Byggahus.se

Jag råkade krossa kaklet - hjälp!

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag skulle byta ut ett fristående tvättställ med en spricka i. Det var fastlimmat mer än jag trodde och vipps så hade jag råkat krossa kaklet bakom när handfatet lossnade. Jag har ett nytt tvättställ som kommer täcka hålet utifrån men hur ska jag se till att täcka det då det blir "vattentätt"?

Ge mig tips vänner!

2. G
    Medlem · Nivå 8
    Det är tätt.. tätskiktet sitter bakom kakelfixet!
    Det är alltså mest fult....

3. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Kan bara instämma med föregående... kommer du att dölja det med en ny vask så bara kör på...

4. K
    Medlem · Nivå 7
    Det tog längre tid än vad jag vill erkänna innan jag förstod att kommoden/bänkskivan inte var golvet och min första tanke var: ”han har nog större problem än ett spräckt kakel”.

Ursäkta mitt meningslösa inlägg, hoppas det löser sig!

5. O
    Medlem Nivå 9
    Jag såg också en skada som såg ut som att den var gjord med slägga och den konstigaste utskärning för toastol jag någonsin sett... Skönt att inget av det stämde :)

Jag skulle nog ha spacklat igen med fix eller liknande och varit nöjd så. Förutsatt att det är ett vettigt tätskikt bakom.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Som Guvos redan svarat så sitter tätskiktet bakom, kaklet har inget som helst tätande funktion, bara dekoration. Men du kan ju spackla upp, så det blir plant?

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 1
    Så, i princip kan man byta kakel i ett badrum, så länge man inte "hackar in bakom kakelfixet", utan att behöva tänka på tätskiktet eller hur menar ni?

8. H
    Medlem · Nivå 8
    I princip ja, praktiskt sett så....

9. elpaco
    Gräsfantast Nivå 15
    Det är svårt att ta bort allt fix utan att få hål på tätskiktet. Därför är rekommendationen att TS gör ett ”fulfix” nu och behåller tätskiktet helt. Dvs spacklar och döljer med nya handfatet. Är man riktigt lat kan man ju fylla upp med sanitetssilikon.

• Laddar…
  10. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Eller göra ingenting alls. Bara trycka dit ett nytt tvättställ.

Staffan

11. K
    Medlem Nivå 1
    Hade knackat bort de plattorna och bytt ut dem.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 11
    då kanske det händer fler olyckor,där sitter en spegel ovanför

13. Magnus1968
    Medlem Nivå 1
    Tätskiktet ser ut att ha klarat sig. Det går att byta platta / or men det är lite 'meck'.

En duktig plattsättare fixar det.

14. R
    Medlem Nivå 1
    Bilden visar att själva lossnandet av kaklet inte har skadat tätskiktet. Däremot har det suttit två pluggar där som har punkterat tätakiktet. Om du sätter ett handfat för så kan ett ev läckage ner bakom handfatet att med tiden orsaka skada den vägen.
    Se till att täta de gamla plugghålen med silikon, sedan kan du spackla igen skadan med något cementbaserat, typ husfix.

15. Z
    Medlem Nivå 1
    Knacka bort allt av de trasiga plattorna och ersätt med nya. Foga på nytt. Om fuktspärren har skadats så gummera området innan du sätter dit nya plattor.