Byggahus.se

Jag drog in kommunalt VA själv

1. S
    Medlem · Stockholm · 911 inlägg

surfarn

Medlem
    Detta är ingen frågotråd, men jag hittade inte mycket om detta när jag sökte på forumet så jag tänkte lägga upp här hur jag gjorde. Vi bor i Nacka och hur man måste göra skiljer sig garanterat mellan kommuner, så det gäller att ha lite koll. Innan jag drog igång funderade jag länge på om jag skulle göra det själv eller om jag skulle betala någon för att göra det. Men när jag hört mig för vad grannar fått betala, över 100 000 exklusive el och invänding vvs, så bestämde jag mig för att göra det själv. När huset byggdes 2015 var kommunalt vatten på intågande och man fick inte anlägga infiltrationsanläggningar, utan var tvungen att ha en sluten tank för allt avlopp. Detta förenklade mitt arbete något då det bara var ett rör att ansluta till pumpen. Vår VA lösning är en LTA lösning med en skärande pump som pumpar upp avloppsvatten till servisen i gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    lps.JPG

Det behöver vara fall på avloppet mot pumpen men från pumpen pumpas avloppsvattnet i en 40mm "PEM" slang. För att inte avloppsvatten skall gå tillbaka finns en backventil som skall anslutas på avloppsslangen, så nära gatan som möjligt. Denna backventil skall monteras plant eller i "uppförsbacke". Här ser man backventilen i isolerlådan. Brevid avloppsslangen ligger vattenslangen, och här var det krav från kommunen på att den elsvetsades. I lådan ligger också en värmekabel.
    20221127_120936.jpg

2. S

surfarn

Medlem
    Då jag inte kan så värst mycket om VVS men ville göra rätt så ägnade jag en del tid åt att söka på nätet för att kunna beställa rätt grejer. Slang t.ex. kan man tycka är något enkelt, men det finns ett antal varianter. 32 mm gäller för vatten och 40mm för avloppet. Det är viktigt att de är märkta med rätt färg, blått för vatten och brunt för spillvatten (som det heter). Sen finns det ett flertal olika varianter av varje dimension. Jag beställde vattenslang från Uponor 32mmX3,0mm PN12,5 (tryckklassifiering, här brukar det finnas krav från kommunen ) PE80 (materialstyrka. PE80 är lite flexiblare än PE100) och SDR11 (förhållande mellan ytterdiameter och innerdiameter). SDR måttet avgör vilken stödhylsa som behövs vid PRK kopplingarna. Avloppsslangen som beställdes blev en annan variant. 40 mm PE100 PN10 (tror krav var PN8) SDR17 (kom ihåg rätt stödhylsa, jag beställde fel och dessa går typ inte att köpa över disk för svenssons så fick beställa ny). Jag lät ett VVS företag göra svetsen och ansluta backventilen samtidigt.
    20230126_100830.jpg

Spillvattenslang
    Och kompensationshylsa för den slangen
    hylsa.JPG

Redigerat 26 jan 10:15
  3. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Är backventilen lätt att serva/byta, eller ligger den 2 meter under den asfalterade uppfarten?

4. S

surfarn

Medlem
    De vill egentligen ha den så nära servisledningen i gatan som det går, men jag orkade inte gräva mig ända ner. Dessutom tror jag att den då hamnar strax under där vi tänker vi ha en häck så jag la den en bit in där det ska bli gräsmatta. Behöver den service så får vi gräva i gräsmattan istället för att riskera att behöva flytta på häckplantor

5. S

surfarn

Medlem
    Själva grävandet gjorde jag med hyrda maskiner. Först hyrde jag en 3 tons Bobcat grävare under en vecka. Tyvärr var jag väl så upptagen med detta att jag glömde att fotografera. Totalt ägnade jag tre heldagar och alla kvällar i veckan till detta. Att gräva är inte så svårt, men det blev fort trångt på tomten då jag tidigare fått 6 lass fyllnadsjord som skall användas för att höja tomten när arbetet är klart. Dessutom ville jag handgräva nära avloppsrör som gick i jorden. Det är lätt att ha sönder saker med grävaren När grävandet var klart så började jag med att dra in vattenslangen.

När huset byggdes så visste vi att vi skulle bygga ett komplementshus och att kommunalt vatten skulle komma. Men vi visste inte exakt hur det skulle se ut. Att dra in rör i efterhand är ganska komplicerat när man har platta på mark så killen som borrade brunnen kom med ett utmärkt förslag. Lägg ner avloppsrör där du vill att vattenslangarna skall komma upp i huset (till komplementshuset och från kommunala vattennätet) och dra ut det till någonstans utanför huset där du sen kan skjuta in PEM slangarna i framtiden. Jag har för mig att han sa att det bara får vara 15 graders böjar på avloppsrören. När vi sen byggde komplementshuset så grävde vi upp där röret kom ut och sen sköt vi ner pemslangen i avloppsröret, och det gick hyffsat smärtfritt. Nu grävde jag upp det igen och skulle skjuta in vattenslangen i samma avloppsrör. Så här ser det ut inne i huset nu. Det ser väldigt rymligt ut för slangarna (inkommande vatten och utgående till komplementshuset), men det var ganska trögt att få igenom dom. Fick använda draglina och en som sköt på upp och en som drog nere
    20230126_100933.jpg

6. S

surfarn

Medlem
    Vi chansade på en plats där pumpbrunnen (burken) skulle stå och började gräva. Jag kom en bra bit ner men sen stötte jag på berg. Som tur var så räckte det precis till att få fall hela vägen från vårt komplementshus, som ligger lägst. Faktum är att golvet i det huset ligger under toppen på burken, något som inte är rekomenderat och kan leda till att avloppsvatten tränger in i komplementshuset istället för att rinna över kanten på burken ifall pumpen stannar, men detta finns en bra fix för. Mer om det senare. Jag beställde ett lass 0-8 för att ha runt burken samt runt vattenslangen, där den går i jorden, samt i och utanför isolerlådorna. Såhär ser principskissen ut som jag arbetat efter
    burken.JPG

7. S

surfarn

Medlem
    Då fallet från vårt komplementshus inte blir så stort (minsta tillåtna fall är 1:100), så var jag noga med att kontrollera fallet ofta under arbetes gång så det inte blir fel. Detta gjorde jag med en vanlig krysslaser. Är det mulet ser man strecken på några meters håll, men bäst är att jobba kvällstid. I botten på pumpgropen la jag 0.8 som jag paddade med en hyrd padda. Det hade nog varit tillräckligt att bara stampa det då det var berg under men det blev knappast sämre nu. Sen ställde jag burken på plats med grävaren och rättade in den så hålen passar med inkommande avloppsrör och utgående slang. Sen måste burken stagas upp så den står rakt, något som står med fet stil i manualen. Först använde jag mig av burkens sidor för att kontrollera att den står rak, men sidorna har rillor som inte är helt exakta så jag blev lite tokig på det. Lättast är nog att lyfta av locket och lägga passet ovanpå burken istället. Har tyvärr inte så många bilder från detta moment, men bjuder på en grop.
    20220919_180446.jpg

En planskiss som jag skickade till kommunen
    plan.JPG

8. S

surfarn

Medlem
    När burken var på plats och uppstagad så börjad jag fylla upp runt den med 0-8 gruset. Jag tog grävaren och fyllde i några skopor, tog sen spaden och skyfflade ut. Då och då gick jag runt och trampade till gruset. Gjorde på detta vis tills jag kom upp i nivå med inloppet för avloppet. Nu fick den stå sådär ett tag medan jag grejade med isolerlådorna. Båda slangarna löper tillsammans från burken och bort mot anslutningspunkten i gatan på ungefär en meters djup. Jag hade gärna grävt djupare men stötte på berg och nöjde mig med 1 meter. Frostfritt är dock 1,5 meter så jag kände att jag behövde isolera dom. Detta görs enklast med isolerlådor. Köpte några med måtten 230x170x1200 som skulle vara lagom. Och ja de räckte för slangarna men vid backventilen fick jag gröpa ur lite så att den fick plats. Efter lite googlande köpte jag stenlim för att limma ihop lådorna, och det funkade super. Lade 0-8 i schaktbotten för att jämna till sen la jag i lådorna, Jag såg till att sista lådan mot gatan "följde" med neråt där slangarna går ner mot anslutningspunkten
    20221104_082152.jpg

Tryckte ner slangarna och en värmekabel jag köpt färdig i lådan och fyllde upp med 0-8 och började limma igen. Jag la även ner en 20 mm pemslang ett par meter i lådorna och som jag sen drog upp vid burken. Tanken är att jag här ska kunna skicka ner en termostatgivare för att styra värmeslingorna med i framtiden. Sen limmade jag igen och fyllde 0-8 över lådorna. Fick lägga lite tygder på locken för att det skulle bli bra
    20221127_121254 (1).jpg

9. S

surfarn

Medlem
    Vid burken kapade jag spillvattenslangen i lagom längd och monterade den i med den medföljande prkkopplingen och min röda kompensationshylsa. Drog åt den utan bara f-n med den prk nyckel jag köpt för dyra pengar. Det går säkert att dra med skiftnyckel eller rörtång. Men risken för runddragning är stor. Spillvattenslangen böjer sig lite innan burken och de sista 30 cm blev utan låda, men jag isolerade med rörisolering och sen löper värmeslangen där också så jag tror det är lugnt
    prk.JPG
    20221112_070650 (1).jpg

Här ser man hur det ser ut vid burken. På andra sidan har jag börjat med avloppsröret. Jag har köpt en spolbrunn med 200 mm stigarrör som jag sätter inom en meter från burken. Detta är ofta ett krav. Jag har sett andra lösningar med 110 mm stigare men 200 mm är det rekommenderade måttet. Beställde från byggmax. Köpte ett plastlock till ( kallas betäckning) men glömde köpa muff. Kanske uppgraderar till en betäckning i gjutjärn sen istället :) Vattenslangen, som jag isolerade delar av med rörisolering (hängslen och livrem), tar till höger innan brunnen där det går bort mot avloppsröret som den löper i in till huset. Mitt i bilden ser man röret till befintlig tank som sen skall grävas bort. Runt vattenslangen har jag fyllt runt med 0-8 och sedan fortsatt med gamla massor. Det blir fort äckligt att jobba i dessa lerdiken. Speciellt på höst och blöt vinter fylls schakt snabbt upp med vatten. Fick köpa en dränkbar pump på jula och pumpa bort en massa vatten för att se vad jag höll på med
    20221202_111446.jpg

10. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 960 inlägg
    Låter som samma regler som det var på Ekerö när jag meckade in vårt... Jag gjorde också allting själv, förutom grävningen för LTA pumpen som gjordes på samma gång som gamla tre-kammarsbrunnen grävdes upp.

Fanns inte några regler för svetsad skarp på vattnet dock... Deras egen koppling från avstängningen vid vägen var vanlig PRK också.
    Backventilen på avloppet måste vara direkt mot avstängningen här dock så vår ligger på 1,6 meters djup vid vägen precis.

• Laddar…
  11. S

surfarn

Medlem
    Som du säger så varierar kraven mellan kommunerna. De ville ha backventilen nära avstängningen men det var ok som jag gjorde också. Just backventilen (och elsvetsningen av vattenslangen) ville de kontrollera innan den grävdes igen. Den ska som sagt ligga plant eller i uppförsbacke (mot gatan). Finns även ett upp och ett ner så det gäller att göra rätt. Tror det kan vara bra att ha den nära men i mitt fall tror jag det skulle innebära att man måste gräva bort vår kommande häck för att serva den, och då får den hellre ligga i gräsmattan.

Redigerat 27 jan 10:11
    • Laddar…
  12. S

surfarn

Medlem
    När sen lådorna var färdiglimmade och klara och vattenslangen inbäddad i 0-8 och markduk var det dags att börja fylla igen. Täckte lådorna med 0-8 runt och ovanpå innan jag börjad fylla på med de gamla massorna, bestående av lera och jord. Fyllde upp ända bort till där hålet för burken började. Efter att sen ha dubbelkollat att jag får tillräckligt fall från befintliga ledningar bort till inloppet i burken började jag sen fylla upp med 0-8 runt burken. Fyllde upp med grävaren försiktigt och sen skottade jag ut det med spade. Trampade sen runt i gruset vartefter för att packa det. När jag nått upp en bit så tänkte jag att jag skulle lägga ut markisoleringsskivor runt omkring ca 60 cm ut från burken. Det var förmodligen onödigt men det känns bra då vattenslangen går lite högre i marken där den "lämnar" isolerlådorna samt att lådorna inte går hela vägen fram till burken
    20221205_192849.jpg

Sen fyllde jag vidare med grus i en pyramidform upp mot burkens överdel. Sen toppade jag med gamla fyllnadsmassor. Här ser man hur det ser ut nu. Det som kommer upp brevid burken är två värmekablar och min pemslang där jag ska peta ner en termostat. Jag bad även elektrikern att dra ner en extra strömkabel i samma kabelskyddsrör som kabeln till pumpen löper i. Denna skall jag använda för lite belysning mm. Här visste jag inte hur man skulle dra upp kablarna på snyggast och bäst sätt, så det blev som det blev. Värmekablarna fick löpa i lite pemslang på väg upp ur jorden, tänkte att det kanske skyddar mot avgrävning ifall man gräver i närheten. Bakom ser man stigarröret till spolbrunnen (utan muff som jag glömde köpa). Det kapar jag i lämplig längd längre fram. Ett gult kabelskyddsrör sticker fram som skall gå vidare till ett cykelförråd
    20221228_115431.jpg

Kom på att jag glömde skriva högre upp i tråden att jag smetade in prk-kopplingen mellan spillvattenslangen och burken med Loctite 577 vvs och gas gängtätning som jag hade hemma. Har läst att andra kör gängsnöre men tog vad jag hade hemma.

Redigerat 27 jan 10:12
  13. J
    Medlem · Stockholm · 132 inlägg

Jeppan

Medlem
    Tack för en intressant tråd, vi är i stånd att göra samma jobb

14. S

surfarn

Medlem
    Lite om grävmaskiner. Började med att hyra en Bobcat E26 på 2,6 ton.
    e26-studio-gallery-1024x576.jpg

Nästa gång blev det en bobcat e19 på 1,9 ton.
    e19-studio-gallery-1024x576.jpg

Den första grävde jag upp allt med och den andra fyllde jag igen med. Det är ingen väldig skillnad mellan dessa två tyckte jag. Möjligtvis att räckvidden var bättre på den första. Detta är den enskilt största anledningen till att det kan vara bra med en lite större maskin. De minsta på 1 ton och mindre är också starka men har begränsad räckvidd, och ska man ner djupt så är det skönt att ha lite marginal. Sen är det skönt med hytt när det är kallt ute :) Nästa gång tänkte jag hyra min grannes grävare på 1.6 ton för att gräva bort runt tanken och kanske också för att hjälpa till att lyfta upp den(väger 250 kilo) om det går. Har lärt mig att det är ISO standard på spakarna så de flesta grävmaskiner skall alltså fungera på samma sätt.. skönt då funktioner i spakarna är nått som verkar sitta i ryggmärgen. Börjar jag tänka på vad jag gör blir det ibland fel :D

15. P
    Medlem · 194 inlägg

Pligg85

Medlem
    Kul att se. Grävde vårt vatten och avlopp för 4år sedan med 32/40mm PEM-slang och LPS pump.

400 meter vatten och 370m avlopp.

Fick handla på kommunens konto så slangen blev väldigt billig men den borde ingått kan man tycka.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.