Byggahus.se

Jag skall ta mig ett järn. Men vad är det för skillnad på varm och kallformad hålprofil

1. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Jag ska ha två fyrkantsrör 150-100-8.
    Underkant plattjärn 150-8 med expanderbult.
    Överkant långa dito plattjärn fastskruvade i mellanbjälklaget. Sex bjälkar.
    Skall det röra sig måste hela huset tryckas av grunden. plattjärnen svetsas fast som en botten och ett lock.

• Laddar…
  2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Har börjat fundera, och då blir det sällar bra.
    Skall nu skruva fast plattjärnen i mellanbjälklaget som består av 295*45 reglar.
    Min tanke var att använda ett gäng 8mm franska träskruv, men blir lite fundersam eftersom jag är rädd för att de försvagar reglarna.
    Är min oro obefogad?
    Finns det mer lämpade skruvar?

Staffan

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Rören ska alltså löpa efter väggen lodrätt, har jag fattat rätt?

Du skulle ju kunna köra en rektangulär profil, med innermått på kortsidan samma som yttermått på regeln, då kan du bara kapa ur ett U som du skruvar i bjälklaget... Och sen köra genomgående maskinskruv istället...

• Laddar…
  4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Skall du skruva fast förstärkningen i trä så skall du inte använda den "dåliga" franska träskruven T6S. Finns mycket bättre skruvar för detta t.ex Jetting Screws som V/S/B (Västsvensk Byggskruv AB) saluför. Men även andra tillverkare har likvärdiga skruvar.

Infästningen kan också se ut som den #Dan_Johansson föreslår ovan, dock blir det lite jobbigare om du skall "täta" den lösningen för att slippa invändig rost, men det är möjligt.

#Staffan2000 du har ingen skiss på din lösning?

5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Anledningen till att jag inte vill fästa balken i en enstaka regel, är att jag vill fördela kraften från jordmassorna över flera reglar. Därför skall jag skruva fast ett långt plattjärn underifrån på mellanbjälklagets reglar närmast väggen. Plattjärnet är nu monterat på samma sätt som om det vore en takpanel.
    På plattjärnet fäster jag stålbalken. Och i dess underkant vid golvet, fäster jag ett litet plattjärn som jag bultar fast i betongplattan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200122_234208.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200122_234227.jpg

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    Jetting, Essve eller motsvarande modern skruv i 6*80 har mer än behövlig kraft för den applikation. Det är ju i stort sett bara skjuvande kraft som appliceras och de klarar enormt med tryck fördelat på det sättet.

• Laddar…
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Hur har du tänkt lösa svetsningen? Ska du göra det på golvet, och sen resa konstruktionen?

Är tanken att trycka tillbaka väggen, eller bara stoppa "förfallet"?

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Svetsa den upp och ner. Resa den och skruva fast den i taket. Därefter svetsar jag fast de små bottenplattjärnen och fyller de små groparna jag bilat ut bottenplattan med expandercement. När den brunnit borrar jag hål i betongen och fäster balknederdelan med expanderbult. Att försöka trycka tillbaka jordmassorna är lönlöst. Däremot skall jag spänna balken mot väggen med hjälp av en domkraft.

9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Låter som en rimlig plan ... :)

Enda problemet är ju att vända konstruktionen, blir ju som när man ska resa en bokhylla som går ändå upp till taket, men med 150 mm "djup" konstruktion blir det ju bara 4 mm på 2500 mm takhöjd, så det går nog att tvinga runt .. Alternativt göra brickor av plattjärn att lägga under ...

• Laddar…
  10. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…