Jag ägnade nästan hela kvällen i går med att försöka få blandaren till badkaret på plats, det brukar ju vara en lätt sak att göra,men inte i går...
jag har två 15mm pex som kommer ur väggen, på dem sätter jag ett blandarfäste från mora som är för pex, jag har sättit i stödhylsan och en liten klämring runt röret, och sedan som vanligt dragit åt det hela och det brukar fungera...
men nu läcker det ur de små hålen som finns på blandarfästet, (det sitter ju några hål där på sidorna av kopplingen så att säga...)

jag får inte riktigt in den ena stödhylsan, (den som är närmast kameran...)jag tror det beror på det, är det någon som vet vad som är fel???
tack så länge...

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det ingen som har någon idée??

Har du en skarp böj på baksidan, som gör att stödhylsan inte vill komma in tillräckligt?
Jag förutsätter att du har gradat av pexen ordentligt.

OT: Tycker det ser ut som du har glömt att foga hörnet. ;-)

Nej, det skall inte vara några probem med böjen, det sitter en wirsbo bockfixtur bakom gipset, och är lika dant på den andra kopplingen (kallvattnet...) och där kommer den in bra...
jag har aldrig förut behövt grada av pexen, men kommer det inga andra förslag får jag testa det...

men jag tycker det är konstigt att det läcker ur Hålen som sitter på blandarfästet (lång in mot väggen...) vad är dem hålen till för???

ot... japp, jag var sugen på att få bada lite, men jag skall ordna hörnfogen i kväll... hahah..

Är det ingen som har någon idée??? här är en bild som visar lite tydligare vart det läcker, vad är de små hålen egentligen till för???

tack så länge...

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
När jag satte blandarfästet i mitt badrum (också för pex) kapade jag rören lite för nära väggen och det blev inte ricktigt tätt när jag drog åt.
Ett tips bara, är inget profs.
Jag hade sådan tur att det gick att dra fram slangen och kapa på nytt.
Mvh Johan

Jag brukar kapa rören ca 2 cm utanför fästet, så att man får pressa in röret och stödhylsan sista centimetrarna,
Det brukar gå att dra ut röret en bit med en tång ifasll man kapat det lite kort och har besvär med att få hylsan att bottna,
Dem små hålen är skvallerhål, där läckor ska ge sig tillkänna,
Pex ska inte behöva gradas, men skäras/klippas av rakt,
Om du har kört en skruv eller spik genom slang och skyddsrör någonstans så kan det visa sig där du beskriver,
Och på nivån: "har du bensin i tanken", Är packningarna mellan stödhylsa/blandare ok ?

har du provat och dragit blandaren jämt.... typ lika mkt på varje mutter...brukar dem problemen sålänge du inte kappat för kort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.