och började köra runt. Granne 2 anlade garage mot ägarens väg och en en snutt in på granne 1s mark till vägen. Ägaren har idag ett staket från bommen hela vägen på båda sidor av vägen i på och runt sin tomt. Dom har också köpt loss marken runt vägen och har anlagt en ladugård/tröskargarage precis där granne 2 byggt sin infart och parkering på tidigare granne 1s mark.

Gå inte så långt om du inte måste.

3. ullberg
    Medlem · Nivå 13
    Nej, just räddningstjänstnyckel är en nyckel - sen är det upp till dig som vägbomsägare att tillåta denna nyckel. Dvs. du som ägare behöver inte säkerställa att räddningstjänsten har din nyckel, utan att deras redan befintliga nyckel funkar hos dig, lite lägre "security" men högre "safety" - fiffigt va' :) (sen tror jag även de har div. andra nycklar men poängen med just räddningstjänstnyckel är det omvända)

fast det skiter väl ändå räddningstjänsten högaktiningsfullt i vid en utryckning tror du inte det?

@TS: om du överväger någon form av elektromekanisk låsning eller bom sponsrar jag gärna med ett av de helt oanvända Bewator (numer Vanderbilt) K44 Duo kodlås som jag har liggande - tror aldrig att jag kommer få användning av dem. Om jag minns rätt har jag även har någon variant från samma tillverkare med inbyggd porttelefon som kunde få en mer lämplig ägare...

/U

AndersPS gillar
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är i princip ett ickeproblem.
    Räddningstjänsten har huvudnyckel till precis varenda bom i hela landet
    Är det dessutom en bom till ett enda hus just nära bommen så kanske de först går in och helt enkelt får låna nyckeln.

Till bostadsområden är bommarna alltid av en typ där det finns en universalnyckel som räddningstjänsten har tillgång till.
    Nackdelen i just detta fall är att det är lätt att köpa en sådan nyckel, vilket TS granne kanske gör.

Tramsa inte.

Förövrigt ska TS genast spärra infarten till sin väg för andra.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Du tycker väl att jag låter sur och elak, men bortsett från det:
    Hur bra är denna lösning när elverket eller Internetoperatören slagits ut och ingenting (utom batteridrivna ficklampor) funkar?
    Vi har ju hört att inte ens samhällets viktiga varningsskydd (VMA) funkar alltid/överallt.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så om jag sätter upp en bom (vilket varit på tal bland oss sex grannar) och låser den, så har Räddningstjänsten automatiskt en nyckel som passar. Hur får de tag i den?

7. ullberg
    Medlem · Nivå 13
    Tja, kanske så som ingenjörer (förutom några enstaka verkar det som) löst detta sen urminnes tider, med en normally open låsning/krets, eventuellt i kombination med en UPS-lösning. - återigen det svenska begreppet säkerhet är lite svagt, bättre att prata om engelskans safety vs. security, ibland är det ok med avkall på den ena med hänvisning till den andra.

Som går att hitta här på byggahus använder jag mig själv av elektromekanisk låsning (dock av husen), och här har det vid flertalet tillfällen varit strömavbrott - min UPS har då löst det så att det verkligen inte är låsningen som ställer till det utan allt annat som man av bekvämlighet är van vid...

EDIT: m.a.p. på ditt svar till Mikael_L - du har verkligen inte fattat vad jag skrivit ovan verkar det som? "huvudnyckel" är något de har - bomägaren väljer om denna ska passa - punkt (ok, med lite undantag för den husquarna-nyckel som Mikael visar ovan - den är svårt att värja sig för). Håller du inte på att driva denna tråd långt OT med alla dessa nonsensinlägg, kanske kan du, jag och vid behov Mikael_L, reda ut detta via PM istället för att smutsa ner tråden?

Redigerat 10 sep 22:30
  8. G
    Medlem Nivå 6
    Det är ganska uppenbart att "huvudnycklen" som öppnar alla bommar var tydligt illustrerade i bilden :)

9. Fotografen
    Medlem · Nivå 14
    Tjöt om nycklar, behöver räddningstjänsten in så kapar de, enkelt.

Sätt upp en bom.
    Begär ut bygglovet och tillhörande dokument från kommunen. Kika hur han löst vägfrågan i ansökan och vad kommunen beslutat. Möjligen går det att överklaga, begära inhibition eller på annat sätt stoppa bygget om saker skiljer sig i teori och praktik.

Placeringen av grannens bygge på tomten kan du inte göra något åt.

Redigerat 10 sep 22:43
  10. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Man får nästan intrycket att KnockOnWood är TS granne :geek:

Staffan2000 och ullberg gillar
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag själv utgår helt i att TS beskriver sin situation korrekt...

...ställer man frågor på ett forum, men med fel ingångsdata så får man ju fel svar och får skylla sig själv. Så jag utgår, som (nästan) alltid, att TS är minst normalbegåvad och info man ger i tråden därför är given efter bästa förmåga.

Och då kan jag läsa att grannen verkar skita i lagar och regler och andras åsikter.
    Dessutom finns det tydligen en liknande historik tidigare också.

Därav kommer mitt ständiga råd att bomma för på något vis och helt enkelt fysiskt stoppa möjligheten till att använda vägen.
    Och gör det snabbt, medan bygget pågår och det är till stort besvär.

Om det inte går att nå fram med prat så får man helt enkelt ta sig till något annat, och på detta vis rullar man bort bollen till motparten.
    Sen får man hoppas att denna eskalering inte leder till att denne granne blir helt tokig, det är ju lite svårt att veta.

En sak som kan hända är att det plötsligt står en grävmaskin där och gräver väg på grannens egen mark, och problemet löser sig själv på något vis.
    En annan sak som kan hända är att grannen plötsligt blir intresserad av att föra någon slags dialog. Men då har han redan bränt sina broar ganska hårt, jag skulle själv vara tveksam att dela på något alls med någon såhär egocentrisk person.

I värsta fall blir det riktigt krig. Det skulle vara väldigt tråkigt. Men jag kan nästan lova att det kriget skulle ändå komma i framtiden, om det inte blev triggat just nu.

"Förövrigt ska TS genast spärra infarten till sin väg för andra."

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    Klokt sagt, Mikael_L. Mycket irriterande med alla dessa som inte läst, eller läst men inte förstått.

Tex verkar flera stycken inte förstå att den där fyrametersremsan som är anledningen till att TS inte fick veta om bygglovsansökan är just remsan som han väg går på.

Många har inte heller förstått hur servitutet fungerar, trots att TS beskriver det mycket tydligt i första inlägget.

TS verkar vara inne på att prata med kommunen nu och fråga hur det är avtalat med tillfart. Det låter vettigt. Antingen visar det sig då att kommunen antingen inte förstått att TS äger själva vägen som sin egen även om granne 1 äger själva marken, eller att de räknar med att granne 2 har egen väg.

"Förövrigt ska TS genast spärra infarten till sin väg för andra."

arst, big mike och Liteavvarje gillar
  13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hur kunde du gissa det :D
    upload_2017-9-10_23-11-16.png
    upload_2017-9-10_23-12-31.png
    Cirka 700 km emellan, men OK, "grannar" är ett relativt begrepp.

Men för att vara allvarlig, så får jag intrycket att storstadsbor, vare sig de är från Stockholm, Göteborg eller Karlstad, ser landsbygdsproblem från sitt asfalterad-trottoar-perspektiv, och inte förstår de problem vi lantisar har att fajtas med.
    Och jag förstår absolut problematiken, uppfödd i stenstaden i Gbg som jag är.

14. L
    Garagebyggare Nivå 6
    Minera och monter skylt "minerat"

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 14
    QUOTE="KnockOnWood, post: 2793081, member: 1715"]Hur kunde du gissa det :D

Men för att vara allvarlig, så får jag intrycket att storstadsbor, vare sig de är från Stockholm, Göteborg eller Karlstad, ser landsbygdsproblem från sitt asfalterad-trottoar-perspektiv, och inte förstår de problem vi lantisar har att fajtas med.
    Och jag förstår absolut problematiken, uppfödd i stenstaden i Gbg som jag är.[/QUOTE]

Varför känner du ett så stort behov av att vara otrevlig?
    Var får du alla fördomar och förutfattade meningar ifrån?

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: