Byggahus.se

java i IE6 eller forum för datorrelaterade frågor

1. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 446 inlägg

Totte_S

Medlem
    Har en fundering kring varför internet explorer 6 frågar efter microsoft virtual machine, och framförallt vad det är jag skall ladda ner och varifrån. ???

Men eftersom detta inte är ett forum där man frågar sånt ;D så undrar jag om ni känner till ett lämpligt forum för den typen av frågor.
    Skulle någon av en händelse veta något som kan vara till hjälp så har jag en e-postadress här nånstans i närheten av meddelandet om vi nu inte skall spamma ett husforum med off topic ::)

2. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Re: java i IE6 eller forum för datorrelaterade frå

Har för mig att microsoft har slutat använda Java Virtual machine pga licensrättigheter och liknande.
    Man måste numera lafdda ner den "riktiga" java "klienten"
    http://www.java.com/en/index.jsp

3. Totte_S

Totte_S

Medlem

Tackar, tänk att det skulle gå så fort att få ett svar i "fel" forum ;D Bygga husforum är super på många sätt ;)

Ok, det är så långt jag kommit oxå, men trodde inte det var sant! Man kan ju inte göra ett s**t utan en "javaklient". Jag som inte brukar kast strunt på olika tillverkare blir benägen att tycka att MS .....inte är bra :p
    Hur smidigt på en skala för vanliga dödliga användare är det att ladda ner prylar från Sun??? Särskilt som många med mig sitter på modem och man behöver ungefär 108 Mb ledigt utrymme på hårddisken.
    Hurra! ladda ner en halv dag ungefär. Kul.

4. M
    Medlem · 93 inlägg

mr_pettersson

Medlem

Helt korrekt att man inte kan ladda ner JVM från Microsoft längre via deras hemsida pga. licensbråk med SUN. Finns dock kvar på dears webbplats om man söker lite. Kör själv Citrix-version mot jobbet som kräver MS-JVM för att fungera och jag lyckades hitta den efter ett tag.

5. Totte_S

Totte_S

Medlem

OKI. Har påbörjat en 15 Mb nedladdning från SUN. Börjar där får vi se om det funkar, annars blir det till att leta efter nålen på MS website...
    Skullde tro det blir en annan lösning än IE i nästa dator....om det blir en annan dator eftersom jag behöver java för att kunna beställa den grrrrrrr...... >:(
    Tack för tipsen :D

Forumtips då?? För PC relaterade frågor?? ;)

6. F
    Medlem · 294 inlägg

FredrikB

Medlem
  7. G
    Medlem · 1 114 inlägg

Felet är väl inte MS och IE? Andra webläsare behöver också Java och får väl snällt hämta en version från Sun också, eller om den medföljer. Sun har utvecklat Java, problemet här var väl att MS inte fick ha det "inbakat" i sina produkter..

8. Totte_S

Totte_S

Medlem

Jo så är det ju nog, men med tanke på att MS bakar in både det ena och andra vare sig man vill eller inte så är det ju märkligt att de inte engagerat sig i att det skall gå att lösa på ett smidigare sätt, men vad vet jag, alla andra kanske tycker det känns smidigt att köpa en av världens mest kända produkter, ofta marknadsförd som himla bra och användarvänlig, och sedan behöver man ladda hem eller beställa per post, tillägg till programvaran för att kunna tillgodogöra sig hela funktionaliteten i produkten. :p
    Vill man anpassa efter eget behov så kan man ju alltid köra Linux.... ;)

Nog spammat om detta nu, jag tackar för tipsen och nöjer mig här :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.