Hej
Vi har en äldre (ca 40 år gammal) termostat i vardagsrummet som är kopplad med tre kablar en jord en blå och en svart . Dessa går till proppskåpet och signalen påverkar alla påslagna element. Jag skulle vilja styra temperaturen i huset på långt avstånd dvs byta till en smart termostat. Finns det någon som passar?

Väldigt konstigt system om det bara finns en enda termostat i huset? Måste bli ojämn värme i de olika rummen. Den kanske enbart är för nattsänkning av innetemperaturen? Några bilder skulle säkert underlätta för om någon kan känna igen det gamla systemet!?

El-värme då och den termostaten styr via kontaktor ( klunkar lite i centralen eller i låda på sidan om ) när den kallar på värme så ger den allt och varje element är sig egen individ med inställd temp på termostaten.
Det går att styra på distans med något ( har ingen erfarenhet ) som påverkar kontaktorn som är övergtipande i funktionen. den blir då en mxtemp i huset del däe den sitter. Kan bli rätt svalt i andra rum om den stänger av allt. En funktion med att styra på distans, blir då att ha den på min temp för huset och kunna koppla förbi den och få en högre temp vid bortavaro eller bortrest. Att ha den som en verifikation av all värme fungerar inte så bra, varje element är sin egen med termostat. Så det blir att välja mellan pest eller kolera.

J jonaserik skrev:
El-värme då och den termostaten styr via kontaktor ( klunkar lite i centralen eller i låda på sidan om ) när den kallar på värme så ger den allt och varje element är sig egen individ med inställd temp på termostaten.
Det går att styra på distans med något ( har ingen erfarenhet ) som påverkar kontaktorn som är övergtipande i funktionen. den blir då en mxtemp i huset del däe den sitter. Kan bli rätt svalt i andra rum om den stänger av allt. En funktion med att styra på distans, blir då att ha den på min temp för huset och kunna koppla förbi den och få en högre temp vid bortavaro eller bortrest. Att ha den som en verifikation av all värme fungerar inte så bra, varje element är sin egen med termostat. Så det blir att välja mellan pest eller kolera.
Hej och tack
Min far (med elbehörighet) konstruerade ett system för ett fritidshus som skulle kunna hålla en temperatur på 5C (vintervärme) med ett termostat i köket , nära duschrummet. då termostaten i vardagsrummet. Alla el-element har termostat som förstås kan ändras. När den befintliga telefonpåsättaren är på är det termostaten i vardagsrummet som ”styr” och är det satt på 20 C och elementen rätt ställda värms huset upp.När telefonpåsättaren är avslagen är det kökstermostaten som styr.
Problemet för oss uppstod då vi installerade solceller som elektrikern kopplade till ett proppskåp för värme på ovanvåningen. Vi kan då inte stänga av telefonpåsättaren och behålla solcellerna i produktion.
Jag försöker komma på en lösning utan att dra om kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.