Byggahus.se

"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."

1. M
    Medlem · 3 inlägg

Mike2000

Medlem
    För några veckor sedan kom en granne knackande på dörren och undrade om jag har sett att ett träd från skogen föll ner bredvid vårt hus. Ganska litet träd och som tur missade det huset med 1,5 meter så ingen skada skedd. Jag gick upp till skogen för att se vad orsaken var och märkte att där står det ett annat träd, över 30 meter högt och lutar elakt mot huset. "Om det skulle falla så skulle det blåsa av halva huset", var min första tanke. Trädet såg ut att vara i ganska dåligt skick så jag kontaktade markägaren för att informera honom om detta.
    Efter några veckor lyckades han ta sig upp till oss för att undersöka läget. Hans svar var: "Ja du, du får lov att fälla trädet för det ser inte ut att må så bra, men du får ta hit en arborist och stå för kostnaden själv." Han passade också på att informera att han har bra försäkringar och bruka därför strunta i sådant. Detta gjorde mig lite besviken. Mina tre barn sover i sovrum mot skogen, och ingen försäkring hjälper mig om de skulle blir skadade.

Så jag funderar vad ni har för tankar kring detta. Finns det inget krav på markägare att försöka förhindra skada på andras egendom eller personskador? Eller är det bara att skaffa försäkringar och strunta i omgivningen?

Jag är mycket tacksam för alla tips.

2. R
    Byggveteran · Trelleborg · 222 inlägg

Rigor

Byggveteran
  3. H
    Moderator · Stockholm · 44 202 inlägg

hempularen

Moderator
    Tyvärr har han nog rätt. I nuläget agerar han vårdslöst som inte tar bort trädet, som han vet innebär en fara. Han blir skadeståndsskyldig om det faller på huset. Men hans försäkring täcker. Därmed inget problem för trädägaren.
    Frågan är väl om du på något sätt kan kräva kostnaden för arborist från ägaren eller hans förs. bolag. Troligen inte. Men det kan vara värt att kolla med en jurist.

• Laddar…
  4. M
    Verktygstokig · 8 753 inlägg
    mer bilder tack.. det där ser ut som ett evighetsträd... Det är skyddad hänsyn..
    tar du och fäller den så begår du ett lagbrott..

Men är trädet inte lämnat i en avverkning så ska de gå att fälla.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Uppsala · 984 inlägg

Strontus

Medlem
    Men lämnar man evighetsträd nära hus sådär?

6. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 810 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    För i princip alla försäkringar ska gälla ska det vara en ”plötslig och oförutsedd händelse”. Om man medvetet vet om en risk men väljer att inte åtgärda den, är det inte en plötslig och oförutsedd händelse. Varför skulle det vara annorlunda här ?

7. P
    Renoverare · 2 149 inlägg
    Du har faktiskt fått äran att fixa detta av markägaren.

Betala dem tusenlapparna det kommer att kosta dig alt sågar du ner det själv.
    Va glad att markägaren ge dig tillåtelse

8. M
    Ja man gör ju det..
    Det är inte husen som avgör.. det är antal stammar per ha... Och hur mycket skördarföraren bryr sig som är avgörande..

9. yonna
    Medlem · Österlen · 7 391 inlägg

yonna

Medlem
    Det är värt en god nattsömn att ta ner trädet. Lagstiftningen är nu så och det är inte lönt att chansa även om markägaren - mot förmodan - skulle bli fälld - efter att katastrofen skett.

Se till att ha skriftligt på att TS får fälla trädet.

10. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 469 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Kanske kan vara en idé , att ta reda på vilket försäkringsbolag det gäller och låta de påpeka för markägaren, att ingen ersättning kommer att utbetalas i händelse av att just detta träd faller ?

11. H
    Medlem · Österbotten · 6 566 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag tycker du skall radera den här tråden illa kvickt. Sedan fäller du trädet och så håller alla käft och problemet är löst.
    Markägaren lär knappast kräva dig på arboristkvitto. Han är bara nöjd att trädet är borta. Du behöver inte heller arboristkvittot till någonting. Det enda olagliga är om du saknar motorsågskörkort men vem vet någonting om det bara du raderar tråden och håller tyst.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 774 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Att ett träd mosar ett helt hus är väldigt osannolikt, det får du visa fakta på. Om du ändå är så orolig så låt någon arborist ta ner trädet, men lämna det på marken, då trivs insikter och smådjur, det blir ett bra bo och skafferi för de små...

13. M
    ser ut som en gammal Björk.. :thinking:
    jag är lite smått frågande över att skogsägaren skulle hållas ansvarig för detta.
    Då många skogsägare har avtal med bolag som förvaltar skogen... De bor ej på orten eller är ej aktiva skogsägare...

Tror inte man kan begära vad som helst även av skogsägare...

Den där blir ingen rolig historia att fälla..
    Men en bra nyhet är att om den faller så blir det små skit av stammen... Och orsakar inte någon större skada på någons egendom...

14. NICHOLAS J
    Medlem · 151 inlägg
    Om du nämner att dina barn är i fara samtidigt som du fått OK av markägaren att fälla trädet - varför i hela friden gör du inte bara det då?!
    Är det värt att dividera om pengar när det gäller dina barns liv?

15. P
    Renoverare · 2 149 inlägg
    Väl talat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.