Har nyligen fått ett ganska märkligt problem med min pump. Detta fenomen uppstår efter jag har vattnat och stängt av kranen.

har testat fylla i luft vilket det ska vara enligt manualen men den vägrar ta luft så kanske något vajsing med ventilen. Men kan detta fel uppstå därav?

Ta gärna emot tips och idéer!

Du har ingen luft i hydropressen. - eventuellt kan det vara problem med backventilen nere i brunn inte stänger - det ena kanske beroende av den andra när luftmängden i hydropressen är i princip noll och trycket blir noll innan backventilen i brunn hinner stänga.

Det fins redan flera trådar om detta fenomen.

När du fyllde hydropressen med tryckluft (bilventilen bakom svarta täcklocket på tanken i bilden) - hade du pumpen avstängd och vattenkran i huset/vid pumpen öppen (och det rusar ut en massa vatten ur den öppna kran medans du fyller luft i hydropressen) ???

Man brukar fylla hydropressen med luft till ca 0.3 bar under den trycken som pumpen startar på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanon vara gummiblåsan i hydropressen som är trasig.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Ska forska vidare baserat på det ni skrivit👍🏻

Om du öppnar några kranar och testar, så kommer pumpen att gå i längre intervaller.

H Hybro skrev:
Om du öppnar några kranar och testar, så kommer pumpen att gå i längre intervaller.
Jo men när jag stänger dessa kranar så hamnar den i läget som visas på filmen

Då är jag rätt säker på att det är gummiblåsan i tanken som gett upp.

Hur har du försökt fylla luft?

H Hybro skrev:
Då är jag rätt säker på att det är gummiblåsan i tanken som gett upp.

Hur har du försökt fylla luft?
Ja men den tar inte in luften. Får inte heller bort ventilen men har ännu inte använt våld

Ventilen är en vanlig Schraderventil, typ som sitter på vanliga bilhjul

Funktionen är att man blåser in luft på samma sätt som i ett bilhjul med innerslang.

• Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Gummiblåsan plockar man ut i andra änden av tanken.
Sitter under stora brickan, där ansluningsröret är, med 8 - 10 skruv.
Påminner om en jättekondom.

Och du måste då även lossa ventilhållaren, där du fyller på luft.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ventilen är en vanlig Schraderventil, typ som sitter på vanliga bilhjul

Funktionen är att man blåser in luft på samma sätt som i ett bilhjul med innerslang.
Japp har funnit den och prövat fylla luft i ventilen men som sagt den tar inte in luft

H Hybro skrev:
Gummiblåsan plockar man ut i andra änden av tanken.
Sitter under stora brickan, där ansluningsröret är, med 8 - 10 skruv.
Påminner om en jättekondom.

Och du måste då även lossa ventilhållaren, där du fyller på luft.
Få testa detta! Tack

Pumpen studsar som det kallas, finns bara ett fel. ingen luft i blåsan. Hål i den och går det inte att få i luft har blåsan klistrat mot väggarna. I bland omöjligt att få den att lossa. Har du plats så kan du sätta ett fritt kärl och koppla på var som helst på utgående rör från pumpen. Annars som sägs, byte av blåsan, finns som reservdel.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
BZMichael BZMichael skrev:
Japp har funnit den och prövat fylla luft i ventilen men som sagt den tar inte in luft
Du blåser alltså in luft? Men får inget tryck, typ så som i ett bilhjul?

H Hybro skrev:
Du blåser alltså in luft? Men får inget tryck, typ så som i ett bilhjul?
Japp försöker blåsa in luft men det känns inte som det kommer in något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.