Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Jag har lockpanel på mitt hus och jag tycker att det är fult.

1. R
    Medlem · 7 inlägg

Rikardl2000

Medlem
    Hej

Jag har köpt ett fritidshus i Hälsingland.
    Alla hus i området är såklart röda med fina träfasader.
    Även mitt hus är rött, men fasaden är inte "tidstypisk" för området.

Nu till mitt problem.
    Mitt hus har lockpanel (från 1980/90 talet) som jag tycker är ful.
    Jag leker med tanken att kanske ta bort den yttre panelen, såga av den på längden så att den får plats mellan de bakre panelerna för att sedan sätta lockläkt över de nya skarvarna, är det värt besväret? det kommer bli ganska tätt mellan alla skarvar samt att det blir en hel del läkt som ska upp? Eller måste jag ens ha läkt över skarvarna? finns det någon fiffig lösning?

Min andra fundering på lösning på mitt "i-lands-problem" är att låta lockpanelen sitta kvar och att jag istället "fyller ut" hålrummet mellan lockpanelen med ytterligare en panel. Dvs att jag köper panel som är typ 5 cm bred och bara spikar upp i varje glipa.

Jag tror att en "slätare" fasad kommer göra att jag tycker om huset mer. Därav denna fråga.

Är jag ute och cyklar med mina tankar?
    Går det att göra detta utan att jag på något sätt försämrar mitt hus?

Alla svar tas varmt emot.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 502 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Bilder tack, gärna närbilder om du har.

3. R
    Medlem · 7 inlägg

Rikardl2000

Medlem
    Här kommer en bild på husets gavel.

• Laddar…
  4. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 372 inlägg
    Ja sån där panel ser inte rolig ut.

Jag hade satt ny panel som går hela vägen upp utan den fula skarven en bit upp.

Om du tar bort panelen ovanför skarven så kanske du kan sätta den nya panelen på den gamla panelen under skarven och på spikläkten ovanför skarven?

Ta 1 vägg i taget i lagom takt.

5. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 546 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag undrar om det skulle bli snyggt med "lock mellan " där ?
    Det är ju en omlottpanel som är satt ser det ut som (?) och du skulle antagligen få iaf ett par mm springor, som i vissa fall skulle kunan bli lite "snea" om dom har justerat panelen i något läge.

Där kan det dessutom fastna fukt i värsta fall, så jag vet inte om det konstruktionstekniskt är så bra heller ?

Att ta bort de överliggande brädorna och sedan locka ovanpå kan kanske funka, men frågan är hur tätt det blir och om du måste ha någon specialdimension (du måste ju iav överlappa alla springor ett par mm minst)

6. R
    Medlem · 7 inlägg

Rikardl2000

Medlem
    Tack för bra input.

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Östergötland · 7 053 inlägg

fribygg

Medlem
    Huset har ju för byggtiden ett typiskt utseende med låg sockel, låglutande tak bredvid entrén och breda vindskivor och vill man ha ett äldre utseende är det kanske inte rätt utgångsläge.
    Det finns så många vackra hus och gårdar i Hälsingland men jag betvivlar att en slätare panel kommer att göra ditt hus vackrare.

8. K
    Medlem · 65 inlägg

kbladh

Medlem
    Jag tycker att den typen av lockpanel är helt ok. Jag tycker att det är färgen som gör att den ser tråkig ut. Är det falu rödfärg? Jag har inget emot lockpanelen men jag hade försökt byta till vanlig fasadfärg, typ Beckers Front. Den lockpanelen i faluröd nyans (finns färdigblandad) skulle göra att det ser riktigt fint ut. Går ju dock inte att måla på klassisk slambaserad färg. Skarven på mitten skyddar ju ändträt riktigt bra om man inte kan ha full-längdsbrädor, Mina föräldrar bytte panel utan att skapa en sådan skarv och ändträt i brädskarvarna var helt förstört efter 7 år.

9. F
    Medlem · Östergötland · 7 053 inlägg

fribygg

Medlem
    TS hus är beläget i Hälsingland i ett område där röda träfasader är vanligt och där är faluröd slamfärg och linoljefärg på hyvlade ytor typiskt på fasad såvitt jag kan minnas. Att blanda in andra typer av färg är väl att göra sig själv och omgivningen en björntjänst både ekonomiskt och utseendemässigt.

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Vad är det som är fel?

Ja kanske det. Alla är vi olika. För mig är det nog vad jag gör, vilka jag träffar och att jag är "ledig", som gör att jag tycker om mitt fritidshus. Hur husväggen ser ut är för mig väldigt sekundärt.

Välkommen hit hur som helst!

11. R
    Medlem · 7 inlägg

Rikardl2000

Medlem
    Det var en helt ny vinkel på min problematik. Jag ska måla huset nu i vår. Det kanske är som du säger att ny färg gör susen. Min plan är att måla hela huset rött förutom fönsterbågarna. dvs att allt som är vitt (karmar, knutar, räcken osv) även ska målas rött.

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 7 inlägg

Rikardl2000

Medlem
    Och långsida...

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Det är väl inget fel på det huset.

Det kommer ändå inte att se ut som en gammal hälsingegård även om du laborerar med panelen så du kan låta det vara som det är. Det vita är snyggt också. Måla inte över det.

Möjligen kan jag tycka att rödfärgen ser lite väl orange ut. Men det kanske är ljuset eller kameran som gör det?

Ska du ändå måla om det så välj en lite mörkare rödfärg.

14. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 372 inlägg
    Inget.

Men sådan lockpanel ser i mina ögon väldigt tråkig ut. Speciellt med skarven.

Det går att skarva panel utan att det syns och blir problem.

Min orginalpanel från 1946 var skarvad lite överallt för att få fullängdsbrädor. Det syntes knappt förän jag byggde ut/om huset och bytte ut all panel.

Så många skarvar blir det ändå inte för naturliga skarvar blir det ändå vid fönster och dörrar och på långsidorna och nära hörnen på gavlarna så räcker brädorna ändå.

Kapa 17° så att det lutar utåt och ställ i en hink olja en stund.
    Undre brädan spikas/skruvas ej i den översta spikläkten, bara den övre brädan i nederkant.
    Måla skarven lite innan.

Tar kanske 5% mer tid att byta panel men blir enligt mig betydligt finare.

15. L
    Medlem · Stockholm · 885 inlägg

Lilllen

Medlem
    Jag tycker sådan fasad är rätt OK och rätt snygg i falurött. Det som möjligen blir lite tråkigt i ditt fall är att det är rätt små ytor på kortsidorna. Då blir en sådan fasad något ”grov”. Men sedan skickade du upp bilden även på långsidan, och där gör den sig för min del bra. Skulle inte göra något åt den förrän den av annan orsak behöver bytas, vilket kanske aldrig sker? Måla allt rött skulle jag heller inte göra. Hela huset har ju ett utseende som många hus såg ut då, så helheten gör sig bra som det är tycker jag. Trivs du inte med det är det väl enklare att köpa ett annat hus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.