Attitudeswe
S samuel99 skrev:
Vilken servo använder du? Jag har ett gammalt åbäke till vvb, men ett vred finns det.
Sg90 från kjell och kompani

Attitudeswe
Z Zachtionman skrev:
Jag har inte räknat ut vad exakt jag skulle få, men jag har jämfört med fyra kollegor som har timpris och elbil som jag har. Samtliga fyra har även (i varierande skala) investerat i utrustning för smarta hem så att de kan styra mycket till tider då det är låga priser. Vi kontrollerade flera månader och mitt snittpris låg extremt nära (+/- 5%) de som hade timpris. Då jämförde vi total kostnad dvs inklusive nätavgifter, moms osv.

Då ska man även tänka på att de dels har investerat pengar i utrustning samt hela tiden måste gå och tänka på när tvättmaskin ska starta osv. Jag hade aldrig orkat med det tänket, då är jag ändå teknikintresserad.
Med effektavgifter kan även nätkostnaden börja optimeras

På elhandel har jag som bäst sparat 44% (ved stöd dyra kvällar):
https://offpeak.se/snaps/niyRgZkY99Wi4fq1XDtC/graphs

När det var som dyrast var det 1156kr/mån i besparing:
https://offpeak.se/snaps/bKVZ9UNVD4VZqL7mDTxh/graphs

Nu med förfinad värmeproduktion (utan ved, men med varmvattnet styrt mot elpris) ligger jag på 15-30% besparing men då el nu är billigt bli det bara nån hundralapp i månaden:
https://offpeak.se/snaps/2PmyJzhla9OnH65wP6DD/graphs

Sen blir det lite klurigare när du får effekt taxa😃

• Gilla
sssjej
  • Laddar…
S samuel99 skrev:
Igår gjorde jag en räkneövning.

Jag hämtade hem alla timpriser från [länk] för nov 2024 - februari 2025.

Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.

Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.

Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på [länk]

För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.

Innan jag byter till timavtal vill jag bara höra med er här om jag tänker rätt.

Här är min Excel: [länk]

Förklaring:
* Flikarna "Spotpris nov|dec|jan|feb" är timpriset i öre för respektive månad.
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.

Ser det rätt ut?
Om du inte förändrar ditt förbrukningsmönster så kommer du inte att spara mycket. Det räcker inte att bara byta avtal, du måste anpassa din förbrukning också.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S samuel99 skrev:

Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.

Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.

Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på [länk]

För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.

Förklaring:
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.

Ser det rätt ut?
Det var krångligt att ladda ner, så jag avstår. Däremot påstår jag att i fasta priser ingår ALLA kostnader, medan för timpriser tillkommer avgifter av flera slag och självklart också moms. Du måste se till att allt kommer med; annars lurar du dig. Jag har tidigare haft Skekraft och räknat timmar... Då hade bolaget svårt att göra rätt, så ibland saknades vissa kostnader som tillkom en annan månad. Kanske har man bättre ordning nu.

lilytwig lilytwig skrev:
Om du inte förändrar ditt förbrukningsmönster så kommer du inte att spara mycket. Det räcker inte att bara byta avtal, du måste anpassa din förbrukning också.
Jag har elbil, så jämfört med medelsvensson har jag redan ett högre uttag nattetid. Och jag menar inte att jag ska tjäna mycket, men vill samtidigt inte betala mer än nödvändigt. Räkneexemplet är ju gjort med riktig historisk data för fyra månader tillbaka.

S samuel99 skrev:
Jag har elbil, så jämfört med medelsvensson har jag redan ett högre uttag nattetid. Och jag menar inte att jag ska tjäna mycket, men vill samtidigt inte betala mer än nödvändigt. Räkneexemplet är ju gjort med riktig historisk data för fyra månader tillbaka.
Elbil gör skillnad och du värkar har räknat på det. Själva testa jag flytta förbrukningen för Elbil och vår SPA innan vi bytte till Timpris och då spara vi 10-20%.

Många skriver om bytas livsstil, men modern diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare (värmepump) drar ca 1kwh per körning var. De flesta har delay funktion om man vill hoppa topparna. Annars är det elbil o värme som tar mest ström och tjänar inte mycket att flytta dessa.

S samuel99 skrev:

Förklaring:

Ser det rätt ut?
Hej
Vi testade bara timpris. Blir der dyrare är det bara att byta tillbaka.
För oss blev det marginellt billigare 10 av 12 månader om året. Vi levde precis som innan. Kanske tvättade någon em istället för fm om det var lägre pris då. Annars som vanligt.
Perfekt att prova nu på våren när förbrukningen oftast går ner.
Har du tur tillhör du gruppen som sänker snittpriset för alla med rörligt pris.

lilytwig lilytwig skrev:
Måste man verkligen anpassa förbrukningen? Gör man fel om man inte slår knut på sig för att maximera besparingen?
Självklart skall man ha vettiga förväntningar, men om man sparar pengar bara genom att byta avtal och inte ändra något, om så bara någon tusenlapp om året, varför skulle man inte göra det?

• Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har kikat också lite på timpriser, men än så länge vet jag itne om vi skulle spara på det: Vi har två laddbara bilar, med tyvärr ganska små batterier, så oftast behöver den ena gå på ganska tidigt (senast iaf 19-tiden) för att hinna klart så man kan byta till den andra innan läggdags.
Kanske läge att skaffa en till laddbox av bekvämlighetsskäl? Skönt att slippa gå och flytta sladdar varje kväll.

A alfista skrev:
Måste man verkligen anpassa förbrukningen? Gör man fel om man inte slår knut på sig för att maximera besparingen?
Självklart skall man ha vettiga förväntningar, men om man sparar pengar bara genom att byta avtal och inte ändra något, om så bara någon tusenlapp om året, varför skulle man inte göra det?
För att mycket hänger på slumpen, och risken att det blir mycket dyrare är överhängande.

Jag pendlar tex cirka 30 mil ett par gånger i veckan, skulle jag då behöva köra till träning/tävling på kvällen så kan jag inte vänta med att ladda på natten när det är lågt timpris, utan behöver ladda när det är som dyrast.

Behövs inte många sådana tillfällen för att det ska bli riktigt dyrt.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Attitudeswe
dd88 dd88 skrev:
För att mycket hänger på slumpen, och risken att det blir mycket dyrare är överhängande.

Jag pendlar tex cirka 30 mil ett par gånger i veckan, skulle jag då behöva köra till träning/tävling på kvällen så kan jag inte vänta med att ladda på natten när det är lågt timpris, utan behöver ladda när det är som dyrast.

Behövs inte många sådana tillfällen för att det ska bli riktigt dyrt.
Fast dom tillfällena betalar du ju för med månadspris och fastpris också. Du får vara med och betala grannens 11kW laddning kl16-20 varje dag också :)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast dom tillfällena betalar du ju för med månadspris och fastpris också. Du får vara med och betala grannens 11kW laddning kl16-20 varje dag också :)
Det är ju dock inget jag kan påverka, det som är intressant är ju att jämföra vad ett timprisavtal kostar jämfört ett fast. Som det har fastställts i tråden så kan timpris vara värt om man har uppvärmning och elbil som kan hantera det, har man inte det eller inte vill tumma på livskvalitet så är det bättre att hålla sig till fast då den eventuella förtjänsten med timpris snabbt kan ätas upp.

Eftersom den här tråden fick lite uppmärksamhet i byggahus veckobrev så vill jag bara förtydliga två saker om någon laddar ner Excel-filen och gör egna beräkningar:
  • Spotpriserna är för SE3.
  • Månadspriset gäller endast Skekraft, det varierar mellan olika leverantörer.
Om båda dessa stämmer på dig kan du "bara" byta ut förbrukningssiffrorna. Annars får du byta ut fler värden, men formlerna kan du använda.

Attitudeswe
dd88 dd88 skrev:
Det är ju dock inget jag kan påverka, det som är intressant är ju att jämföra vad ett timprisavtal kostar jämfört ett fast. Som det har fastställts i tråden så kan timpris vara värt om man har uppvärmning och elbil som kan hantera det, har man inte det eller inte vill tumma på livskvalitet så är det bättre att hålla sig till fast då den eventuella förtjänsten med timpris snabbt kan ätas upp.
Håller ej med.

Om du vill köpa bastubadet på avbetalning 50öre/dag eller 15kr när det görs kanske känns mindre jobbigt, men samma kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.