Hej
Fick ett brev från kommunen att de ska kolla över alla brunnar i området. Alla som bor här (6 st hus) Har Röda brunnar vilket betyder att man behöver göra nya trekammarbrunnar.
Vi kan koppla på oss på det kommunala men det kommer kosta sjukt mycket för alla.
Jag och grannen planerar att dela en trekammare och på onsdag kommer en gubbe som ska gå igenom det med oss hur och vart den ska placeras. Just nu delar vi på en "brunn"
Jag är helt ny på hus och detta kommer behövas lånas till.
Vilka frågor bör jag ställa till denna gubbe på onsdag?
Och vad kan ett sådant kalas kosta?
Liten skiss på hur det ser ut
Det blåa är vattnet från en brunn
Det röda är vårt avlopp.
De små ringarna är en "inspektionslucka?" Sitter betongbrunnar vet ej vad det är till för.
Fick ett brev från kommunen att de ska kolla över alla brunnar i området. Alla som bor här (6 st hus) Har Röda brunnar vilket betyder att man behöver göra nya trekammarbrunnar.
Vi kan koppla på oss på det kommunala men det kommer kosta sjukt mycket för alla.
Jag och grannen planerar att dela en trekammare och på onsdag kommer en gubbe som ska gå igenom det med oss hur och vart den ska placeras. Just nu delar vi på en "brunn"
Jag är helt ny på hus och detta kommer behövas lånas till.
Vilka frågor bör jag ställa till denna gubbe på onsdag?
Och vad kan ett sådant kalas kosta?
Liten skiss på hur det ser ut
Det blåa är vattnet från en brunn
Det röda är vårt avlopp.
De små ringarna är en "inspektionslucka?" Sitter betongbrunnar vet ej vad det är till för.
De e ju helt andra krav idag på eget avlopp än enbart 3k brunn. Entrepeör kan erbjuda en komplex teknisk lösning sk. Minireningsverk där arbetet är mindre men service dyrt för er. Eller så går man på traditionell lösning med markbädd där arbetet är större men nästan underhållsfritt. Hur som helt skulle jag tro att för två hushåll komma under 200 000. Skulle inte tveka en sekubd på att köra kommunalt.
Går det att gå ihop fler till en anläggning? Vi är 16 hushåll som delar på en gemensam avloppsanläggning. Det var säkert dyrt när det byggdes, men nu är de löpande kostnaderna extremt lågt, och när bädden ska bytas är vi många som delar på det.
Se till att kommunen godkänner den tekniska lösningen innan ni köper något.
Jag slippar gärna minireningsverk, men jag trodde kraven var så högt uppskruvade att 3k brunn med efterföljande infiltration inte godkänns i nya anläggningar?
Se till att kommunen godkänner den tekniska lösningen innan ni köper något.
Jag slippar gärna minireningsverk, men jag trodde kraven var så högt uppskruvade att 3k brunn med efterföljande infiltration inte godkänns i nya anläggningar?
Googlar man på det står det att kostnaderna kan gå upp till 34-50 tusen.H håbbe1961 skrev:De e ju helt andra krav idag på eget avlopp än enbart 3k brunn. Entrepeör kan erbjuda en komplex teknisk lösning sk. Minireningsverk där arbetet är mindre men service dyrt för er. Eller så går man på traditionell lösning med markbädd där arbetet är större men nästan underhållsfritt. Hur som helt skulle jag tro att för två hushåll komma under 200 000. Skulle inte tveka en sekubd på att köra kommunalt.
Folk på jobbet gjorde egen brunn för 35k
Vart får du 200.000 från?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
När det är lite fler hus på samma ställe brukar det inte räcka med 3-kammar brunn, med sin infiltration. Det brukar krävas minireningsverk. Alternativt (vanligt på fritidshus), sluten cistern för toa-avloppet och 3-kammar för övrigt avloppsvatten. Cisternen behöver tömmas 3-4 ggr per år, om det är åretrunt bostad. Kostnad ca 3000 per gång.
Beroende på exakt hur dyrt det är att ansluta till kommunalt, så borde det vara det bästa alternativet när det är möjligt.
Vi har fritidshus sedan ett par år där det nu blir obligatorisk anslutning för 350 000 under nästa år (vi visste det när vi köpte). Det är såpass dyrt att jag hade behållt det enskilda avloppet om det vore möjligt. Men i många kommuner ligger anslutningskostnaden på under 100 000. Det kan också ibland vara billigare att gå ihop i en grupp och göra gemensam anslutning till kommunens avlopp, med en samfällighet som mellanhand. Då får samfällighet stå för det lokala nätet. Anslutningen till kommunen blir då avsevärt billigare per hus.
Beroende på exakt hur dyrt det är att ansluta till kommunalt, så borde det vara det bästa alternativet när det är möjligt.
Vi har fritidshus sedan ett par år där det nu blir obligatorisk anslutning för 350 000 under nästa år (vi visste det när vi köpte). Det är såpass dyrt att jag hade behållt det enskilda avloppet om det vore möjligt. Men i många kommuner ligger anslutningskostnaden på under 100 000. Det kan också ibland vara billigare att gå ihop i en grupp och göra gemensam anslutning till kommunens avlopp, med en samfällighet som mellanhand. Då får samfällighet stå för det lokala nätet. Anslutningen till kommunen blir då avsevärt billigare per hus.
Klicka här för att svara