Hej
Har ett golv jag tänkte lägga parkett (Tarkett) på, det är plastmatta på betong som ligger nu. Mattan tänkte jag låta ligga kvar då jag hört från grannar att det i princip var omöjligt att få bort, hälsovådligt etc. Men betongen i huset är byggt i plattor och i en av de plattorna är skarven ojämn. I min lgh. Dvs jag har nu som en 1x 6 m lång platå genom hela rummet. Resten av rummet är i samma nivå i övrigt. Men platån skapar som ett litet trappsteg på ca 6 mm (svårt att uppskatta med ögat). En tanke är att lägga dubbel foam i den stora delen och bara enkel foam på platån. Eller blir det FÖR mjukt? Andra förslag? Att riva bort mattan o flytspackla är inte ett alternativ. tack på förhand!

Jag skulle lagt ett lager masonit först, finns väl som 5 el 6 mm. Några klickar lim så ligger de kvar.
Dubbel foam har jag provat vid liknande problem, det funkade 2-3 år, sen började golvet gunga en bit innan förhöjningen.

• Gilla
Olbil och 1 till
  • Laddar…
Tack men vad gör jag med skarven? Det är inte 90 graders vinkel direkt på platån mot övriga golvet… eller hoppas man bara på att det hamnar en planka rakt över skarven? Platån går längsgående och det kommer nya golvet också göra…

Skulle nog fyllt det sista med golvspackel.

• Gilla
Olbil
  • Laddar…
BirgitS
Lumppapp, som är 1 mm tjock, fungerar bra för utjämning också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.