Lågt över vår gräsmatta går en luftburen teleledning in till grannen. Fanns då vi köpte tomten 2006. Hans hus byggdes 1982. Det är i vår draget en luftburen ytterligare luftburen fiber på ännu lägre höjd. Han gnäller nu över att vårt träd växer in i ledningen och måste kapas. Jag vill helst ha bort ledningen. Fiber o teleledn finns numer i gatan också.
Mina frågor till forumet:
1. Behövs ledningsrätt alt. servitut för att dra kabel i luften över min trädgård?
2. Hur ser jag vem som äger kabeln/fibern och som därmed är min motpart?
3. Hur får jag enklast veta om det finns beviljad ledningsrätt?
4. Givet att den första teleledn har ledningsrätt alt. att den är ok av hävd el liknande får man då automatisk ledningsrätt för fibern utan att jag behöver vidtalas?
5. Är det rimligt att lantmäteriet beviljar ledningsrätt till ny luftburen fiber om det finns (dyrare) möjlighet via gatan.
Mina frågor till forumet:
1. Behövs ledningsrätt alt. servitut för att dra kabel i luften över min trädgård?
2. Hur ser jag vem som äger kabeln/fibern och som därmed är min motpart?
3. Hur får jag enklast veta om det finns beviljad ledningsrätt?
4. Givet att den första teleledn har ledningsrätt alt. att den är ok av hävd el liknande får man då automatisk ledningsrätt för fibern utan att jag behöver vidtalas?
5. Är det rimligt att lantmäteriet beviljar ledningsrätt till ny luftburen fiber om det finns (dyrare) möjlighet via gatan.
Redigerat:
Telestolpen är garanterat Skanovas. Prata med dem om vad som gäller.
Ta en titt i fastighetsregistret för din fastighet för att se om den belastas av ledningsrätt eller servitut. Det kan också var en inskriven nyttjanderätt till förmån för ledningshavaren. Vanligt att just tele är löst så. Håller med Daniel 109 - troligtvis är det Skanovas ledning.
Ok. Var och hur tittar man lättast i fastighetsregistret samt i Lantmäteriets arkiv nuförtiden? Fysiskt? On-line?
Stolpen har bara en ledning ( nu två) den som går till grannen. Televerket orkade inte sätta två, så de sneddade över min tomt istället.
Vadå tillåta? Här har inte tillåtits någonting. Jag vill ju ha bort den! Har inte orkat bråka om kopparledningen av olika skäl. Nu har en fiber dragits utan att vi är tillfrågade/informerade och jag undrar på vilken grund det kan vara tillåtet?
Nu klagar dessutom grannen på att mina träd växer in i ledningen. Bägge ledningar skall väck enligt min uppfattning och jag tar gärna din hjälp med det.
Nu klagar dessutom grannen på att mina träd växer in i ledningen. Bägge ledningar skall väck enligt min uppfattning och jag tar gärna din hjälp med det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Juridiskt så har du mycket svårt att bli av med det. Även om det inte finns servitut fanns det en nyttjanderätt redan då du köpte huset.N Nybyggare_Gbg skrev:Vadå tillåta? Här har inte tillåtits någonting. Jag vill ju ha bort den! Har inte orkat bråka om kopparledningen av olika skäl. Nu har en fiber dragits utan att vi är tillfrågade/informerade och jag undrar på vilken grund det kan vara tillåtet?
Vet du att det funkar så Anna H?
Vad är en nyttjanderätt? Vad är skillnaden mellan nyttjanderätt och ledningsrätt?
Ute i verkligheten funkar det iallafall så. Huruvida det är helt korrekt juridiskt eller inte vet jag inte. De ville dra pappas fiber i luften just för att slippa "krångel" med grannen, då de kände sig osäkra på om de höll sig på rätt sida tomtgränsen om de skulle gräva ner den. Men både pappa och grannen ville hellre bli av med telestolparna, det har ramlat björkar på dem lite för ofta.N Nybyggare_Gbg skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Enligt lantmäteriet så är det:N Nybyggare_Gbg skrev:
Nyttjanderätt är en rätt för en person att på visst sätt använda någon annans fastighet.
Rätten kan gälla en hel fastighet eller en del av en fastighet och är begränsad i tiden. En nyttjanderätt skapas genom avtal med fastighetens ägare. Hur avtal ingås och vilka särskilda villkor som gäller för avtalet är inskrivet i lagen (Jordabalkens sjunde till femtonde kapitel.
Det måste inte vara skriftligt och kan t.ex gälla rätt att ha en ledning på din tomt.
Ledningsrätt gäller ledning och är alltid skriftligt, lantmäteriet säger så här:
Ledningsrätten skapas genom att lantmäterimyndigheten fattar ett beslut. Beslutet kan överklagas till Mark- och miljödomstolen. En fullbordad ledningsrättsförrättning förs in i fastighetsregistret där den redovisas i form av text och karta.
En ledningsrätt gäller för all framtid. Ändring eller upphävande av ledningsrätt sker genom ny förrättning. En ledningsrätt gäller även mot ny ägare till fastigheten och gäller före upplåtelse i fastigheten som har tillkommit genom avtal.
Nyttjanderätt är inte lika starkt juridiskt, man kan bli av med det (framför allt om det inte är inskrivet).
Ta reda på om det är samma ägare av fibern och kopparledningen. Jag föreslår att du skiter i vad som är rätt eller fel och helt enkelt talar om för ledningsägarna att skiten skall bort. Och sen tar du det därifrån. Råkar det vara så att det är olika ägare av kopparledningen (som troligtvis är Skanova) och fibern så TROR jag inte dom av ren hävd kan hänga upp fibern samma väg.N Nybyggare_Gbg skrev:Vadå tillåta? Här har inte tillåtits någonting. Jag vill ju ha bort den! Har inte orkat bråka om kopparledningen av olika skäl. Nu har en fiber dragits utan att vi är tillfrågade/informerade och jag undrar på vilken grund det kan vara tillåtet?
Hade det varit min tomt så är det inte helt omöjligt att det hade varit ganska påtagliga driftstörningar på fibern men sånt får man ju inte skriva.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Jättebra tänkt, men så fungerar det inte alls. Tyvärr kan inte TS kräva någonting (juridiskt), men diskutera går braF fsn skrev:Ta reda på om det är samma ägare av fibern och kopparledningen. Jag föreslår att du skiter i vad som är rätt eller fel och helt enkelt talar om för ledningsägarna att skiten skall bort. Och sen tar du det därifrån. Råkar det vara så att det är olika ägare av kopparledningen (som troligtvis är Skanova) och fibern så TROR jag inte dom av ren hävd kan hänga upp fibern samma väg.
Hade det varit min tomt så är det inte helt omöjligt att det hade varit ganska påtagliga driftstörningar på fibern men sånt får man ju inte skriva.