Byggahus.se

Jag vill ha en prisvärd KLYV - GER - KAPSÅG,förslag?

1. 50talshusBlg
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Vi vill köpa en smidig såg som man enkelt kan klyva, gera och kapa med.

Jag behöver inte kunna klyva några grova stockar men kanske en o annan 2" regel

Gerningen handlar om lister så smidighet är viktigt där.

Kapa,, jaa reglar o annat kul :)

Finns det några tips till en skapligt låg peng?

/A.K

2. B
    Medlem Nivå 8
    Tyvärr inte förutom att såna kap/gerar man kan vända på saknar slidefunktion och frigången är rätt usel (i allafall på min). Detta gör den väldigt begränsad för annat än mindre lister och jag klarade mig inte många månader innan jag behövde köpa en kap/ger med slide och bord.

Den vändbara historien kommer fram som bordssåg ibland (rätt usel sådan), men oftast orkar jag inte då den väger för mycket för att släpa ut (meec) och kör med cirkelsågen.

Jag avråder från en sån, köp en kap/ger med slide istället och klyv med cirkelsåg till du känner en stor avsaknad av en bordssåg och köp en ren sån istället.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är skapligt låg peng?

Detta har behandlats i ett otal trådar, så läs lite och du blir ännu mer förvirrad :p

Själv har jag en 8" grön Bosch för knappt tre loppor och är nöjd,
    men jag är ingen kravmaskin när det gäller verktyg.
    Jag tror att det sitter mer i personen som trycker på knappen än i själva verktyget.

• Laddar…
  4. 50talshusBlg
    Medlem Nivå 6
    Åhhh,,,, så svårt,. förstår att det finns fler trådar om detta....

pengen är lite beroende på vad vi köper, mycket maskin för pengarna är viktigt för oss... Får vi nåt "b"-märke som ändå uppfyller våra önskemål skapligt så är vi nöjda med det bara det är prisvärt... eller hur man nu skall förklara.

Klyver idag med en cirkelsåg med tvivelaktigt resultat :( men då är det en rätt tung(för mig) o otymplig cirkelsåg med lite halvsliten klinga så resultatet blir väl därefter.

Är nog egentligen mest klyv och ger jag är ute efter,,, blir galen på alla hackiga försök att klyva med cirkelsågen...

5. 50talshusBlg
    Medlem Nivå 6
    Dessutom skall väl tilläggas att jag inte riktigt har gubben med på noterna till att investera i ytterligare ett verktyg då han tycker det går utmärkt att klyva med cirkelsågen....

(kanske det ligger lite i att det handlar mycket om vem som trycker på knappen.. haha),,,

6. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Detta var nått nytt, du har inte GUBBEN med dig???
    Jag vill bestämt hävda att dessa ord aldrig tidigare skrivits i verktygsdelen på forumet.

Däremot om man byter ut gubben mot frugan/tanten/kärringen/hsb/chefen osv så är det en helt annan sak.

För att inte helt gå OT så vill jag hävda att alla dessa kombimaskiner är en dålig kompromiss på alla sätt. Har själv en dewalt 743 eller nått sånt och den används aldrig.
    Dålig kapacitet att kapa med och att klyva är den inget vidare på heller, kasst anhåll och jättelitet bord.

Känns också sjukt fel att starta en kapsåg som en klyvsåg och inte som vanligt med knapp på handtaget, garanterat olycksrisk i stridens hetta.

Jag skulle satsat på separata maskiner, Metabo kgs216 har fått bra omdömen här samt en klyvsåg av kinamodell som man fixar till anhållet på är nog mest bang for the pengar.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Suck, jag missade i hastigheten det där med KLYV.

Så jag utgick bara från kap/ger.

Men hur ofta klyver man egentligen?
    De få gångerna kan väl handcirkelsågen få duga?

8. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Varje dag. Men en hempulare som fixar och trixar lite då och då borde ju iofs klara sig med cirkelsåg, gärna med anhåll.

9. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Bordsmonterad cirkelsåg?
    Eller hyra på Cramo de ggr en riktig klyv behövs?

Jag tror inte riktigt på kombi-sågarna (kap/ger med klyv).

10. 50talshusBlg
    Medlem Nivå 6
    Haha,, joo jag har förstått det,,, o gäller det verktyg till nåt som har med bilar att göra verkar det inte sitta så hårt inne att skaffa nytt,,,, men när man vill ha nåt o snickra med då tycker han vi har nog.... :)

Hmmm,,,, låter som att jag får lägga ner planerna på en äkta kombisåg i alla fall...

Vi har listat en hel utbyggnad med "manuell -hand-gersåg" så antar att jag kan fortsätta med det, men det är så svårt o få till det när det gäller mm-precision.

Men jag är så sugen på att ha en "riktig" klyvsåg, det är nog det jag saknat mest. Behöver sala ut en hel del dörröppningar efter renovering o jag får mardrömmar av att tänka på att vi skall försöka fixa till de bitarna med cirkel eller sticksåg... (jooo,, jag sa sticksåg för resultatet blev bättre med den än med cirkelsågen sist jag försökte klyva nåt.... :( :surprised: )....

11. 50talshusBlg
    Medlem Nivå 6

Föresten,, klyvsåg av kinamodell,, vad tänkte du på då?? Kanske går att få tag på nåt skapligt billigt då?

12. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
  13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Den verkar snarlik Biltemas variant. Biltemas har dock ett extra "utmatningsbord" och längre "linjal" för klyvanhållet.
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Bordcirkelsag/Bordscirkelsag-17047/

Jag har Biltemas variant som jag en gång köpte för 995. Klyvanhållet flexar som sagt som ett gummiband men sågen som helhet är mer än väl värd sitt pris.

14. F
    Medlem Nivå 4