Mitt i midagslagningen så small det till ute i mätarskåpet. Visa lampor slocknar direkt, men en hel del fungerar fortfarande. Går ut och öppnar mätarskåpet och ser att l1 och l2 har gått. Mäter med värmekamera och ser att l2 är hyfsat varmt. Inte helt förvånande då vi lagade mat och vvb gick, etc.
Sätter i nya säkringar och direkt när jag sätter i den sista (l1) så flyger den direkt. Slog av huvudströmbrytaren i elcentralen, samma sak.
Så felet ligger före elcentralen.
Tog loss kåpan under mätarställningarna, d.v.s. min sida.
Gammalt mätarskåp med säkringshållare och kablar; en digital multimeter är ansluten för felsökning. Spindelväv syns på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäter jag mellan l1 och l2 så är det stum kortslutning. Testade med att frilägga utgående l1 från plinten (brun kabel ovan) och då mäter jag fortfarande noll ohm på plinten, d.v.s. felet är före plinten. Men efter servicesäkringarna.
Mäter jag på inkommande har jag alla tre faser. Mäter jag mellan fas och chassi så får jag 20-30V vilket är lite märkligt, visst borde kåpan vara kopplad till pen?

Tips på vad mer jag kan mäta mottages 😊

Försöker få tag i jour, men det visar sig svårt, ingen som ringer upp. Tips på elektriker i Lund/Malmö mottages.

Trist. Tja, du skulle ju kunna mäta mellan utgående (alltså gängorna) på mätar/service-säkringarna och se om felet ligger på väg till elmätaren eller efter den. (Slint inte!)

Det är iaf ett begränsat område att felsöka inom.

Och så kan du ju kolla dina utgående till centralen (alltså brun, svart, grå) med de brutna i andra änden så att du är säker på att du inte mätt fel där. Då vet du iaf att det inte är kortslutning på den matande kabeln. (Är ju trist om den är nedgrävd en längre sträcka.)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J JSten skrev:
Mitt i midagslagningen så small det till ute i mätarskåpet. Visa lampor slocknar direkt, men en hel del fungerar fortfarande. Går ut och öppnar mätarskåpet och ser att l1 och l2 har gått. Mäter med värmekamera och ser att l2 är hyfsat varmt. Inte helt förvånande då vi lagade mat och vvb gick, etc.
Sätter i nya säkringar och direkt när jag sätter i den sista (l1) så flyger den direkt. Slog av huvudströmbrytaren i elcentralen, samma sak.
Så felet ligger före elcentralen.
Tog loss kåpan under mätarställningarna, d.v.s. min sida.
[bild]
Mäter jag mellan l1 och l2 så är det stum kortslutning. Testade med att frilägga utgående l1 från plinten (brun kabel ovan) och då mäter jag fortfarande noll ohm på plinten, d.v.s. felet är före plinten. Men efter servicesäkringarna.
Mäter jag på inkommande har jag alla tre faser. Mäter jag mellan fas och chassi så får jag 20-30V vilket är lite märkligt, visst borde kåpan vara kopplad till pen?

Tips på vad mer jag kan mäta mottages 😊

Försöker få tag i jour, men det visar sig svårt, ingen som ringer upp. Tips på elektriker i Lund/Malmö mottages.
Bryt på brytaren och ev jordfelabrytareinne och frilägg ledarna och jord/noll i mätarskåpet , beroende på om det är 5 eller 4 ledarstytem in, mät mellan ledarna, 1 - 2 , 1 - 3, 2 - 3 samt varje till jord. Är det riktigt så ska det visa OL ( open lob ) om det är ett sådant instrument

Tackar för svaren.
Var noga lite rörig. Så, nu när jag fått sitta i soffan och tänka lite. Som jag skrev ovan, med servicesäkringarna uttagna och utgående l1 frikopplad, då mäter jag kortslutning på plinten som fortfarande är kopplad till elmätaren. Och mäter jag på utgående (till huvudcentralen) så är det öppet, d.v.s. "oändlig" resistans.
Så baserat på de känns det som att felet ligger efter servisesäkringarna, men före utgående plint. D.v.s. bakom plomberade lådor.

Elektriker är iallafall på g, ska bli spännande (hehe) att få reda på vad felet är

Bästa svaret

J JSten skrev:
Tackar för svaren.
Var noga lite rörig. Så, nu när jag fått sitta i soffan och tänka lite. Som jag skrev ovan, med servicesäkringarna uttagna och utgående l1 frikopplad, då mäter jag kortslutning på plinten som fortfarande är kopplad till elmätaren. Och mäter jag på utgående (till huvudcentralen) så är det öppet, d.v.s. "oändlig" resistans.
Så baserat på de känns det som att felet ligger efter servisesäkringarna, men före utgående plint. D.v.s. bakom plomberade lådor.

Elektriker är iallafall på g, ska bli spännande (hehe) att få reda på vad felet är
Det ska vara nätägarens jour om det är som du säger och dom finns 24/7 , nu kanske du måste betala elektriker för att hen ryckt ut.

"" ska bli spännande (hehe) att få reda på vad felet är """
inget ovanligt med varmgång i en plint och överslag i brännpunkten till jord eller mellan faser. Ta foto på det och lägg in här.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ska vara nätägarens jour om det är som du säger och dom finns 24/7 , nu kanske du måste betala elektriker för att hen ryckt ut.

inget ovanligt med varmgång i en plint och överslag i brännpunkten till jord eller mellan faser. Ta foto på det och lägg in här.
Så pass, jag satt och funderade på om det verkligen var det. Det om vi antar att felet inte är i elmätaren så borde väl felet vara i utrustning som jag äger men inte får röra. Nätägarens ansvar slutar väl där kabeln termineras?
Oh yes, bilder ska tas!

J jonaserik skrev:

PS/EDIT NU är det bara en plint i skåpet som är gömd bakom plåten och det är inkommande, är det ett gammalt skåp så är huvudsäkringarna efter brytaren och nytt är dom före brytaren. Sen går tamparna till mätaren och direkt till utgående plint ( din )

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Sådär, då var det av klarat
J jonaserik skrev:
@jonaserik helt rätt, varmgång i servissäkringshållaren för L2 så att den hade smält ihop med L1. Ordentligt oxiderat, så det har nog pågått ett bra tag.
Närbild av oxiderade elkablar och smält säkringshållare i en elcentral, etiketterad med L1 och L2. Tecken på varmgång och elreparation.
Skapa konto

Och såhär blev det när det blev fixat:
Elcentral med utbytta servissäkringshållare, visar kablar och hållare för L1 och L2 efter reparation av smält och oxiderat system.
Skapa konto

Vill väl påstå att man är lite bevandrad med el, men detta hade jag inte gett mig på. Tur att det finns jourelektriker, även om det lär bli en saftig faktura.

• Gilla
Sthlm_ och 6 till
  • Laddar…
En liten följdfråga, elektrikern rekommenderade att byta mätartavlan. Jag kan hålla med om att säkringshållarna ser aningen oxiderade ut, men kräver det att man byter hela tavlan? Eller är det fall av att det är lika bra att byta allt när man ändå är där och håller på?

J JSten skrev:
En liten följdfråga, elektrikern rekommenderade att byta mätartavlan. Jag kan hålla med om att säkringshållarna ser aningen oxiderade ut, men kräver det att man byter hela tavlan? Eller är det fall av att det är lika bra att byta allt när man ändå är där och håller på?
Det har varit ett värmeelement ett bra tag där, för att till sist glöda av ledaren. Risken är att L 1 inkommande överfall som syns är rostig och L 2 L3 syns inte.. Däremot kan det säkert vara början till varmgång på L 3, inte nu direkt, men längre fram i tiden. Syns även att säkringselementet som brändes är nytt, inte alla elektriker som har ett sådanr i bilen.
Sen det med att byta skåp, detta fungerar säkert och varför byta något som fungerar.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det har varit ett värmeelement ett bra tag där, för att till sist glöda av ledaren. Risken är att L 1 inkommande överfall som syns är rostig och L 2 L3 syns inte.. Däremot kan det säkert vara början till varmgång på L 3, inte nu direkt, men längre fram i tiden. Syns även att säkringselementet som brändes är nytt, inte alla elektriker som har ett sådanr i bilen.
Sen det med att byta skåp, detta fungerar säkert och varför byta något som fungerar.
Tack! Här är en bild där man ser lite av överfallen på l2 och l3
Två överfallskopplingar märkta L2 och L3 i en elcentral, med slitna och något korroderade ytor, omgivna av ledningar och skruvar.
Skapa konto

Vill påstå att de mår bättre än l1 vilket jag håller med om ser lite suspekt ut. Där var en hel del ärgning på utgående skruv på l3, vi filade lite på skruven för att få ren yta.
Stämmer att han bytte även säkringselementet för l2, skruven på utgående hade svetsats fast. Längre upp på tavlan satt där lyckligtvis en oanvänd (kommer inte exakt ihåg funktionen för den, men oanvänd var den). Så han bytte plats på dem:
Elcentralens överfallen på l2 och l3 med kablar och säkringselement, några skruvar är rengjorda från ärgning, resten ser fräscht ut.
Skapa konto

Spontant känns det som att säkringselemen bör bytas, framförallt l3. Dum fråga kanske men finns det nya som passar den gamla hålbilden, eller medför det helt ny tavla? Resten ser ju som du säger väldigt fräscht ut (bortsett från alla spindlar som har bott där under åren).

J JSten skrev:
Tack! Här är en bild där man ser lite av överfallen på l2 och l3
[bild]
Vill påstå att de mår bättre än l1 vilket jag håller med om ser lite suspekt ut. Där var en hel del ärgning på utgående skruv på l3, vi filade lite på skruven för att få ren yta.
Stämmer att han bytte även säkringselementet för l2, skruven på utgående hade svetsats fast. Längre upp på tavlan satt där lyckligtvis en oanvänd (kommer inte exakt ihåg funktionen för den, men oanvänd var den). Så han bytte plats på dem:
[bild]

Spontant känns det som att säkringselemen bör bytas, framförallt l3. Dum fråga kanske men finns det nya som passar den gamla hålbilden, eller medför det helt ny tavla? Resten ser ju som du säger väldigt fräscht ut (bortsett från alla spindlar som har bott där under åren).
Det elementet som satt högre upp, är för att ge spänning ( ett ur ) som kopplade om melllan dag och nattaxa förr. ( Nu det med direkt nattaxa är ett minne blott ) Det går bra att byta elementen, men eftersom inkommande ligger direkt på elementen före brytaren, så måste inkommande brytas i stolpen för ett sådant arbete, men det vet samma elis som lagade nu. Den typen av element är liksom standardmått på och passar och sitter lika i dom flesta elcentralerna. Ingen ko på isen just nu att byta.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.