7 872 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Järnvitriolad kubism av Wingårdh
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Vi laddar inför säsongspremiären av SVT:s Husdrömmar med att titta på en kubistisk trävilla på 210 kvm ritad av självaste arkitekten och programledaren Gert Wingårdh.
Du kan läsa artikeln här: Järnvitriolad kubism av Wingårdh
Du kan läsa artikeln här: Järnvitriolad kubism av Wingårdh
Ett hus som lämnar mig helt oberörd. Lika charmigt och personligt som ett badhus från 60-talet. Tyvärr.
Normalt brukar man kunna se i intressanta och välgjorda detaljutformningar och andra lösningar att ett hus är arkitektritat, men här hittar jag inget sådant. I mina ögon hade huset lika gärna kunnat heta något som t ex Klossby och vara designat och inrett av IKEA.
Nåväl, om uppdragsgivaren var nöjd så är allt frid och fröjd. Smaken är olika.
Jag försöker hitta något positivt och intressant att nämna, men kan tyvärr inte finna ngt.
Däremot, när man nu ändå bygger med platt tak, varför inte lägga in något intressant som takkupoler/fönster el lanterniner? Det skulle kunna ge bra och ev intressant ljus (beroende på utformning) inne i byggnaden.
Normalt brukar man kunna se i intressanta och välgjorda detaljutformningar och andra lösningar att ett hus är arkitektritat, men här hittar jag inget sådant. I mina ögon hade huset lika gärna kunnat heta något som t ex Klossby och vara designat och inrett av IKEA.
Nåväl, om uppdragsgivaren var nöjd så är allt frid och fröjd. Smaken är olika.
Jag försöker hitta något positivt och intressant att nämna, men kan tyvärr inte finna ngt.
Däremot, när man nu ändå bygger med platt tak, varför inte lägga in något intressant som takkupoler/fönster el lanterniner? Det skulle kunna ge bra och ev intressant ljus (beroende på utformning) inne i byggnaden.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Stort plus för snygg inredning tycker jag.
Synd att kalla detta arkitektur...Kan inte se annat än staplade ickefunktioner...ett hus som snabbt gjorde sig av med sin första ägare och som inte går att göra gemytligt med sina icke integrerade funktioner....varken sovhytt eller hemmakontor!
Att ha fönster utan bröstningar är inte ok då dammsugare o allt åker in i fönster...nej lite mer ansträngning får Gert W lägga ner om de boende ska stanna kvar o trivas
Att ha fönster utan bröstningar är inte ok då dammsugare o allt åker in i fönster...nej lite mer ansträngning får Gert W lägga ner om de boende ska stanna kvar o trivas
Det verkar vara synnerligen trista omgivningar eftersom man inte ansträngt sig med att ha någon som helst balkong eller något? Och vad ska man isåfall med så gigantiska fönsterpartier till i båda planen, förutom som rena ljusinsläpp? Synnerligen trist skokartong utan något som helst liv, vare sig inne eller ute.
En enda liten pergola med vildvin eller nåt som drar blicken från skräpskogen på baksidan kunde han väl klämt in?
En enda liten pergola med vildvin eller nåt som drar blicken från skräpskogen på baksidan kunde han väl klämt in?
Huset var okej, bastu och badrum, mums! Saknar planlösningen!
Det är väl en justerad variant av det här: http://www.arkitekthus.se/objekt/ah062-210/gäst skrev:
Gillar att man vänder baken mot gatan och har framsidan mot skogen
annars är det elegant men livlöst
man kunde göra det intressantare med
annars undrar jag mest hur funktionellt det egentligen är, och hur det ser ut om 20-30 år
annars är det elegant men livlöst
man kunde göra det intressantare med
annars undrar jag mest hur funktionellt det egentligen är, och hur det ser ut om 20-30 år
Redigerat: