7 335 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Jag gissar att detta inte är tillåtet att göra, har jag fel?
Mitt problem är att jag skulle vilja ha ett Elko Plus Option eluttag med delad brunnständning, men detta finns bara i en version som kräver en 1½ apparatdosa och det har inte jag.
Så här ser ett uttag för en 1½-dosa respektive ett vanligt 2-vägs för enkel apparatdosa:
Ganska lika, eller hur?
Från sidan ser man skillnaden på hur mycket utrymme de behöver på djupet, respektive sticker ut:
Den stora skillnaden är att metallramen som skall fästas i dosan är större och djupare för eluttaget för 1½-dosan:
Om jag skulle kunna flytta den mindre metallramen från baksidan (jag vet inte vad den heter, men det är den som man sätter i botten av dosan) för 1-doseuttaget till baksidan på det andra (som har delad brunnstädning) så skulle jag sen kunna använda täckplattan för 1-dose-uttaget och vips ha löst problemet.
Metallramen verkar dock vara fastnitad - jag antar att det inte är tillåtet att borra bort niten och fixa det, men ville gärna dubbelkolla detta med er
Så här ser "nitarna" ut (ovan-och undersidan):
Så här ser ett uttag för en 1½-dosa respektive ett vanligt 2-vägs för enkel apparatdosa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska lika, eller hur?
Från sidan ser man skillnaden på hur mycket utrymme de behöver på djupet, respektive sticker ut:
Den stora skillnaden är att metallramen som skall fästas i dosan är större och djupare för eluttaget för 1½-dosan:
Logga in
Skapa konto
Om jag skulle kunna flytta den mindre metallramen från baksidan (jag vet inte vad den heter, men det är den som man sätter i botten av dosan) för 1-doseuttaget till baksidan på det andra (som har delad brunnstädning) så skulle jag sen kunna använda täckplattan för 1-dose-uttaget och vips ha löst problemet.
Metallramen verkar dock vara fastnitad - jag antar att det inte är tillåtet att borra bort niten och fixa det, men ville gärna dubbelkolla detta med er
Så här ser "nitarna" ut (ovan-och undersidan):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, det är inte tillåtet. Eller bra.
Anledningen till att det lågbyggande uttaget behöver en 1,5-facksdosa är att uttagsbrunnarna till viss del är nere i dosan, till skillnad från ett vanligt uttag där bara delen som tar emot stiften är nere i dosan. Du ser detta tydligt på dina egna bilder när du tittar på den vita plastdelen från sidan.
Tittar du på den röda insatsen så ser du att den är i stort sett identisk mellan de båda uttagstyperna. Det är alltså inte där (eller i metallramen) den viktiga skillnaden är.
Det finns ROT-dosor för 1,5facksapparater....
Anledningen till att det lågbyggande uttaget behöver en 1,5-facksdosa är att uttagsbrunnarna till viss del är nere i dosan, till skillnad från ett vanligt uttag där bara delen som tar emot stiften är nere i dosan. Du ser detta tydligt på dina egna bilder när du tittar på den vita plastdelen från sidan.
Tittar du på den röda insatsen så ser du att den är i stort sett identisk mellan de båda uttagstyperna. Det är alltså inte där (eller i metallramen) den viktiga skillnaden är.
Bara så att jag inte varit otydlig. Om jag skulle montera den mindre ramen är detta just för att använda det mer utstickande uttaget (den mindre ramen har ju kortare "armar" och insatsen kommer därför inte lika långt ned i brunnen). Som jag förstått det är skillnaden i den röda insatsen att den ena är för en delad brunnständning och den andra inte. Så det är just där den för mig relevanta skillnaden är och det är därför jag skulle vilja kunna byta ut den till mitt 1-dos-uttag.tommib skrev:Nej, det är inte tillåtet. Eller bra.
Håller med om att det är enklare, men tyvärr inte ok estetiskt (jag har också valt bort Schneider Exxacts uttag eftersom deras glasramar är lite grönaktiga, dvs utseendet på eluttagen är mycket viktigt för migvilpi skrev:
Det går troligtvis att bända loss insatserna (röd/vita) på båda uttagen och skifta och bända tillbaka...
Allt går om man bara vill. Och teoretiskt så ändrar du ju inget i det elektriska i apparaten, så borde inte vara olagligt.
Men värt och prova eftersom du ändå har uttagen.
(Har själv plockat isär en strömbrytare och bytt delar i den för att få önskad funktion.
Det var en fas in och tre brytare ut... men jag ville ha tre faser in och tre ut... styrningar mm... Funkar jättebra)
Allt går om man bara vill. Och teoretiskt så ändrar du ju inget i det elektriska i apparaten, så borde inte vara olagligt.
Men värt och prova eftersom du ändå har uttagen.
(Har själv plockat isär en strömbrytare och bytt delar i den för att få önskad funktion.
Det var en fas in och tre brytare ut... men jag ville ha tre faser in och tre ut... styrningar mm... Funkar jättebra)
Medlem
· Blekinge
· 11 710 inlägg
Kan du plocka bort den röda plattan på uttaget för enkeldosmontage och implantera kontaktblecken och skruvklämmor från det andra uttaget med delat tändning?
Jag tror att de mässingsfärgade sakerna (inringade med grönt i bilden nedan) är någon form av nitar som förhindrar att man enkelt skall kunna plocka bort den röda plattan. Är det någon som har erfarenhet av att bända upp dylika nitar (annars så testar jag och ser hur det går)?
Logga in
Skapa konto
ojdå, då har jag blandat ihop eluttagen (har ganska många liggandeGK100 skrev:
Jag har inget att jämföra med eftersom Elko inte har en bild på sina uttag med delad brunn på sin hemsida (http://www.elko.se/skruvanslutning/plus-2-vags-delad-brunn-fv-article1215-609.html). Jag har iaf beställt ett med delad brunn och är osäker på vilket annat det skulle vara. Jag trodde att det faktum att det ena hade flera skruvar innebar att det var det som hade delad brunn...
Hur ser jag på ett eluttag om det har en delad brunn/är för separat brunnständning (eller vad det nu heter på fackspråk)?
Ta inte isär uttaget och den röda plattan, ska du byta insats så borra ur nitarna som håller det i metallramen där kan du isf enkelt ersätta med lämplig skruv och mutter. Det är som sagt inte rätt att göra men på det sättet är det åtminstone i praktiken i stort ofarligt.
Men som sagt är det någon skillnad på uttagens funktion har du mätt, det enda som skiljer verkar vara snabbkoppling i en halva på den ena typen.
Men som sagt är det någon skillnad på uttagens funktion har du mätt, det enda som skiljer verkar vara snabbkoppling i en halva på den ena typen.
De två insatserna ser lite olika ut underifrån:
och för uttaget som är för 1½-dosan verkar det finnas möjlighet att dra in trådar både ovan- och underifrån, medan det andra uttaget bara har möjlighet att dra in trådar från ett håll:
Logga in
Skapa konto
och för uttaget som är för 1½-dosan verkar det finnas möjlighet att dra in trådar både ovan- och underifrån, medan det andra uttaget bara har möjlighet att dra in trådar från ett håll:
Logga in
Skapa konto