Byggahus.se

Jag bygger ett växthus av gamla fönster

1. M
    Medlem Nivå 6
    Förra hösten byggde jag en bastu på landet. Nu blir det ett växthus mot den ena sidan av bastun. Bygger av gamla fönster som jag var och hämtade i ett hus som skulle rivas.

Började med att gräva ur en massa lera och sten.
    Sonen på 5år var överlycklig över grävaren, en sån önskade han sig ;-)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6693.JPG

Vi grävde ur ca 70 cm där lecablocken ska stå på det grundaste stället. Marken lutar ca 60 cm på bredden av huset. I mitten av gropen låg en sten på ca 1x2 meter som snällt fick ligga kvar.
    IMG_6707.JPG

Färdigmurat, det blir tre lager och då sticker muren upp ca 10 cm på "högra" sidan.
    Jag har även byggt upp en mur under bastun av sten. Samt återfyllt runt storstenen med massor av sten. Roslagen har ett par om någon behöver ;-)
    IMG_6711.JPG

Sen började jag med stomme och fönster. Jag delar på de kopplade fönstren och skruvar fast dem rätt i reglarna.
    IMG_6717.JPG

IMG_6723.JPG

I fredags skickade jag maken till grustaget och köpa ärtsingel. 800 kg inskottat i växthuset. Givetvis markduk under.
    IMG_6731.JPG

Så här ser ritningarna ut jag skickat in till kommunen
    IMG_6771.png

Längar tills helgen då det ska byggas igen!

• Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Snyggt! Hur ska du ordna med ventilationen så det inte blir för varmt?

Alla barn borde få köra grävmaskin! :D

3. M
    Medlem Nivå 6
    Tack :)
    Jag ska göra två takluckor har jag tänkt. Och de bortersta överfönstren ska gå att öppna. Plus dubbeldörren jag ska snickra ihop.
    Funderar på om det kommer räcka? Jag vet inte hur mycket ventilation som behövs riktigt. Har du någon erfarenhet mexitegel?

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Bra jobbat!

Skulle också vilja ha ett litet växthus, här blåser så förbannat :confused:

Men behövs det verkligen bygglov för det där?

5. M
    Medlem Nivå 6
    oh verkligen drömmen att fått ha ett växthus! Ska bli spännande att följa!

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 6
    Tack, nej en bygganmälan då vi redan har friggebodskvadraten utnyttjad.

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Ventilation beror på hur soligt/varmt det blir (läget).

Jag har 2 takluckor om ca 1 x 0,5 m som öppnas automatiskt. Växthuset är ca 11 m2, med 3 m till nock, samt blåtonad korrugerad plast som skuggar lite. Det fungerar mycket bra. Växthuset står i söder med hasselbuskar som skydd åt norr.
    Nu har jag iofs alltid hyfsad ventilation eftersom mitt växthus inte är byggt tätt. Det är luftspalter (ca 5 x 80 cm) under varje gaveldörr, samt 2-4 cm glipa mellan tak och långsidor, och likaså mellan tak och nock, och div ytterligare glipor och springor.
    Det är alltså viktigt att lika mycket luft kan komma in nertill som ut upptill om det ska vara någon vits.
    (Varför växthus byggs täta som gummistövlar förstår jag inte.)

8. J
    Medlem Nivå 8
    Jag har byggt ett växthus där det blåser ordentligt! Det är ju bara att dimensionera rätt..

9. M
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 19
    Du har ställt lecastenen direkt på mark och sedan murat om jag förstår det riktigt? Man behöver ingen gjutning under?

11. M
    Medlem Nivå 6
    Det ligger ca 30cm paddad samkross under också.

12. M
    Medlem Nivå 6
  13. M
    Medlem Nivå 6