Hejsan.

Jag föreställer mig att om det känns på något speciellt sätt att "ha en bokstavskombination", så är det något sådant jag känner nu...
Jag började det här året med förevändningen att vi i år minsann skulle bygga en altan och har kommit så långt som att gräva ur, lägga markduk och fylla på med makadam. Jag har t.o.m sågat av stuprör och flyttat upp utkastare lite fult för att kunna bygga en altan, MEN.... Nu är det ju det där med konstruktionsritningen...
När jag gick i skolan, så var det SolidWorks som gällde, men det är ju inte gratis nu. Sketchup lyckas jag inte skapa objekt i rätt dimensioner i och FreeCAD förstår jag tyvärr tänket på, så vad göra?!
Jag har ritat hela skiten på rutpapper och försökt att i huvudet typ räkna ut hur mycket materal som borde gå åt, men jag fastnar hela tiden i nya beräkningar och nya byggnadstekniska tankar som ställer till det och inget blir beställt eller påbörjat.
Problemet är att jag normalt sett t.o.m. har problem att sätta upp en tavla. Alltid träffar jag ett armeringsjärn eller så händer någon annan skit som gör att jag får ta upp två hål... Eller värre (mr. TummenMittIHanden)

Formen på altanen ska bli som på bilden. Där det gula är en utbyggnad som sjunkit och som måste höjas på något framtida mirakulöst sätt. Det röda är var jag föreställer mig att jag kan förankra bärlinor i huset.
trallen på bilden är 28x145x3600 och den är tänkt att läggas på marksten. Altanen kommer ha en maxhöjd om ca 40cm.

1692706745650.png

Tanken är även att ha flis, men det kunde jag inte rita och jag vet inte heller hur sjutton jag ska konstruera underlaget för trallen med flis?? 😕
Det streckade är en mur som skiljer gräsmattan från den yta där vi ska ha trallen. Marken innanför är lägre än muren och altanen ska vara högre än muren, men jag vet inte hur jag ska fortsätta.
Frun och vänner påminner mig om att jag måste köpa material, men jag vet inte riktigt vad eller hur mycket 😕 Det brinner totalt i huvudet nu!

Hjälp?

Hur sjutton ska jag kunna rita upp detta så att jag får kontroll på vad fan jag håller på med?!? Jag vet inget program jag snabbt kan hantera 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.