personstarthumb-up

Jag blir galen på rörmokaren!

18k läst  89 svar

1. M
    Gäst
    Alltså vad fan händer varje gång vi tar hem en hantverkare. Rörmokaren var här i september och kollade på vår golvvärme som behövs kopplas in. Vi skulle bara renovera klart köket och dra alla värmerör rätt och sen skulle han komma och koppla in skåpet. Vi blev klar i oktober och har nu igår lyckats fått hit han efter mycket om och men. Han kom i torsdags eftermiddag och höll på i två timmar och skulle komma tillbaka på fredagen på eftermiddagen. Han var inte här och har inte heller hört av sig. Min sambon fick ringa han och han hade inte haft tid och skulle eventuellt komma ihelgen eller torsdag-fredag nästa vecka för han ska till Stockholm på jobb mån-ons. Han skulle egentligen komma nästa vecka men ringde spontant i torsdags och frågade om han kunde börja då för han ska till Stockholm på jobb nästa vecka. Vi bor i Jämtland så det är väldigt kallt här. Han har lämnat allt han höll på med i torsdags på golvet och innan han kom hit så köpte vi in allt som kan tänkas behövas. Köpte allt som han sa för 2000kr men i torsdags visade det sig att det inte behövdes utan andra grejer så åkte snabbt in till stan igår för att byta grejerna med tanke på att han skulle komma igår igen men kom som sagt aldrig. Jag köpte bland annat en slang för 700kr som nu inte skulle behövas och som jag nu inte får lämna tillbaka för den är ju kapad.. alltså jag blir så arg då vi hade kunnat fått hit en annan rörmokare för flera veckor sen men i och med att vi bor 7 mil från den andra rörmokaren så valde vi vår lokala. Vad gör jag? Han svarar aldrig heller i telefonen eller hör inte av sig när han inte kan komma.

Sezzi gillar
  2. T
    Medlem · Nivå 13
    Skriv till honom att ni avbryter allt samarbete med honom och inte tänker betala. Hitta en annan.

3. T
    Medlem · Nivå 13
    Skriv också en byggdagbok där du noterar alla datum, tider, vad som gjorts samt överenskommelser. Mycket värdefullt när ni diskuterar slutfakturan.

4. M
    Gäst
    Finns inte så mycket att dokumentera förutom de två timmar han var här i torsdags

5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 10
    Då blir det desto enklare!

6. K
    Bannad Nivå 5
    Normal svensk hantverkare, inget konstigt. Det är du som varit tidsoptimist. Ex. att montera en köksblandare på befintliga kopplingar tar ca 3 mån(inkl 15 samtal med tjat) för en VVS:are.

7. Fotografen
    Medlem · Nivå 15
    Det är därför han kan hålla på såhär, plus att jobb i Stockhult ger mer betalt.

Mja, här får du välja lite. Börja med att fråga vad han vill ha för rykte på hemmaplan, och om han alltid vill åka långt till jobben.
    (Så är det nämligen i byn mina föräldrar bor, det finns/fanns en röris en kilometer därifrån men han fick åka längre och längre till jobben, gissa varför...nu har han flyttat.)

8. L
    Medlem · Nivå 20
    Nu var du lite elak :) men kan hålla med om kortare tiders väntan iaf

9. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag försvarar inte beteendet, men som det ser ut idag när alla i vvs-branschen är överhopade med jobb, så väljs ju mindre lukrativa uppdrag bort.
    Alltså småjobb, och jobb där kunden själv köpt in materialet.
    Vi ser ju ett exempel med TS rörmokare som hellre åker till Stockholm där han kan ta ut en högre timdebitering än att åka runt flera mil på landet för att göra småjobb hos privatpersoner.

Problemet är att folk lovar mer än de kan hålla. Det är bättre att tacka nej när man inte hinner med.
    Eller så lägger man jobbet på stand-by för någon ev ledig stund, men då kan det ju ta flera månader. Det bör man ju påtala för kunden isf.

10. M
    Gäst
    Jag ska alltså dumpa han eller? Sambon skrev att antingen kommer du ihelgen eller så avbryter vi det. Gissar på att han inte kommer komma. Vi valde att köpa in shuntskåpet och de andra materialet själva för cirka 15000kr, rörmokaren skulle ha 25000kr för sitt material. Exakt samma saker. Han skämdes lite när vi sa vad vi betalat :surprised:

per s, Solari, Leifur och 2 till gillar
  11. H
    Medlem · Nivå 5
    Dumpa!

12. T
    Medlem Nivå 9
    Lite synd att sambon skrev det där om helgen eller inget. Men oavsett, jag hade helt enkelt inte hört av mig mer, tagit in en annan förmåga och fått jobbet gjort. Om och när oförmågan hör av sig kallt sagt att "det jobb du skulle göra är redan gjort. Du behöver inte komma hit mer. Någonsin." Skulle han ha mage att skicka faktura på de timmarna han faktiskt gjort, hade jag skickat motkrav på de kostnader ni haft för inköp av material som ej gått att returnera, inklusive tid och reskostnader. Bara för att..

Sen spelar ju iofs verkligheten in också... tyvärr...
    Har ni något avtal i någon bevisbar form? Kolla så ni inte råkar ut för någon skit för avtalsbrott eller så genom att dumpa oförmågan. Men ja, dumpa!

fia_mstd gillar
  13. M
    Gäst
    Självklart är min sambo en ursäkta jävla mes och kommer överens om torsdag. Alltså åh. Vi har inget avtal skrivet eller så utan endast sms konversation om vad som skulle inhandlas osv. Inget annat. Och sms där han skriver att han inte kan komma.

14. H
    Medlem · Nivå 6
    inte alls. görs dagen efter eller vid mycket att göra nästa vecka.

15. C
    Medlem Nivå 7
    Känns som ironi.......

Hej där! Skaffa ett konto gratis för att se bilder och ställa frågor i forumet. :love: