Byggahus.se

JF-brytare löser vid lastfrånslag

1. S
    Medlem · 4 inlägg

strömlös

Medlem
    Hej
    Har en JF-brytare som löser när grillelementet i spisen slår ifrån. Om jag återställer funkar allt OK.
    Kan leva med detta efter som JF-brytaren sitter i köket. Men idag fick jag samma fenomen när min trefas byggfläkt hade uppnått temperatur och slog i från. Första ggn spisen spökade bytte jag JF-brytaren utan resultat.
    Jag har en huvudbrytare och två JF-brytare för separation. Spisen och byggfläkten ligger på varsin JF-brytare!
    Är det så att JF-brytare inte tål stora lastfrånslag?

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Örebro · 736 inlägg

TechChad

Medlem
    Nu är jag ingen expert på jordfelsbrytare. Men att den inte skulle klara av stora lastfrånslag känns väldigt konstigt, mer troligt att något skulle hända om det var stora lasttillslag.
    Det skulle kunna vara läckströmmar som skapar problemet, men det känns också konstigt då du har två olika jf-brytare.. men det kan ju vara som så att du har två problem.

Kommer felet alltid? Testa med att dra ur elektronik som är inkopplat på jf-brytren (fokusera på en i taget till en början), som kyl/frys/diskmaskin element/ varmvattenberedare och dylikt, även små elektronik. Får du fortfarande samma problem?

3. S
    Medlem · 4 inlägg

strömlös

Medlem
    Tack för svar. Jag antar att det är där jag hamnar till slut men "mycke jobb blir de" så jag försöker hitta nån genväg.
    Det som fick mig att misstänka hög last är att jag har ett par trefasmotorer med lägre effekuttag som inte orsakar några problem. Men å andra sidan, motorer har ju alltid samma last på varje fas vilket spis o byggfläkten inte har. Kan det spela roll?

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 008 inlägg

prototypen

Medlem
    Kortslutning mellan skyddsjord och nollan någonstans långt ut i anläggningen är väl vad man misstänker.

Protte

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 207 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    För ordningens skulle vore det intressant att veta exakt vilken modell av JFB du har/hade problem med. Ta ett foto på dem. Äldre JFBer var mer känsliga. Men även dagens JFBer kan reagera på branta strömförlopp och lösa ut.

Anläggningen och övriga ansluta förbrukare spelar troligen en roll här som TechChad är inne på. Du kanske ha en "elak" induktiv eller kapacitiv förbrukare som t.ex lysrörsarmaturer, gamla lågenergilampor, motorer eller stor mängd skyddsjordad elektronik. Kanske även ovanligt stor anläggning med långa ledningar.

Men vi ska inte utesluta termostaten i värmefläkten som kanske inte bryter så distinkt som den borde utan ger kontaktstudsar och/eller en ljusbåge. Detsamma gäller spisen, då jag antar att övriga värmeelement i den inte stör ut JFBn? Detta går ju enkelt att prova.

Det är nog väldigt få elfirmor som har instrument för att mäta dessa störningar så det blir billigast om du själv försöker isolera störkällan.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 281 inlägg

Hej strömlös

Du skrev: Är det så att JF-brytare inte tål stora lastfrånslag?

Jag har varit med om att kombinationen jordfelsbrytare och EMC-filter kan ge detta” fenomen”.

Första gången var det i ett kalibreringslab på ABB Corporate Research på 1980 talet. Senare bl.a. kombinationer dammsugare och mikrovågsugn.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EMC-Filter.png

Vid till eller frånslag av laster kan det uppstå transienter i spänningen. EMC-filtret i figuren har kondensatorer (Cy). Den ena kondensatorn är kopplad mellan fas och skyddsjord. Vid en transient kan strömmen till jord ibland bli så stor att jordfelsbrytaren löser ut.

I fallet med kalibreringslabbet på ABB Corporate Research så mätte jag upp en avklingande transient med frekvensen ca 3,3 kHz, i samband med att jordfelsbrytaren bröt strömmen, något som stämmer bra med resonansfrekvenser i EMC-filter.

Har man flera apparater med EMC-filter inkopplade hamnar flera kondensatorer parallellt mot jord.

7. M
    Medlem · 281 inlägg
    Hej strömlös

Vi kunde konstatera att det var kombinationer dammsugare och mikrovågsugn som löste ut jordfelsbrytaren genom att dra ut den jordade kontakten till mikrovågsugnen (som hela tiden varit ansluten men inte används att värma något) och sedan starta och stoppa dammsugaren. När vi gjorde den testen så löste jordfelsbrytaren inte ut.

När vi åter stoppade in den jordade kontakten till mikrovågsugnen i det jordade vägguttaget (som låg på samma fas som men inte samma säkring som dammsugaren) och startade/stoppade dammsugaren då löste jordfelsbrytaren ut.

Mikrovågsugnen hade EMC-filter

Du skulle möjligen kunna genomföra ett liknande test?

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 4 inlägg

strömlös

Medlem
  9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 207 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, det är inte säkert att byggfläkten ensam är boven här utan det har ett samband med resten av anläggningen. Och när man felsöker är det ytterst viktigt att prova exakt likadant som när problemen inträffar. T.ex i detta fall är det skillnad på att låta byggfläktens termostat att slå ifrån själv och att manuellt vrida ned termostaten. Kombinationen med andra villkor i anläggning kan annars göra det omöjligt att ringa in felkällan. Frekvensstyrda VP'ar brukar vara elaka mot JFBer. Modellen du har är rätt, men fabrikatet kanske tveksamt. Om du har bruxet kvar till pumparna så se efter vad de skriver om JFB. De kanske förbjuder en JFB eller kräver en typ B.

10. R134a
    Husägare · Norrbotten · 406 inlägg

R134a

Husägare
    Nibes värmepumpar har emc filter, i alla fall de med inverter

11. M
    Medlem · 281 inlägg
    Hej strömlös

EMC filter sitter i de flesta apparater med switchad teknik som nätdelar, i varvtalsstyrda utrustningar som cirkulationspumpar eller värmepumpar, mm.

De sitter inne i apparaten, ofta nära där elanslutning sker.

12. S
    Medlem · 4 inlägg

strömlös

Medlem
    Hej alla bidragare
    Tack för många bra uppslag! Har ännu inte lyckats provocera fram något jordfel så jag får bida min tid och angripa det när det händer nästa gång. Lär höra av mig då. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.