Byggahus.se
P
G guggen skrev:
Växter tar upp och glyfosaten bryts ner. Massbesprutning av en åker och en stor del går ner i jorden och bryts ej ner.
Varför bryts det inte ner när det går ner i jorden?
Eller menar du att alla som har gått en 4 dagars sprutlicenskurs (+1 dag vidareutbildning) skulle vara Guds bästa barn och genier medans alla privatpersoner är dumma i huvudet?
Den som har kunskap har åtminstone potential att göra rätt. Det har inte den som saknar kunskap. Den senare kan förstås göra rätt om det slumpar sig väl.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag har läst alltför mycket på sociala medier om främst parkslidebekämpning. Tyvärr är det förvånansvärt vanligt att folk vattnar med koncentrat: "Det är ju rötterna man vill ha död på."

Glyfosat bryts ner i växter och i levande jord. Som jag tolkar det så bryts glyfosaten ner när det dödar något och i jorden finns det ju massor av liv att ta död på. Om dosen per m2 är för hög så finns det kvar glyfosat när allt liv i matjorden är dött och då kan glyfosaten transporteras vidare till grundvattnet där nedbrytning i stort sett helt avstannar. Vid rekommenderade doser bryts alltså allt glyfosat ner i det allra översta skiktet jord.

Det finns personer med körkort som inte borde sätta sig bakom ratten i en bil. Helt garanterat finns det personer utan körkort som kör bättre än vissa med körkort. I vilket fall så känner jag mig tryggare som passagerare i en bil som körs av någon med körkort jämfört med en förare som sätter sig bakom ratten för första gången och dessutom inte ens spenderat 5 minuter på att försöka lära sig hur bilen skall köras.
Håller med om att det finns idioter överallt, och jag är själv tveksam till att gemene man kan hantera glyfosat, å andra sidan låter vi dem köpa klor, ättika o annat som är lika illa för omgivningen. Vi får helt enkelt vänta o se om några år hurvida glyfosaten helt försvunnit i maten och våran vattenmiljö. Men eftersom användningen av glyfosat i jordbruket fördubblats på 4 år så är det nog inte så sannolikt att Pelle med sin parkslide är boven...

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför bryts det inte ner när det går ner i jorden?

Den som har kunskap har åtminstone potential att göra rätt. Det har inte den som saknar kunskap. Den senare kan förstås göra rätt om det slumpar sig väl.
Då får du skaffa dig kunskap.
Det bryts säkerligen ner en hel del. När man besprutar en hel åker så vore det klart intressant att veta exakt hur mkt som tas upp och vad som går ut i vattenmiljö, efterföljande grödor mm. Att det finns spår i maten är belagt, att det går ut i vattenmiljö är belagt men det kanske var Pelle med sin parkslide...

Hela dossiern för glyfosat finns tillgänglig, det är bara att börja läsa ;) Där beskrivs bla resthalter i mat, ytvatten, grundvatten, luft och jord. Det är ett otroligt omfattande arbete som ligger bak ett godkännande i EU. Kostar ett par miljarder också att ta fram en sådan dossier..
Link
https://www.glyphosate.eu/transparency/

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
G guggen skrev:
Då får du skaffa dig kunskap.
Det bryts säkerligen ner en hel del. När man besprutar en hel åker så vore det klart intressant att veta exakt hur mkt som tas upp och vad som går ut i vattenmiljö, efterföljande grödor mm. Att det finns spår i maten är belagt, att det går ut i vattenmiljö är belagt men det kanske var Pelle med sin parkslide...
Man ska inte använda glyfosat i närheten av vattendrag, det har jag tjatat om flera gånger i den här tråden.
Felaktig dosering i närheten av ett litet vattendrag är värre än korrekt dosering på en hel åker.

För den som inte tycker sig kunna ta in kunskap på egen hand och hellre vill går en kurs (vilket är en i mitt tycke helt legitim inställning) så finns jordbruksverkets kurs om hur man använder glyfosat. Den var inställd pga covid-19 tidigare i år, men så småningom kommer den väl igång igen (om den inte redan har gjort det).

Glyfosat är ett av de bästa bekämpningsmedel som finns och har funnits. Jag är mer sympatiskt inställd till den som klagar på användning av DDT och hormoslyr, men lyckligtvis är båda dessa helt utfasade sen länge (utom DDT för malaria- och sömnsjukebekämpning där det fortfarande gör mer nytta än skada).

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man ska inte använda glyfosat i närheten av vattendrag, det har jag tjatat om flera gånger i den här tråden.
Felaktig dosering i närheten av ett litet vattendrag är värre än korrekt dosering på en hel åker.

För den som inte tycker sig kunna ta in kunskap på egen hand och hellre vill går en kurs (vilket är en i mitt tycke helt legitim inställning) så finns jordbruksverkets kurs om hur man använder glyfosat. Den var inställd pga covid-19 tidigare i år, men så småningom kommer den väl igång igen (om den inte redan har gjort det).

Glyfosat är ett av de bästa bekämpningsmedel som finns och har funnits. Jag är mer sympatiskt inställd till den som klagar på användning av DDT och hormoslyr, men lyckligtvis är båda dessa helt utfasade sen länge (utom DDT för malaria- och sömnsjukebekämpning där det fortfarande gör mer nytta än skada).
Men ett åkerdike är ibland ett vattendrag, visst besprutar man numera ej diken eller skall åtminstone inte göra det. Det är väldigt tydligt att tex fältvilt trivs bättre på icke besprutade åkrar, men det säger sig själv, dikena och skydd finns i en helt annan omfattning.
Jag håller def med om att glyfosat är ett mkt bra bekämpningsmedel. Dock tycker jag äveń ansvarsfulla privatpersoner skall kunna nyttja detta. Det finns gott om oansvariga personer oavsett man hař jordbruk eller parkslide.

G guggen skrev:
Det undrar även jag. Det är dock bra att även du till slut kommit fram till att det inte var obetydande mängder glyfosat vi sprutar över våra åkrar. Faktiskt mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Det betyder besprutning med ca 20 liter 1.5% lösning (om man nu skulle välja sådan) i snitt per hektar per år på all konventionell jordbruksmark.

Och så förbjuder vi Pelle som bekämpar sin parkslide med lite penslade hemma vid gården...
Man kan vända på myntet för att få en annan sida att synas.

Tycker inte de är såpass farligt mängd glyfosat som används i Sverige mot andra länder där det är tillåtet av köra en vända för att jämna av grödorna inför tröskning.

Finns hittills inga (vad jag vet) fall där svensk råvara bär restprodukter från glyfosat. Detta är pga användningen är ganska strikt mot andra länders regler, läs ovan som exempel.

Att Pelles användning av glyfosat bistod med större spridning på fel ställe än den yrkesmässiga användningen är precis som några redan hänvisat till. Precis lika som med råttgift som köptes och lades ut överallt när man såg en mus. Inte vid riktigt behov vid invasion av råttor. Yrkesmässigt la man ut råttgift vid ett riktigt behov, sen när dom slutat äta upp råttgiftet så är problemet borta.

Har själv bekanta som tror att man ska dränka oönskat ogräs med preparat mot vad som verkligen behövs. En normal villaträdgård skulle man kunna ta död på all växtlighet med ett par deciliter glyfosat.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men ett åkerdike är ibland ett vattendrag, visst besprutar man numera ej diken eller skall åtminstone inte göra det. Det är väldigt tydligt att tex fältvilt trivs bättre på icke besprutade åkrar, men det säger sig själv, dikena och skydd finns i en helt annan omfattning.
Jag håller def med om att glyfosat är ett mkt bra bekämpningsmedel. Dock tycker jag äveń ansvarsfulla privatpersoner skall kunna nyttja detta. Det finns gott om oansvariga personer oavsett man hař jordbruk eller parkslide.
Man sprutar inte över diken, vatten eller dylikt. Finns fasta och anpassade skyddsavstånd att förhålla sig till. Att spruta glyfosat där man inte får är som att skjuta sig själv i foten pga att de syns rejält vart gränsen går på sprutad vs. icke sprutad mark.

Miljöbrott är inte något man vill ha på sitt sinne pga ofta höga böter.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Man kan vända på myntet för att få en annan sida att synas.

Tycker inte de är såpass farligt mängd glyfosat som används i Sverige mot andra länder där det är tillåtet av köra en vända för att jämna av grödorna inför tröskning.

Finns hittills inga (vad jag vet) fall där svensk råvara bär restprodukter från glyfosat. Detta är pga användningen är ganska strikt mot andra länders regler, läs ovan som exempel.

Att Pelles användning av glyfosat bistod med större spridning på fel ställe än den yrkesmässiga användningen är precis som några redan hänvisat till. Precis lika som med råttgift som köptes och lades ut överallt när man såg en mus. Inte vid riktigt behov vid invasion av råttor. Yrkesmässigt la man ut råttgift vid ett riktigt behov, sen när dom slutat äta upp råttgiftet så är problemet borta.

Har själv bekanta som tror att man ska dränka oönskat ogräs med preparat mot vad som verkligen behövs. En normal villaträdgård skulle man kunna ta död på all växtlighet med ett par deciliter glyfosat.
Med bekämpningsmedel så måste man alltid välja det minst onda som ger maximal produktion. Glyfosat är vad vi vet än så länge ett sådant. I en värld där en oerhört liten mängd människor skall försörja en allt större mängd stadsbor så måste vi ha ett effektivt jordbruk
Men när jordbruket har fördubblat sin användning av det på några år och vissa uppenbarligen dränker sina åkrar i det så ter det sig lite märkligt att skylla på privatpersonen. Men visst finns det många idioter, bönder och pelle.
Glyfosat är mycket bra rätt använt, och mig veterligen har ingen uppmanat någon att dränka sina hårda ytor med höghaltig glyfosat-blandning i denna tråd, tvärtom.

P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaså, det tycker du...
...men om du om 50 år berättar för dina barnbarn att du minsann köpte hem massvis med glyfosat-medel innan det blev förbjudet för privat användning, tror du att de kommer säga 'snyggt jobbat, morfar', eller kommer de bara skaka tvivlande på huvudet och undra hur du kunde vara så ivrig på att använda sånt i din egen trädgård?
Det beror förstås på hur morfar använde glyfosatet.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Redigerat:
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Miljörörelsen har hängt upp sig på glyfosat eftersom det är cancerframkallande och svårnedbrytbart
Sambandet mellan glyfosat och cancer är inte entydigt och handlar om storskalig användning. Glyfosat bryts ner snabbt om det används på rätt sätt.

WHO-rapporten finns här:
https://www.who.int/foodsafety/jmprsummary2016.pdf?ua=1

Några citat:

"there is some evidence of a positive association between glyphosate exposure and risk of NHL" (NHL = Non-Hodgkins lymfom).

"However, it is notable that the only large cohort study of high quality found no evidence of an association at any exposure level"

"glyphosate is unlikely to be genotoxic at anticipated dietary exposures
"
det påträffas alltför ofta i dricksvattenbrunnar i jordbruksbygder.
Hur ofta? Det är korrekt att glyfosat bryts ner långsamt i vatten och kan föras med vattnet långa sträckor. Det är därför instruktionsboken för glyfosat säger att man inte ska använda det i närheten av vattendrag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Cocktaileffekten är välkänd dvs när kemikalier blandar sig med varandra och något annat uppstår, ibland mindre skadligt men även det motsatta gäller.
Jag snabbgooglade och hittade inga vetenskapliga studier om cocktaileffekten. Kan du referera till några? (Helst fler än en).

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sambandet mellan glyfosat och cancer är inte entydigt och handlar om storskalig användning. Glyfosat bryts ner snabbt om det används på rätt sätt.

WHO-rapporten finns här:
[länk]

Några citat:

"there is some evidence of a positive association between glyphosate exposure and risk of NHL" (NHL = Non-Hodgkins lymfom).

"However, it is notable that the only large cohort study of high quality found no evidence of an association at any exposure level"

"glyphosate is unlikely to be genotoxic at anticipated dietary exposures
"

Hur ofta? Det är korrekt att glyfosat bryts ner långsamt i vatten och kan föras med vattnet långa sträckor. Det är därför instruktionsboken för glyfosat säger att man inte ska använda det i närheten av vattendrag.
Vissa av de saker som skrivs i den här tråden om användning av glyfosat-medel i folks privata trädgårdar är inte att definiera som rätt sätt, tråkigt nog.

Vad gäller dricksvattnet är det en definitionsfråga, men SLU har siffror:
https://www.slu.se/centrumbildninga...osat-i-miljon/vad-hittar-vi-i-svenska-vatten/

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Jag12345 skrev:
Är det helt kört att få tag i det nu? Jag hittar inget vettigt på svenska sidor, men det är inte förbjudet ännu.
Gärna koncentrerat, men inte så stor mängd. Jag vill ha det för att kontrollerat spruta ner det i tammarna på parkslide.
Alltså inte till annat ogräs eller grusvägar eller så.
Har ni tips på var jag kan köpa det?
Ebay från UK, Bulgarien eller Spanien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.