Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tibbers effektvakt på laddbox har funkat 18 av 20 månader (inte haft HAN port så länge). Ligger 0.2kW från gränsen för det mesta
Har du funktionen för effekttaxa? Vad har du satt som limit? Är det samma för alla månader?

Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
Har du funktionen för effekttaxa? Vad har du satt som limit? Är det samma för alla månader?
Jag sätter lite olika budget olika månader. 6-8kW.

I loggen jag länkade ovan kan du se vad jag satt olika månader. Om inte tibber misslyckas med laddbox kontakt så skjuter jag aldrig över. Så inget behov av att börja månaden med 5kW och gradvis höja efter misslyckanden...

Såhär ser en effektkontrollerad laddsession som störs av 3kW varmvattenproduktion samt diskmaskin ut:

Diagram som visar elförbrukning den 4 mars, med en topp på 6,78 kWh mellan 03:00 och 04:00, påverkat av varmvatten och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddningslogg med varierande effekt mellan 3 kW och 10 kW under en natt, påverkat av varmvattenproduktion och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C chrille-gäddan skrev:
Hej,
Kan du dela screen shot på detta flow. Är intresserad! :)
(för tyvärr finns det väll inget bra sätt att dela ett helt flow i Homey)
Flowet är egentligen flera flow. Till en del handlar det om hur en ny månad nollställs och initeras såväl som när det blr nytt dygn. Den biten kan du nog klura ut själv så det tar jag inte med. Mitt flow är för två taxor, högtaxa och lågtaxa. Beräkningarna är identiska, men variablerna heter Hög resp Låg. Peakarna kallas 1 resp 2.
Först har jag en tabell med variablerna effektgräns, en hög och låg för varje månad, därför att det blir svårt att starta med noll och det är olika förutsättningar sommar och vinter.
Sedan en logisk variabel, Högtaxa baserad på vilken tidpunkt som denna gäller.
Därefter ett flow som håller koll på om det är ny månad och/eller ny dag. Vid ny månad görs nollställning av en mängd variabler. Vid ny dag kollar jag vilken av peak1 och peak 2 som är störst. Om det är peak1 så blir sätts variabeln 1peak_aktiv till NEJ.
Beräkning av peakar enligt bild
Därefter input till Power of the Hour som sätter status på notification. Sätter även variabeln Overload till JA/NEJ.
POTH notifications och variabeln Overload används sedan i styrningar av förbrukare.

• Diagram som visar logikflöde för beräkning av energiförbrukning med variabler 1Peak Låg och 2Peak Låg samt skattning av medelpeak och effektavgift.
lilytwig lilytwig skrev:
Flowet är egentligen flera flow. Till en del handlar det om hur en ny månad nollställs och initeras såväl som när det blr nytt dygn. Den biten kan du nog klura ut själv så det tar jag inte med. Mitt flow är för två taxor, högtaxa och lågtaxa. Beräkningarna är identiska, men variablerna heter Hög resp Låg. Peakarna kallas 1 resp 2.
Först har jag en tabell med variablerna effektgräns, en hög och låg för varje månad, därför att det blir svårt att starta med noll och det är olika förutsättningar sommar och vinter.
Sedan en logisk variabel, Högtaxa baserad på vilken tidpunkt som denna gäller.
Därefter ett flow som håller koll på om det är ny månad och/eller ny dag. Vid ny månad görs nollställning av en mängd variabler. Vid ny dag kollar jag vilken av peak1 och peak 2 som är störst. Om det är peak1 så blir sätts variabeln 1peak_aktiv till NEJ.
Beräkning av peakar enligt bild
Därefter input till Power of the Hour som sätter status på notification. Sätter även variabeln Overload till JA/NEJ.
POTH notifications och variabeln Overload används sedan i styrningar av förbrukare.

• Flödesschema för styrning av elkonsumtion med logiknoder som anger olika nivåer och skickar notifikationer vid förbrukningstoppar.
A alfista skrev:
Förstår inte vad du menar med otur. Hur priserna fördelar sig (dyrt/billigt) över dygnet respektive året varierar inte mycket, uppfattar att det är svängningens storlek som skiljer mest, så har man kommit fram till att man med nuvarande förbrukning sparar sett över sikt så ser jag det som ganska osannolikhet att det plötsligt kan vändas till en dålig affär med mindre än att man ändrar sitt beteende. Om man har en situation då man emellanåt behöver använda mycket el under dyrtid så får man ju bedöma/beräkna om timpris är rätt val, ingen har påstått att det är en bra affär för alla.
Om vi utgår från "måttlig besparing utan att nämnvärt ändra sitt beteende" så är det definitivt en risk att man förlorar eventuell förtjänst, finns mycket du inte kan påverka. Om vi börja prata insatser utöver "nämnvärt ändra sitt beteende" så är vi inne på livskvalitet. Många Tibber-förespråkare verkar leva ett väldigt inrutat liv utan överraskningar och då är det ju enklare.

A alfista skrev:
Gör många verkligen det? Tycker mest det är de som inte kan tänka sig timpris som målar upp den bilden. OK, en del går in rätt hårt på den tekniska utmaningen i att optimera sitt system via olika typer av automation, men de är nog inte mer fixerade vid spotpris i sin vardag än andra.
Skulle säga att det närmast har blivit en sport.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag sätter lite olika budget olika månader. 6-8kW.

I loggen jag länkade ovan kan du se vad jag satt olika månader. Om inte tibber misslyckas med laddbox kontakt så skjuter jag aldrig över. Så inget behov av att börja månaden med 5kW och gradvis höja efter misslyckanden...

Såhär ser en effektkontrollerad laddsession som störs av 3kW varmvattenproduktion samt diskmaskin ut:

[bild]

[bild]
Jag börjar snarare vid 2-3 kW och så höjs gränsen vid ev misslyckande. När skadan väl är skedd så är det onödigt att ligga under ursprungs-gränsen. Att sätta 6kW från start är för högt/dyrt tycker jag. Men jag antar att du sätter gränsvärdet manuellt. Jag vill att det går automatiskt. Och dessutom måste jag skilja på hög och lågtaxa.

Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
Jag börjar snarare vid 2-3 kW och så höjs gränsen vid ev misslyckande. När skadan väl är skedd så är det onödigt att ligga under ursprungs-gränsen. Att sätta 6kW från start är för högt/dyrt tycker jag. Men jag antar att du sätter gränsvärdet manuellt. Jag vill att det går automatiskt. Och dessutom måste jag skilja på hög och lågtaxa.
Jag har historik på att jag alltid kommer upp i minst 4kW nån gång varje månad. Synd att missa billig billaddning i början på månaden. En dåligt tajmad dusch och en tvättmaskin.

Du har rätt i att det är förvånansvärt ovärt att ladda bil fort. Har ett script som räknar ut hur mycket billigare man laddat om man höjt(/sänkt) budgeten 1kW. Aldrig sett att det inte är värt att begränsa hårdare än vad jag gör... Vill dock ändå kunna ladda bilen 10->50% över en natt även om det kostar lite..

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/easee_nordpool.py

S samuel99 skrev:
Igår gjorde jag en räkneövning.

Jag hämtade hem alla timpriser från [länk] för nov 2024 - februari 2025.

Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.

Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.

Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på [länk]

För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.

Innan jag byter till timavtal vill jag bara höra med er här om jag tänker rätt.

Här är min Excel: [länk]

Förklaring:
* Flikarna "Spotpris nov|dec|jan|feb" är timpriset i öre för respektive månad.
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.

Ser det rätt ut?
Jag gjorde på ett enklare sätt, numera brukar man ju lätt kunna byta mellan timpris o rörligt så jag provade timpris under en tid och försökte anpassa min förbrukning, sen kontaktade jag el-leverantören och bad dom kolla vad min förbrukning månad för månad skulle ha kostat om jag hade haft vanligt rörligt istället. Resultatet för mig blev i stort sett ingen skillnad alls, om man kan spara nåt på timpris eller inte beror helt på ens egen livssituation (man ska nog ha t.ex. elbil, stor familj med hemmavarande barn och ett boende utrustat med "smart" teknik för att kunna hitta sätt att spara in på förbrukningen).

dd88 dd88 skrev:
Om vi utgår från "måttlig besparing utan att nämnvärt ändra sitt beteende" så är det definitivt en risk att man förlorar eventuell förtjänst, finns mycket du inte kan påverka.
Det är här jag inte riktigt hänger med, vad är det jag inte kan påverka som skulle vända vinst till förlust över tid?
Jag analyserade fem års förbrukning, gick vinst varje månad även om det vissa månader stannade vid någon tia. Det omfattade både pandemiår med hemarbete och "normala" år. Att kalkylen blir annorlunda om man introducerar större förbrukare eller hushållets sammansättning är ju sant men i så fall något jag förhoppningsvis inget som kommer som en överraskning, så då återstår väl bara att spotprisets toppar och dalar byter plats med varann.

A alfista skrev:
Det är här jag inte riktigt hänger med, vad är det jag inte kan påverka som skulle vända vinst till förlust över tid?
Jag analyserade fem års förbrukning, gick vinst varje månad även om det vissa månader stannade vid någon tia. Det omfattade både pandemiår med hemarbete och "normala" år. Att kalkylen blir annorlunda om man introducerar större förbrukare eller hushållets sammansättning är ju sant men i så fall något jag förhoppningsvis inget som kommer som en överraskning, så då återstår väl bara att spotprisets toppar och dalar byter plats med varann.
Externa faktorer som du inte kan påverka, har ju haft massor med exempel i närtid. Kärnkraftsverk som stängs ner, avtal mellan länder som ändras, väder mm.

dd88 dd88 skrev:
Externa faktorer som du inte kan påverka, har ju haft massor med exempel i närtid. Kärnkraftsverk som stängs ner, avtal mellan länder som ändras, väder mm.
Att flytta förbrukning från dyra timmar till billigare lönar sig alltid. Oavsett externa förändringar

dd88 dd88 skrev:
Man kan ju bara ducka externa händelser under en viss tid. De längsta fastprisavtalen är på 3 år, Vattenfall erbjuder det till 93 öre i område 3. Känns som ett hyfsat bet att timpris kommer ligga under det i snitt. Med fast får man också en stor risk vid förlängning - binder du upp på 3 år i fel tid så blir det dyrt.
Timpris är timpris - du betalar vad du använder.

lilytwig lilytwig skrev:
Att flytta förbrukning från dyra timmar till billigare lönar sig alltid. Oavsett externa förändringar
Och då är vi inne på livskvalitet igen.

Känns som om den här diskussionen bara går runt.

dd88 dd88 skrev:
Kärnkraftsverk som stängs ner, avtal mellan länder som ändras, väder mm.
Det påverkar spotpriserna i genomsnitt, och möjligen hur stora svängningarna mellan lågt och högt pris blir, men inte vilka timmar på dygnet som är dyra respektive billiga (OK väder kan göra det men det kan lika gärna jobba för mig som emot mig så det lär jämna ut sig över tid).
Det som gör att jag normalt får lägre pris med mitt timatal än de med månadsmedel är att jag har en förmånligare fördelning av förbrukningen än den genomsnittliga kunden med den avtalstypen. De faktorer du räknar upp kommer påverka priset med månadsmedel på samma sätt som för timpriskunder, men jag har fortfarande en fördel av min förbrukningsprofil.

• Gilla
AndersbcD
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har kikat också lite på timpriser, men än så länge vet jag itne om vi skulle spara på det: Vi har två laddbara bilar, med tyvärr ganska små batterier, så oftast behöver den ena gå på ganska tidigt (senast iaf 19-tiden) för att hinna klart så man kan byta till den andra innan läggdags.
Om du inte vet att du tjänar på att ha månadspris så är det väl klokast att ha timpris? Då finns ju en chans att agera om spotpriset någon vinterdag drar iväg vansinnesnivåer, typ tiodubbla rekordet. Har du månadspris kan du ju inte ångra den förbrukning du redan haft tidigare i månaden.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.