Hej,

Jag ska lägga laminatgolv på ett befintligt golv i ett rum. Jag ska även riva en inbyggd garderob som finns i rummet. Misstänker att det är sand under garderoben då en annan lägenhet i föreningen hade likadant. Då undrar jag hur jag kan jämna ut tomrummet för att det ska komma i nivå med det nuvarande golvet (vill lägga laminatgolv på detta). Området är ca 180 x 60 cm.

/Sohail

blanda till flytspackel som du fyller ojämnheterna med. Stelnar på en dag och sen kan du lägga golv dagen efter.

• Gilla
Sohail93
  • Laddar…
BirgitS
Sohail93 Sohail93 skrev:
Hej,

Jag ska lägga laminatgolv på ett befintligt golv i ett rum. Jag ska även riva en inbyggd garderob som finns i rummet. Misstänker att det är sand under garderoben då en annan lägenhet i föreningen hade likadant. Då undrar jag hur jag kan jämna ut tomrummet för att det ska komma i nivå med det nuvarande golvet (vill lägga laminatgolv på detta). Området är ca 180 x 60 cm.

/Sohail
Finns det reglar där så kan ju en lagom tjock träskiva bli tillräckligt jämnt för ett laminatgolv.

Jag tror inte du kan bestämma exakt hur du ska göra innan du ser hur det verkligen ser ut. Flytspackla direkt uppe på sand låter konstigt t.ex.

• Gilla
Sohail93
  • Laddar…
Prima p lägg flytspackel

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det reglar där så kan ju en lagom tjock träskiva bli tillräckligt jämnt för ett laminatgolv.

Jag tror inte du kan bestämma exakt hur du ska göra innan du ser hur det verkligen ser ut. Flytspackla direkt uppe på sand låter konstigt t.ex.
Jag får tillträde till lägenheten om två veckor så då får vi se! Om det funkar med bara en träskiva skulle det vara toppen. Skulle det annars funka att ha något emellan flytspacklet och sanden?

Lägenheten är gjuten på platta

• Gilla
Sohail93
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Prima p lägg flytspackel
Vad för typ av primer skulle funka?

Sohail

Vanlig

• Gilla
Sohail93
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Vanlig
Hur menar du att man primar på sand som rör sig?

• Gilla
1
  • Laddar…
Det är nog inte ren sand, kan va sand på plattan

BirgitS
Sohail93 Sohail93 skrev:
Jag får tillträde till lägenheten om två veckor så då får vi se! Om det funkar med bara en träskiva skulle det vara toppen. Skulle det annars funka att ha något emellan flytspacklet och sanden?
Jag har för mig att hantverkaren hade ut lite husfix ovanpå sanden i ett litet långsmalt hål efter en borttagen vägg i vår lägenhet.

• Gilla
Sohail93
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Det är nog inte ren sand, kan va sand på plattan
Sand på betong var vanligt under en period, tidigt 60-tal är det jag känner till. Sanden får man inte ta bort för den tillhör föreningens ansvarsområde och är en viktig del av ljuddämpningen mellan lägenheterna.

Flytspacklet ligger kvar så länge de har en begränsad yta att flyta ut i. Annars flyter de iväg under huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.