Egen brunn, 30m. På en ö, knappt en sjömil från fastlandet.
Befintlig ejektorpump var från 1974 och 2024 föll allt isär av ålder.
Rostig och korroderad ejektorpump från 1974, med slitna kopplingar, stående på en betongyta, omgiven av olika rör och slangar i ett pumphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saurons rövhål.
Det mesta verkade ha sett sina bästa dagar.
Rostig hydrofor och pumpinstallation i källare, med ventiler, tryckmätare och kopplingar på en klarröd varmvattenledning. Ventil med kedja.
Skapa konto

Ett pris mellan tummen och pekfingret från en fastlandsVVSare lutade åt mer än 20.000:--
Ok, challenge accepted.
De flesta kopplingar såg helt okej ut, de skulle nog gå att återanvända, men resten.... Ja, slangarna då isf.
Grön brunn med rörledningar, omgiven av växter och ett träbänk ovanpå.
Skapa konto
Brunnen.
Närbild av en gammal, sliten pump med grönt hölje och en orange etikett från ett serviceföretag, monterad med rördelar.
Skapa konto
Ingen svarar när man ringer.
Typiskt leverantörer att bara ducka sitt ansvar när produkten väl är levererad. :)

Nå, dags för nya billiga grejer.
Allt som allt kostade en ny vattenanläggning mig: 2.187:- (Detta var sommaren 2024, priserna har uppenbarligen ändrats och en del produkter är annorlunda, jag har uppdaterat länkar så gott det gått)
Varning, långt inlägg:
Djupbrunnspump från Vevor, 1100W, med 19,4 m lång elkabel. Annonstext lyfter dess effektiva vattenförsörjningslösningar.
Skapa konto

En djupbrunnspump för 979:- inkl frakt. (2025; 1.975:)
från Vevor.com.
Hydroforpump monterad på en trycktank med tryckmätare och elkabel, använd i ett vattenanläggningsprojekt för en egen brunn på en ö.
Skapa konto

En hydroforpump från Jula, kostade med nedsatt pris 799:- innan midsommar, efter 1299:- (2025: 999:)
https://www.jula.se
Vägguttag för utomhusbruk i IP54-utförande, svart och vitt, med en skyddshuv över uttaget. Priset är 49,90 SEK.
Ett utanpåliggande vägguttag, IP54, 65:-
https://www.biltema.se/
Klämringskoppling för 32mm PEM-slang i mässing, pris 219 kronor.

En klämringskoppling (en skarv alltså) för 32mm PEM-slang, 219:-
Övergångsnippel i metall, 6-kantig, märkning R25, pris 34,90 kr.

En övergångsnippel, R25, 35:-
Bild på en backventil, 1 tum (R25). Ventilen är av mässing och visas i närbild. Priset visas som 89,90.
En backventil, R25, 90:-
Lin, gängtejp och rostfri vajer hade jag hemma, den här pumpen kommer ner 4 meter djupare en den gamla ejektorn så därför var jag tvungen att förlänga.
En påse svordomar och kraftuttryck hämtade jag gratis i Frihamnen.
Jag återanvände 32 millimetersslangarna och kopplingar från den gamla pumpen såklart.
Eftersom pumpen bara har tjugo meter sladd med vanlig stickpropp i ändan så blev ju djupet givet, vattenuttaget är inte så stort att det motiverar att skarva elkabeln för att nå ett större djup. Däremot behövs enfas 240 volt vid borrhålet vilket jag hade en skarvsladd för utomhusbruk, IP44, som jag använde.
Jula har annars en 10-meters, IP44, för 149:-
Själva arbetet då:
Alla slangar, kopplingar och gamla pumpdelar drogs upp ur brunnen och demonterades.
Det ligger ett 110 mm rör mellan hus och brunn vilket gör det enklare att dra slang igenom.
Jag fäste min skarvsladd i den tjocka slangen (42mm?) som inte kommer att användas mer mellan borrhål och hus och drog ur den och fick då fram skarvsladdsuttaget till brunnskanten.
Jag återanvände kopplingarna ut mot fastigheten och satte dessa direkt i Julapumpen.
Jag klippte av elkabeln mellan tryckgivare och pumpmotor på den nyinköpta pump/hydropressen och monterade vägguttaget emellan, direkt på tunnplåten, med självgängande montageskruv.
Den pumpen jag köpte hade en manuell strömbrytare på sin anslutningsbox så jag kan välja om jag vill att bara en eller båda pumparna ska styras av tryckströmbrytaren. Flödet räcker mer än väl med bara pumpen i borrhålet så den är avstängd.
I inkommande anslutning satte jag övergångsnippeln, backventilen och den gamla anslutningen från 32mm slangen som går ut till brunnen.
(Övergångsnippeln och backventilen kom egentligen dit lite senare, varför beskrivs lite längre ner.)
Jag la ut pumpen med sladd på gräsmattan och 32 mm slangen bredvid så jag kunde se hur mycket jag behövde skarva slang och vajer för att kontakten ska räcka upp över kanten på borrhålet med lite marginal.
Nu provstartade jag även pumpen nån sekund, för att se åt vilket håll den rycker i sitt startmoment, man måste linda elkabeln runt slangen några varv på vägen upp och
åt rätt håll så elkabeln snarare slackas istället för sträcks när pumpen startar.
Jag klippte av en bit av 32mm sugslangen som hade hängt under den gamla ejektorn och använde runt fyra meter för att nya pumpen ska hänga på rätt höjd i brunnen och, som sagt, elkabeln ska nå upp över kanten.
Jag fäste kabeln ungefär varannan meter runt slangen med inplastad najtråd, hade säkert varit enklare med buntband men hade glömt dessa, fäste sen vajern på samma sätt men utan att linda den runt slangen och najade bara på några ställen, kanske var femte meter.
Sänkte ner i grejerna i brunnen, gjorde fast vajer och fäste upp sladden, provkörde innan jag kopplade ihop, fortfarande med de kopplingar som användes i den gamla installationen. Det spruttade på bra och med rejält tryck.
Kopplade ihop ovanför brunn och i källare.
Provade utan att öppna kranarna in till resten av huset för att se om pumpen kunde bygga tryck och slå av, och det gjorde den. För att sen låta konstigt lågt brummande och slå på igen, och igen...och igen..
Det visade sig att min tolkning av texten i pumpbeskrivningen; "This well pump has a built-in check valve to prevent back-flow (an additional check valve is highly recommended)." inte betyder att den levereras med en backventil redan monterad, därför ytterligare en utgift på 125 kronor för en backventil som jag inte hade kalkylerat med. Jag har påpekat detta för säljaren. Nån som kan dela en teori om vad som åsyftas med citatet ovan?
Öppnade kranarna till huset och provdushade, pumpen går i 45 sekunder, vilar i 45 sekunder. inga märkbara tryckförändringar för den som duschar.
Jag fick en prisuppgift, en inofficiell offert, av en lokal VVS'are, för att fixa ny pump, hydrofor och allt runtomkring på 25.000:-.
Som jag skrev, fastigheten ligger på en ö utan bilförbindelse så det kanske tom är ett lågt pris.
Nu har jag betalt en bråkdel och lite blånaglar men det känns bra.

• Gilla
Bengt Larsson och 16 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kul lösning, men vad är fördelen mot att köpa en färdig produkt som:
[länk]

(nyfiken, kan inte mycket om detta)

edit: förutom då att ditt borrhål ser ut att vara smalare än 150mm så 🤓
dom håller inte länge och sen går den du länkar till bara ner till 17 meter

M maria01 skrev:
dom håller inte länge och sen går den du länkar till bara ner till 17 meter
Ttta på pumpkurvan som TS köpte och de ser ganska likvärdiga ut i prestanda, och håller verkligen Gardenan sämre än billigaste no-name pumpen och en Jula pumpautomat?

Farstatjej90
H hapazard skrev:
Ttta på pumpkurvan som TS köpte och de ser ganska likvärdiga ut i prestanda, och håller verkligen Gardenan sämre än billigaste no-name pumpen och en Jula pumpautomat?
Den är ju mycket dyrare...

1. Gardenapumpen har en mening i sin beskrivning som känns som en friskrivning, "trädgårdsbevattning och sanitetsvatten". Vatten är ett livsmedel och det låter som om tillverkaren lägger över ansvaret på slutkunden huruvida pumpen är lämplig att pumpa dricksvatten.
2. Diametern som nämnts.
3. I Gardenapumpen saknas hydropress och tryckbrytare (möjligt att "manometerbrytare" som nämns i texten kan användas men jag mäter och justerar hellre trycket vid ytan än nere i hålet, därav användandet av Julas enkla hydroforpump, där får jag båda färdigmonterade och en pump i reserv för bara 600:-
4. Gardenapumpen är onödigt dyr.
5. En leverantör som kräver att man måste registrera sig för att ge längre garanti är inte seriös. Du betalar med dina personuppgifter för något som borde ingå redan vid köpet.
Jag säger det igen: Garantitiden är direkt proportionerlig mot varans kvalitè.

Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den är ju mycket dyrare...
Inte jämfört med TS hela kostnad (djuppump och pumpautomat) till dagens priser.

Redigerat:
P Puffen Ingarö skrev:
1. Gardenapumpen har en mening i sin beskrivning som känns som en friskrivning, "trädgårdsbevattning och sanitetsvatten". Vatten är ett livsmedel och det låter som om tillverkaren lägger över ansvaret på slutkunden huruvida pumpen är lämplig att pumpa dricksvatten.
2. Diametern som nämnts.
3. I Gardenapumpen saknas hydropress och tryckbrytare, därav användandet av Julas enkla hydroforpump, där får jag båda färdigmonterade och en pump i reserv för bara 600:-
4. Gardenapumpen är onödigt dyr.
5. En leverantör som kräver att man måste registrera sig för att ge längre garanti är inte seriös. Du betalar med dina personuppgifter för något som borde ingå redan vid köpet.
Jag säger det igen: Garantitiden är direkt proportionerlig mot varans kvalitè.
Hmm nu låter du väldigt defensiv

svar på dina punkter

1. Din Jula pumpautomat har denna beskrivning: "Njut av bekvämligheten av ett konstant vattentryck! Meec Tools helautomatiska hydroforpump är lämplig för upptagning av vatten från brunnar, cisterner och sjöar samt för bevattning vid hem- och trädgårdsbruk (ej dricksvatten)" och VEVOR pumpen nämner inte dricksvatten heller.
2. Ja
3. Gardenapumpen har dessa funktioner inbyggt (påstår den)
4. Inte om man räknar med att inte behöva några andra komponenter (3)
5. Jula ger ju bara 2 års garanti, och vettetusan om jag skulle känna mig så säker på att kunna driva ett garantiärende mot https://eur.vevor.com/

• Gilla
Puffen Ingarö och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H hapazard skrev:
Hmm nu låter du väldigt defensiv

svar på dina punkter

1. Din Jula pumpautomat har denna beskrivning: "Njut av bekvämligheten av ett konstant vattentryck! Meec Tools helautomatiska hydroforpump är lämplig för upptagning av vatten från brunnar, cisterner och sjöar samt för bevattning vid hem- och trädgårdsbruk (ej dricksvatten)" och VEVOR pumpen nämner inte dricksvatten heller.
2. Ja
3. Gardenapumpen har dessa funktioner inbyggt (påstår den)
4. Inte om man räknar med att inte behöva några andra komponenter (3)
5. Jula ger ju bara 2 års garanti, och vettetusan om jag skulle känna mig så säker på att kunna driva ett garantiärende mot [länk]
Vevor verkar omsätta 2,7 miljarder USD per år och säljer sina produkter i 200 länder?🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
jag har haft Gardenan en paja efter ett år

M maria01 skrev:
jag har haft Gardenan en paja efter ett år
Så, bra att de erbjuder 5 års garanti?

H hapazard skrev:
Så, bra att de erbjuder 5 års garanti?
säg det till den jag köpte av dom menar att jag inte hade använt den rätt att den var till för trädgården och inte var tillverkad för att användas hela tiden

jag litar aldrig på nån garanti alla företag skriver sig fria en då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.