Hej!

Jag behöver hjälp att välja varmvattenberedare.

Förutsättningar:
Den ska vara bra kvalitet
2 vuxna & två barn
Badkar + dusch
Vattenkvalitet (Bolmen i Småland och leds via Ringsjöverket):
Vattenhårdhet mellan 3-4
pH 8,2
Kalcium 19

Mvh Richard

Värmepump aktuellt?

Nej.

Vet inte om vilka beredare som är bra, däremot vet jag att Metro Therm inte passar dina förutsättningar på punkt 1.

• Gilla
Eiwinrude
  • Laddar…
Nibe eller Thermia tycker jag har funkat mycket bra. Däremot har jag haft problem men en Metro, som började läcka efter 2-3 år.

Nu är det Nibe Eminent 100L som gäller. 300 liter verkar tilltaget i överkant, även om man är fyra.
Men ni kanske badar mycket?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Bra! Det lutar åt Nibe.
Vi badar absolut inte mycket, men vi har haft en 195 liters beredare innan och den har inte riktigt räckt till när man ska ta ett bad. Kanske har den gamla beredaren inte levererat fullt eller så har vi snålat med temperaturen på vattnet? Badkaret är iofs på 320 liter.
Jag har ganska begränsat med höjdutrymme i källaren så jag hade gärna sluppit att trycka in en 300 liters, men vattnet måste räcka till. Vad har ni andra (med badkar) för storlek?

Jag hade en Nibe som gick sönder efter drygt 30 år. Så jag vet inte om man kan rekommendera en sådan. Ej garantiärende...

M
Nibe är ett bra val! Jag körde med dom billiga från Jula och K-Rauta i några år, dom höll typ 2,5 år sedan började dom läcka. Köpte en Nibe eminent 100L och den har hållt i 4 år nu. Vi är 4 pers och 100L räcker gott, vi har också stort badkar. Termostaten står på max så klart, 85-87gr-nånting. Tror beredaren förbrukar 7-8kwh/dygn vid nån mätning jag gjorde.
Tänk på att välja rätt beredare utifrån ditt vattens kvalitet, finns ju rostfri, emaljerad eller koppar att välja på.

• Gilla
kest
  • Laddar…
320L badkar och två barn då blir nog 100L VVB för liten så kör på 300L i så fall.

M
Fyller man verkligen ett badkar helt fullt och sedan lägger sig i det så vattnet rinner över?:D
Mina erfarenheter: När nån av ungarna badar så fylls badkaret max till hälften, vårt rymmer nog också närmare 300L. Har aldrig varit med om att det varit för kallt när jag duschat efter nån av dom har badat. Om beredaren ger drygt 80gr och man kör 35gr på varmvattnet så blandar man 1 del vamt till 2 delar kallt. En 100L beredare ger då 300L 35-gradigt vatten. När jag duschar går det åt cirka 30L vatten, dvs. 10% av beredarens varmvatten. Med 400V/3kw tar det 16 minuter att återställa dom 10% min dusch har förbrukat.

En 300L stor beredare är enligt min mening helt onödig för en normalstor familj. Även med 150L så har man en överkapacitet om man bara är 4 personer. Att sedan en tonåring kan stå och duscha i 20 minuter är något helt annat och är svårt att dimensionera för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.