Byggahus.se

Jag ska bygga lösvirkeshus!

1. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Hej alla!

Jag har bestämt mig! Jag ska/vill bygga ett egenritat lösvirkeshus på en ärvd tomt. :)
    Min sambo ska vara högst delaktig i resan. (mer än hon tror nu :) )

Tänkte först starta en blogg, men efter mycket läsande på Byggahus-forumet under hösten, tänkte jag köra en tråd här istället. Tips och kommentarer på detta forum går inte att jämföra med kommentarstrådarna på diverse bloggar jag läst.

Var vi är nu?
    - Huside i 3D som jag ritar i Autodesk Inventor.
    - Tomtmark som inte är avstyckad än.
    - Påbörjad ansökan av förhandsbesked.

Så jag startar denna tråden ganska tidigt, med förhoppningar om många tips på vägen och hjälp att hålla en glad min genom minst 50% av projektet :)

Huset:
    >240kvm Sutteräng
    Nedre plan (~100kvm) - Entre/hall, tvättstuga/groventre, badrum, ett par sovrum och inbyggt garage eller carport.
    Övre plan (>140kvm) "överhäng" bakåt och över garage. - Kök, allrum, matplats, badrum, två små sovrum och ett stort sovrum med öppen garderob.

Jag kommer göra en del själv (MYCKET), men tanken är att strategiskt och etappvis ta in hantverkarhjälp efter budgetutrymme. Egen samordning.

Som skrivet ovan ska ansökan om förhandsbesked in, då lite översiktsplaner och annat härj från kommuner sker i området. Ingen vits att stycka av i onödan.
    Så inom två år efter det så ska väl en bygglovsansökan in.

Håll till godo! :)

2. J
    Medlem · Nivå 18
    Kommer följas!

Har du någon ritning än och lite miljö bilder? Kunnat vara trevligt och se hur planerna ser ut samt tomt :)

3. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 7
    Antar (hoppas) att du ska ha mer taköverhäng än bilderna visar? Ordentligt taköverhäng passar bra med en relativ stort veranda (eller porch i klassisk USA stil).

5. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Absolut, som du ser är taket till och med innanför vägg på gavlarna :)
    Modellen är just nu bara en "form" för konstruktionsmodell.

"Porchen" med liggande panel ger ju "new england- känsla" direkt. Men målet är en mer sekelskifteskaraktär. Dels genom varierad stående och liggande panel, samt val av fönster.

6. R
    Medlem Nivå 7
    Låter bra :)

Om man är ute efter sekelskifteskaraktär ger det många möjligheter till vackra trädetaljer, snickarglädje osv.
    Att välja större fönster än vanligt för denna stil är i.m.u. bara bra.
    Läser du Gods & Gårdar magasinet? Fullpackad med härlig arkitektur i äldre stil och tips om (trä)hantverk.

Redigerat 30 dec 2015 11:37
  7. K
    Medlem Nivå 2
    Spännande projekt som skall följas :)

Är nästan i samma fas, håller på och slutjusterar ritningarna för att lämna i bygglovsansökan i jan-feb.
    Tomten är inköpt och håller just nu på att grovplaneras.
    Tänkte också bygga i lösvirke först men nu lutar det mot att jag beställer färdiga väggblock istället.
    Blir ett enplans med inredningsbar vind på ca: 155+100 kvm.
    Ritar också upp huset i Autodesk men kör Revit Architecture, kul när man enkelt kan prova olika planlösningar i 3D.

Lycka till och Gott Nytt År.

//Kepsen

8. N
    Medlem · Nivå 12
    Var i Sverige?

9. S
    Anonym
    skulle kunna vara någonstans i värmland :)

• Laddar…
  10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 25
    Ska bli kul att följa.
    Gillar husets utseende :)

11. Peter1986
    Medlem Nivå 6

Mest internet som är inspirationskälla, man är ju nästan uppe i 100 bildslides i minuten på google ;)
    Men jag ska lägga den på minnet :)

Redigerat 5 jan 2016 09:36
  12. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Bra "gissat" :)
    Karlstadtrakten. Återkommer efter förhandsbesked :)

13. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Spännande! Jag ska också gå över till Revit med konstruktionsritningarna sen. Super med 3D :)
    Arbetar du med programmet i yrket?
    Vilken typ av väggblock är det? Massivträ eller någon typ av sandwich med PUR-isolering och OSB?

14. Peter1986
    Medlem Nivå 6
    Nästan 7 månader senare har vi nu fått ett positivt förhandsbesked och jag kan därmed återuppta projektet med garanti att jag i alla fall kommer få bygga någonting :)

Planeringen har ändå tuffat på parallellt med väntan på förhandsbesked och mycket har förändrats utifrån mitt första inlägg, av olika skäl.

Det blir inget Sutteränghus. Jag har bedömt själv att det är ett dåligt alternativ på tomten då den lägre delen är relativt låg(=blöt) relativt omgivningen. Den högre nivån är berg, så därför ska mitt hus stå uppe på "berget" i det torra. Tro inte heller kommunen hade varit positivt inställd heller. Nivåskillnaden är också i minsta laget.

Huset kommer bli i två plan (eller 1 och 3/4). Övre plan kommer endast vara mellan 1,80 till 2 meter inre väggliv, fast 2,40 vid innertak. Nedre plan 2,60.

Det blir heller inget inbyggt garage (förhandsbesked=icke lantligt=no can do). kanske blir lite dyrare om vi bygger fristående, men det blir förmodligen större :D

Vi kämpar just nu med planlösning, där vi på ett smart sätt försöker få ner huset lite i storlek. Jag ritar i Roomsketcher och Revit. Jag ska lägga upp lite bilder på planlösningen snart och hoppas kunna få ideer från forumet :)

Det närmaste huset jag hittat från hustillverkare är Fiskarhedenvillan - Kungsörnen, fast förhöjt väggliv. Främre verandan och vinkel blir motsvarande.

Vår tomt är idag skogsmark på berg som är i dagen. Endast några små toppar kommer knäckas bort med bergsprängning, annars ganska mycket skogs-röj på ca 2000 kvadrat. Blir platta på mark med kantbalk som jag tänkt förankra direkt i berget likt en plintgrund.

Konstruktionen av huset kommer förhoppningsvis bli ett lamelltimmerhus där övre plan och gavel kommer ha stående panel och eventuellt byggas som traditionell trästomme.

Kalkylen är uppe i ett 10 flikars excel-dokument, som ligger i budget just nu. Flera prisförfrågningar återstår och vi hoppas det håller.

Några små detaljer återstår innan vi kan se ett startdatum, men en platta till våren kanske..

• Laddar…
  15. Peter1986
    Medlem Nivå 6