Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

JFB löser av halva strömmen - OK

1. K
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

k_anka

Medlem
    Jag har precis fått en liten facelift i elcentralen av en elektriker, bland annat en 300 mA JFB för pannan. Elektrikern gjorde ingen mätning men jag lånade en installationstestare av en kompis och kan konstatera att den löser lika snabbt vid 150 mA som vid 300 mA (cirka 28 ms).

Är det normalt att en JFB löser vid halva strömmen?

2. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    I vilket läge löste den. Framkant/bakkant av sinusvågen? Fabrikat och typ av jfb?

3. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Specen säger 0,5 - 1 av uppmärkt värde.
    T.ex en 30 mA skall utlösa mellan 15 - 30 mA, vanliga värden är mellan 20 -25 mA

4. M
    Medlem · Uppsala · 226 inlägg

Manitoba

Medlem
    Varför gjorde elektrikern ingen mätning?

5. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Får man ens använda 300 mA brandsskyddsautomater som JFB nuförtiden? Jag hade för mej att det var 30 mA JFB som gällde överallt.

6. M
    Medlem · Uppsala · 226 inlägg

Manitoba

Medlem
    Till värmepannor och liknande är det väl ganska vanligt att man använder jordfelsbrytare på 300 mA eller helt sonika lägger den utanför. Huvudsaken är ju att den inte ligger på samma JFB som resten av kåken...

7. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Jo, jag vet, jag har själv 300 mA till värmepumpen, men jag har fått för mej att det är krav på 30 mA numera.

8. Mikael_L
    Medlem · 43 777 inlägg
    Bara för (allmän-)uttag.
    Fast inkopplad utrustning kan vara utan JFB eller på vilken mA som helst.

9. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 166 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Där den används för personskydd är kravet 30mA men vid de fastanslutna tex VP är det ok med 100, 300, 500mA eller helt utan också. Jag ser dem dels som det de brukar kallas dvs brandskydd men även som indirekt personskydd mot elchock pga smygande isolationsfel kan upptäckas tidigare.

Man kan också med fördel se till att välja fördröjda, selektiva om man sätter in JFB > 30mA.

10. A
    Medlem · Stockholm · 376 inlägg

Anders Johansson

Medlem
    Jag ser inget problem med 300 mA JFB för brandskydd och antar att det är syftet då TS lät installera den. Det är klart bättre än att lägga pannan utan JFB som vissa fortfarande gör. Om man har möjlighet är givetvis 30 mA bättre men en del pannor kan ha för stora läckströmmar för att det ska funka.

Enligt standard EN61009 får en vanlig JFB av A-typ (vilket är det vanligaste) lösa mellan 0,35-1,4 som lägsta differentierande ström.

Då är det OK att den löser vid 150 mA.

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 341 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Märkligt intervall. Står det verkligen så? IEC 61009 har inga sådana siffror.

• Laddar…
  12. nisse123
    Medlem · stockholm · 883 inlägg

nisse123

Medlem
    En JFB skall väl lösa ut mellan 0,5 - 1,0 x In
    K-anka mätte du vid vilken ström JFB slår ifrån, eller mätte du bara tiden?

13. K
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

k_anka

Medlem
    Jordfelsbrytaren är en CFA 425R från Hager och det är bara pannans trepoliga dvärgbrytare som ligger på den. Då jag mätte med installationstestaren, en MFT4010, hade jag omkopplaren för "Phase" i läge 0 grader. Jag har inte provat i läge 180 grader. Jag slog också av pannans dvärgbrytare under mätningen.

Jag får alltså lika snabb frånkoppling av JFB'n oavsett om jag har omkopplaren märkt RCD FACTOR" i läge "X 1/2" (150 mA) eller "X 1" (300 mA).

Om jag istället väljer ett lägre område, 100 mA och "X 1" löser den inte ut.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 166 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Det är som sagt helt ok som du mätt upp den, 0.5-1 x In är vad som ska (får) lösa ut brytaren. Och att tiden blir samma är också helt normalt, när man nått tripgränsen är det bara en uppspänd mekanism som ger kraft att bryta och alltså oberoende av felström i stort sett.

15. A
    Medlem · Stockholm · 376 inlägg

Anders Johansson

Medlem
    Bo - jag kollade inte i standarden utan fuskade och tittade i Marelcos Mäthandboken som jag brukar ha med mig. Där hittar jag hänvisningen och värdena, se bilden. Rätt eller fel?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    marelco (1024x768).jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.